Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schrijfsnelheid SDHC-kaartje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schrijfsnelheid SDHC-kaartje

Ik ben sinds kort trots bezitter van een Sony A500 fototoestel én van een Sony videocamera SONY HDR-CX116.

Ik zoek nu een SDHC geheugenkaartje dat ik in beide kan gebruiken en merk dat er grote prijsverschillen zijn tussen kaartjes met dezelfde opslagcapaciteit, vooral afhankelijk van de klasse en/of schrijfsnelheid.

Ik besef ook wel dat een kaartje klasse 10 van 30Mb/s beter is dan een klasse 6 of 20Mb/s, maar het prijsverschil is toch ook niet min als je kijkt naar de kaartjes van 16 of
    32Gb.

Wat is een goed compromis dat ik in mijn beide toestellen kan gebruiken? Volstaat een schrijfsnelheid van 20Mb/s om met mijn HD-videocamera te gebruiken? Voor het fototoestel sowieso wel veronderstel ik?
    Sony α500 + Sony 18-55mm f3.5-5.6 SAM
    En op zoek naar uitbreiding...

Re: Schrijfsnelheid SDHC-kaartje

Secure Digital (SD)

Het classificatie systeem bestaat uit een getal, geschreven in een letter C. Er bestaan momenteel 3 classes, namelijk Class 2, Class 4 en Class 6. Deze classes staan voor de minimale gegarandeerde data overdracht snelheid die een kaart kan halen. Dit betekent dat wanneer er tegelijkertijd lees- en schrijfbewerkingen worden uitgevoerd op de geheugenkaart, de fabrikant toch de garantie geeft dat deze minimale snelheid gehandhaafd blijft. Het is eigenlijk heel simpel, een Class 2 geheugenkaart kan gegarandeerd een snelheid aan van 2 Megabyte per seconde, terwijl een Class 4 geheugenkaart al garantie geeft voor een overdracht van minimaal 4 Megabyte per seconde. Uiteraard geeft Class 6 de beste prestaties, namelijk een minimale overdrachtsnelheid van 6 Megabyte per seconde. High Definition (HD) Camcorder gebruiken Class 4 of hoger.

Kaarten van het type SDHC zijn alleen geschikt voor cameramodellen welke specifiek ondersteuning geven voor SDHC (SD High Capacity). U kunt dit meestal terugvinden in uw handleiding.

Klasse 10 kaarten zijn helaas niet compatibel met de Canon HG21, Canon Legria HF S10, Canon Legria HF S100, Canon Legria HF20 en de Canon Legria HF200!
    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Voor de camera pak ik persoonlijk gewoon een paar 4 gig want stel dat je 32 gig kaart kapot gaat benje alles kwijt en heb je niks.Plus heel de kosten...

Maar voor het filmen is het lastig als je bezig bent en hij is ''al'' vol natuurlijk.
      Daar kan ik dan verder weinig over zeggen maar waarom koop je niet 2 of 3 kaartjes 2 relatief goedkope voor je fototoestel en 1 die nodig is voor je filmcamera?
      Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap Bekijk bericht
        Secure Digital (SD)

Het classificatie systeem bestaat uit een getal, geschreven in een letter C. Er bestaan momenteel 3 classes, namelijk Class 2, Class 4 en Class 6. Deze classes staan voor de minimale gegarandeerde data overdracht snelheid die een kaart kan halen. Dit betekent dat wanneer er tegelijkertijd lees- en schrijfbewerkingen worden uitgevoerd op de geheugenkaart, de fabrikant toch de garantie geeft dat deze minimale snelheid gehandhaafd blijft. Het is eigenlijk heel simpel, een Class 2 geheugenkaart kan gegarandeerd een snelheid aan van 2 Megabyte per seconde, terwijl een Class 4 geheugenkaart al garantie geeft voor een overdracht van minimaal 4 Megabyte per seconde. Uiteraard geeft Class 6 de beste prestaties, namelijk een minimale overdrachtsnelheid van 6 Megabyte per seconde. High Definition (HD) Camcorder gebruiken Class 4 of hoger.
        Deze tekst had ik ook ergens gevonden in mijn zoektocht (wiki?), maar ik denk dat er ondertussen toch ook een klasse 10 bestaat hč? Ik weet ondertussen dat je niet naar die termen 'ultra, extreme, super,...' moet kijken en vooral naar de klasse.

Concreet mijn vraag : is een klasse 6 voldoende om in Full HD op te nemen met een videocamera? Voor mijn spiegelreflex is dit alleszins voldoende. Ik wil enkel vermijden dat ik geld uitgeef aan een 6 terwijl een 10 het minimum is om op te nemen in Full HD... En ik wil vermijden dat ik (veel) geld uitgeef aan een klasse 10 terwijl het met een klasse 6 ook lukt...

'k Moet mijn vraag mss eerder stellen op een videocamera-forum ipv hier?
        Sony α500 + Sony 18-55mm f3.5-5.6 SAM
        En op zoek naar uitbreiding...

Comment

mijn vrouw heeft een Canon Legria HF-S200 Camcorder en kan dus ook full HD opnemen, zij gebruikt altijd klasse-6 kaartjes en ze is tevreden over de kwaliteit van de opnames, btw, wij bestellen onze kaartjes hier. De klasse 10 bestaan idd ook en zijn daar ook te verkrijgen.
          Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

Working...
          X