Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Filter

Welke filter voor een Tokina 12-24 F4.0 AT-X 124 ?
    Waarop te letten bij aankoop van cir pol filter of gewoon een Uv ter bescherming van de lens?
    Mvg
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

Re: Filter

Alleszins een 77mm filter, want als ik me niet vergis is dat de filtermaat.

Nu, je kent waarschijnlijk de eeuwige discussie aangaande een UV-filter ja of nee? De ene "school" is ervoor, de andere ertegen. Ik "bescherm" al mijn objectieven met een UV-filter, maar haal die eraf als ik bepaalde problemen (b.v. qua onscherpte, flare, of wat dan ook) vermoed.

Wat een circulaire polarisatiefilter betreft: die gedraagt zich een beetje eigenzinnig op een UWA, en dat is jouw Tokina toch ook. Ik zal af en toe wel eens mijn circ.pol. filter op mijn Canon 10-22 plaatsen, maar het resultaat is een beetje onzeker, niet zoals op de 17-40 of 17-55 of de 70-200...

Opgelet: op mijn 10-22 heb ik een z.g. "slim" filter, met als gevolg dat de klassieke lensdop van Canon er niet meer op past, wel de bijgeleverde dop van B&W (denk ik toch). Da's zo'n rubber geval dat er op de meest ongewenste tijdstippen eraf valt.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Re: Filter

Samenvatting van: http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf
      Gebruik zo weinig mogelijk een filter. Als het dan toch moet, neem een Nikon filter met coating.
      Veel goedkope filters zijn alleen bedoeld om het objectief te beschermen. Haal ze er af als je gaat fotograferen.
      De beste foto’s maak je zonder filter.
      Vanwege het placebo-effect krijgen sommigen een mooiere foto met een filter.
      Kwaliteit kost geld.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Working...
      X