Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies bij aankoop polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Advies bij aankoop polarisatiefilter

Oorspronkelijk geplaatst door PaVaHa Bekijk bericht
    de 2 foto's die ik bedoel zijn de nummers 133 en 134 : 133 doenbaar maar met 'iets' aan en 134 zo onscherp als maar kan zijn.
    Die 134 (foto 50 in het album) is inderdaad wel wat onscherp, maar het kon erger. Heb je daar ook de exif van?
    Have fun!
    EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Malavon en Sjinouck,
      Dank bij voorbaat, ik (wij) ben (zijn) benieuwd.
      Enne morgen ..... en vele komende dagen gegarandeerd pola weer
      Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
        Malavon en Sjinouck,
        Dank bij voorbaat, ik (wij) ben (zijn) benieuwd.
        Enne morgen ..... en vele komende dagen gegarandeerd pola weer
        Groetjes
        Het is er bij mij gisteren niet meer van gekomen. Vanavond mag je er verwachten.
        Have fun!
        EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Ik heb mijn Sony 77mm circulaire polarisatiefilter (VF-77CPAM) besteld:

Hij komt waarschijnlijk vrijdag (of ten laatste dinsdag) aan.

Enne, jongens, waar blijven die foto's ?
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Allez, weer goed bezig.

Ik pak mijn materiaal op, steek polarizer in de tas en check nog even of ik mijn sigma wel mee heb.
            Een half uur later ben ik waar ik wil zijn, open mijn tas en merk ik dat ik de foute sigma mee heb
            (67-77mm draad).

Dus kon ik weer terug

Bij deze, wat later en van op een andere (minder interessante) plek. De zon stond wel al laag en dat zorgt
            dat het verloop bij een UWA nog erger wordt. Alle foto's zijn genomen op 10mm en exif zit er nog in.
            De polarizer was de DHG Super CPL.D. De Super versie is iets duurder (ik heb ze toen 62€ betaald denk ik)
            maar het is die versie die zo goed uit de tests kwam tegenover de B&W Kasemann.

Ik heb gelet op:
            • geen zonnekap te gebruiken (om flaregevoeligheid te testen)
            • uiteraard dezelfde foto te nemen met en zonder (en met maar op minimum effect)
            • focus is altijd gedaan op de hyperfocaalafstand of verder, dus het meeste moet aanvaardbaar scherp zijn.
            • de luchten zijn een 'beetje' uitgebrand zodat je goed kan zien wat er verandert met de polariser op een UWA
            • geen enkele bewerking is gedaan behalve omzetten van RAW naar TIFF (via DPP), en TIFF naar JPEG

(ik twijfel wel wat aan de scherpte maar aan de andere kant bekijk ik die foto's dan ook op 100% terwijl ze
            genomen zijn op 10mm - maar had toch scherper gewild )

Eerste 2 (met zon in het kader voor flaring):
            Met polarizer
            Zonder polarizer

Bij deze een andere foto, ook eerste met polarizer maar ook met de marumi UV filter
            (jaja, gestacked )
            Ik had hier zware vignetting verwacht maar het valt nog goed mee.
            Het kan zijn dat de halmen gras wat onscherp zijn door de wind, maar voor de scherpte kan je altijd kijken
            naar de huizen op de achtergrond.
            Met polarizer + UV
            Enkel UV

Nog eentje die ik onlangs nam. Hier gebruikte ik de polariser eigenlijk gewoon als ND filter.
            Foto is nog niet zo fantastisch, maar dat is hier even niet van tel. Ik ga nog zien wat ik er nog mee kan doen.
            Er was eigenlijk vooral te weinig beweging in het water om mooi te misten (zie ook sluitertijd).
            Voor scherpte: kijk vooral buiten het water
            Maar die heb ik dus spijtig genoeg niet zonder polariser. Daardoor zie je ook niet dat er een grote reflectie
            is verdwenen dankzij de polariser.
            Water
            Have fun!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
              Ik heb mijn Sony 77mm circulaire polarisatiefilter (VF-77CPAM) besteld:

Hij komt waarschijnlijk vrijdag (of ten laatste dinsdag) aan.

Enne, jongens, waar blijven die foto's ?
              Ik hoop voor jou dat het een goeie is want voor dat bedrag heb je al een compactje .
              Ik heb ook een 77 mm nodig maar zo'n bedrag er aan uitgeven
              Groetjes

Comment

Inderdaad, maar de prijs is in de praktijk lager...zo'n 150 euro ofzo ? Gelijkaardig aan de B+W of Hoya, denk ik. Nu, je kan op topglas zoals een 70-400 geen prullen gaan zetten, vind ik. Ik koop liever de eerste keer het goede, dan eerst een slechte van 50 euro te hebben...de Sony met CZ T* coating is trouwens ook dun, dus geen vignettering.
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

malavon, thanks voor de efforts! Resultaten zijn wel duidelijk... Ik zal één vd volgende dagen eens langs de fotowinkel passeren..
                  Nikon D90 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300mm VC 4-5.6 - AF-S 50mm F/1.4
                  http://500px.com/kristofthys

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
                    Die 134 (foto 50 in het album) is inderdaad wel wat onscherp, maar het kon erger. Heb je daar ook de exif van?

@ mavalon : exif van deze foto (134 foto 50 in het album = f5,6 1/640sec iso 200 brandpunt 116mm EV-0,3

Comment

@ mavalon : exif van deze foto (134 foto 50 in het album = f5,6 1/640sec iso 200 brandpunt 116mm EV-0,3
                      Ja, ik zou toch ook denken dat die scherper moet zijn. Ik neem aan dat de foto qua crop out of cam was?
                      Eventueel kan je ook vermelden welke lens je hebt gebruikt, maar het is misschien geen slecht idee om
                      toch ook eens zonder je filter te testen.
                      Have fun!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
                        Ja, ik zou toch ook denken dat die scherper moet zijn. Ik neem aan dat de foto qua crop out of cam was?
                        Eventueel kan je ook vermelden welke lens je hebt gebruikt, maar het is misschien geen slecht idee om
                        toch ook eens zonder je filter te testen.
                        @ mavalon : heb ondertussen al enkele testfoto's gemaakt met identieke instellingen en idem onderwerp, eentje met en eentje zonder polafilter (bv. een landschapsfoto : groen van de bomen en het blauw van de lucht en witte wolken). Het resultaat blijft hetzelfde probleem : de ene is onscherp en de andere is normaal. Mijn gedachtengang ging al een beetje in de richting van het gebruik van statief, maar zoals ik reeds kan lezen in voorgaande berichten is een statief niet nodig (zou wel gek zijn met een sluitertijd van 1/640). Voorlopig steekt dat 'ding' ver weg in de fotozak. Vond het heel jammer van al deze mislukte foto's van toch wel een mooie - en vooral lange - wandeling (+/-12km) en een hond die het halverwege het traject al niet meer zag zitten en liever in de schaduw ging liggen. Vooral dorpje Mullem is wel mooi, al is het een superklein dorpje, toch zijn de enkele typische gele huisjes de moeite waard om te fotograferen.
                        Alvast bedankt voor jouw moeite om dit eens te bekijken. Zelf ben ik niet meer geneigd om deze filter op mijn lens te zetten. Mijn camera is een nikon D5000 met een sigmalens DC18-200mm HSM met OS (stabilisator).
                        PaVaHa - Pascale

Comment

Ben gisteren bij mijn winkel geweest, normaal kwam hij vrijdag (ten laatste dinsdag, maandag gesloten) binnen...maar vertraagd. Na een telefoontje met de leverancier zou hij waarschijnlijk donderdag binnen komen. Bon, ben benieuwd...

Comment

Vond het heel jammer van al deze mislukte foto's van toch wel een mooie - en vooral lange - wandeling (+/-12km) en een hond die het halverwege het traject al niet meer zag zitten en liever in de schaduw ging liggen. Vooral dorpje Mullem is wel mooi, al is het een superklein dorpje, toch zijn de enkele typische gele huisjes de moeite waard om te fotograferen.
                            Wanneer ik de pola heb moet ik misschien ook wel eens naar Mullem. Is op 10 km van hier, maar we waren er reeds zoveel keren dat je je de schoonheid van dit dorpje niet meer kan herinneren. Vlakbij en toch was ik er de laatste 10 jaar niet meer .
                            Dat je van "zo ver" naar hier komt afgezakt voor Mullem !! Toch binnen geweest in de Kroon voor ne boekweitpannekoek hoop ik ?
                            Groetjes

Comment

@ mavalon : heb ondertussen al enkele testfoto's gemaakt met identieke instellingen en idem onderwerp, eentje met en eentje zonder polafilter (bv. een landschapsfoto : groen van de bomen en het blauw van de lucht en witte wolken). Het resultaat blijft hetzelfde probleem : de ene is onscherp en de andere is normaal. Mijn gedachtengang ging al een beetje in de richting van het gebruik van statief, maar zoals ik reeds kan lezen in voorgaande berichten is een statief niet nodig (zou wel gek zijn met een sluitertijd van 1/640).
                              Dan zal er inderdaad niets anders opzitten dan die filter niet meer te gebruiken. Statief zal
                              inderdaad niet nodig zijn, is wel handig als testje om alles uit te sluiten.
                              Spijtig van je aankoop, het is inderdaad verloren. In alle eerlijkheid had ik daar ook wel schrik voor
                              toen ik de Marumi kocht. Maar de tests lijken me wel ok.
                              Echte test zal waarschijnlijk pas zijn als ik die ook eens op een standaard- of telelens kan gebruiken.

Er zal dus waarschijnlijk niets opzitten dan je wandeling eens opnieuw te doen. Natuurlijk wel spijtig
                              van de verloren tijd, maar het geeft je wel de kans je wandeling eens opnieuw en beter te doen.
                              Een tweede keer zie je misschien zaken die je de eerste keer hebt gemist.
                              Have fun!

Comment

Ik vind het nog altijd veel geld om een effect bekomen dat je evengoed achteraf in PS kan bereiken (met uitz. van reflecties).. 2min werk.

EDIT: welke is de PS versie en welke de Pol-versie?

Valt eigenlijk keihard op, maar da's meer slordigheid van mijnentwegend (8bit jpeg). Het gaan om het effect.
                                Last edited by caleido; 26 juni 2010, 18:45.

Comment

Working...
                                X