Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies bij aankoop polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Advies bij aankoop polarisatiefilter

Ik dacht dat een polarisatiefilter en een neutral-density filter beiden niet konden vervangen worden door Photoshop ? 't Blijft goedkoper dan Photoshop, zelfs al zou 't eentje zijn van € 200 . Photoshop ? Nee, bedankt, ik hou het bij Aperture (2, binnenkort 3) ...
    Last edited by JorisVdB; 26 juni 2010, 20:21.
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
      Ik dacht dat een polarisatiefilter en een neutral-density filter beiden niet konden vervangen worden door Photoshop ? 't Blijft goedkoper dan Photoshop, ook zou 't eentje zijn van € 200 . Photoshop ? Nee, bedankt, ik hou het bij Aperture ...
      Hoeft niet per se Photoshop te zijn natuurlijk. Elk programma dat een 2de layer kan maken voldoet

Of helemaal gratis: Gimp

En mensen met digitale camera, maar géén basic fotobewerkingsprogramma zijn nogal zeldzaam denk ik.

Een ND - gebruikt om bijvoorbeeld water te verzachten waar te te veel licht is om trage sluitersnelheden te halen - dat kan je niet faken in software, nee (alhoewel met blurtool..)

Polarisatiefilter wel dus (met uitz. van reflecties wegwerken, maar hiervoor wordt het zelden specifiek gebruikt bij de doorsnee gebruiker)

Comment

een ND gebruik je om de sluitertijd naar beneden te halen of om de scherptediepte te verkleinen.
        Een pola gebruik je om reflecties te vermijden en om in het algemeen meer levendige kleuren te verkrijgen. Het effect is heel spectaculair als je de waterspiegel fotografeert, of door een ruit van buiten naar binnen.
        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
        Flickr album Homepage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
          Wanneer ik de pola heb moet ik misschien ook wel eens naar Mullem. Is op 10 km van hier, maar we waren er reeds zoveel keren dat je je de schoonheid van dit dorpje niet meer kan herinneren. Vlakbij en toch was ik er de laatste 10 jaar niet meer .
          Dat je van "zo ver" naar hier komt afgezakt voor Mullem !! Toch binnen geweest in de Kroon voor ne boekweitpannekoek hoop ik ?
          Groetjes
          @edbzulte
          Wel 'veel goede aanbevelingen' op't internet ontdekt voor "De Kroon", maar wij zijn er op een woensdag geweest dan is De Kroon niet open (woensdagen zijn onze uitstapjesdagen, dat is de dag dat mijne man zijne 4/5e vrije dag heeft). We zijn daar geweest voor het dorpje en voor de wandeling de Rooigemsebeekwandeling (12km), dus 'twee vliegen in één klap'. Onderweg nog een BV tegengekomen, Jaak Van Assche en Sien Eggers (onze Jaak draaide zijne kop om en met Sien een leuke babbel gedaan, echt een toffe madam !).
          Als je de pola naar Mullem meeneemt, neem dan voor alle veiligheid een foto met en zonder filter....voor't geval....zoals ik heb voorgehad.
          Groetjes Pascale

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
            Dan zal er inderdaad niets anders opzitten dan die filter niet meer te gebruiken. Statief zal
            inderdaad niet nodig zijn, is wel handig als testje om alles uit te sluiten.
            Spijtig van je aankoop, het is inderdaad verloren. In alle eerlijkheid had ik daar ook wel schrik voor
            toen ik de Marumi kocht. Maar de tests lijken me wel ok.
            Echte test zal waarschijnlijk pas zijn als ik die ook eens op een standaard- of telelens kan gebruiken.

Er zal dus waarschijnlijk niets opzitten dan je wandeling eens opnieuw te doen. Natuurlijk wel spijtig
            van de verloren tijd, maar het geeft je wel de kans je wandeling eens opnieuw en beter te doen.
            Een tweede keer zie je misschien zaken die je de eerste keer hebt gemist.
            @malavon
            Inderdaad spijtig van de verloren tijd. Het zal iets zijn voor de vroege herfstperiode om deze wandeling nog eens over te doen, nu is het véééél te warm en heb geen zin om 12km lang mijne hond te dragen (heb ik toen al even moeten doen, fototoestel langs de linker arm en hond op de rechter arm). Dan heb ik ook eens ander kleurenpallet van deze omgeving en is de temperatuur aangenamer (ben echt een wintertype en ben blijkbaar in een verkeerd land geboren, Zweden of Noorwegen zou me iets beter liggen...en nu zal ik wel voor 'zot' verklaard worden want deze reactie krijg ik steeds van andere mensen).
            Uiteraard heb ik besloten om deze filter niet meer te gebruiken, want als je op stap gaat naar ergens 'niet achter uw hoek' dan rij je niet even terug op alles opnieuw te doen.
            Groetjes Pascale

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaVaHa Bekijk bericht
              (ben echt een wintertype en ben blijkbaar in een verkeerd land geboren, Zweden of Noorwegen zou me iets beter liggen...en nu zal ik wel voor 'zot' verklaard worden want deze reactie krijg ik steeds van andere mensen).
              Die opmerking krijg je zeker niet van mij hoor, want hier zit er nog zo één. Geef mij tijdens de zomer maar een 20° met regelmatig een fikse regenbui en échte winters (enkel jammer voor de stookkosten). Vandaar onze favoriete vakantiebestemmingen : Ierland, Wales, Zwitserland, Bretagne, Jura ..... Wij gaan ook wel eens naar Cyprus.... maar dan in de winter .
              Al diegenen die reeds weken om de zomer lopen te roepen zijn nu aan het klagen dat het veel te warm is . Het is trouwens ook slecht weer om mooie buitenfoto's te maken. Dan maar binnenblijven waar het fris is, en een beetje meer tijd achter de PC doorbrengen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Die opmerking krijg je zeker niet van mij hoor, want hier zit er nog zo één. Geef mij tijdens de zomer maar een 20° met regelmatig een fikse regenbui en échte winters (enkel jammer voor de stookkosten). Vandaar onze favoriete vakantiebestemmingen : Ierland, Wales, Zwitserland, Bretagne, Jura ..... Wij gaan ook wel eens naar Cyprus.... maar dan in de winter .
                Al diegenen die reeds weken om de zomer lopen te roepen zijn nu aan het klagen dat het veel te warm is . Het is trouwens ook slecht weer om mooie buitenfoto's te maken. Dan maar binnenblijven waar het fris is, en een beetje meer tijd achter de PC doorbrengen.
                Ahha....'n soulmate. Onze vakantiebestemming is al enige tijd Nederland, niet bepaald om een andere weerklimaat maar meer in functie van onze honden, daar zijn ze nog echt 'dog'-vriendelijk. De Ierland, Schotland, Engeland bestemmingen zijn dus momenteel niet voor ons weggelegd, alhoewel het mij wel enorm aanspreekt. Bretagne is ook knap, alleen is mijn Frans (taal) .....en een goed mondje Français is daar wel handig meegenomen om eens een klapke met de mensen te kunnen doen.
                Als ik er niet met de auto geraakt zal ik er nooit geraken want 'n vliegtuig.....ze kunnen nog 'n miljoen keer zeggen hoe veilig het in een vliegtuig wel is.....kan goed zijn maar ik heb toch al eens een bangelijke vlucht meegemaakt met supernerveuze airhostessen die een stormloop maakten in en uit de cockpit bij de pilotten en gordeltje aan en in uwe stoel blijven zitten, ik was blij dat ik met mijn voeten op de grond in Zavemtem stond....jammer want de mooiste bestemming zijn alleen bereikbaar met 't vliegtuig.
                En het is inderdaad dat de 'zomer-roepers' het eerste staan te klagen, maar daar mag je dan niets over zeg, hé (zijn dan beetje op hun oververhitte teentjes getrapt).
                Enfin ben blij dat ik niet alleen in de wereld ben die 'abnormaal' is !
                Pascale

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaVaHa Bekijk bericht
                  En het is inderdaad dat de 'zomer-roepers' het eerste staan te klagen, maar daar mag je dan niets over zeg, hé (zijn dan beetje op hun oververhitte teentjes getrapt).
                  Het is nu ook wel uitzonderlijk warm é

De zomer-roepers "roepen" dan ook niet voor 35 graden of meer, maar gewoon voor zacht/warm weer met mooie zon.

Als jij zo houdt van de winter (een winter-roeper?), denk ik toch niet dat je graag dagen aan een stuk -15° hebt waar de wegen niet te gebruiken zijn door een dikke lag ijs of sneeuw.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                    Als jij zo houdt van de winter (een winter-roeper?), denk ik toch niet dat je graag dagen aan een stuk -15° hebt waar de wegen niet te gebruiken zijn door een dikke lag ijs of sneeuw.
                    -15° geen probleem. En dat de wegen niet te gebruiken zijn dat komt blijkbaar alleen maar voor in België (in Polen kan het misschien nog erger gesteld zijn), op het nieuws zie je geen 'winter-ellende' beelden van landen waar ze ieder jaar strenge winters hebben en maanden geteisterd worden met pakken sneeuw. In bv Oostenrijk en Zwitserland beginnen ze pas te zagen als er 'n dikke 3 meter sneeuw voor hun deur en op hun auto ligt (als ze'm dan al terugvinden). Hier zitten ze al direct zonder strooizout en achteraf met kraters van gaten in het wegdek....dus....zegt genoeg over ons wegenbeleid.....je moet maar eens van België naar Nederland rijden : op de belgische wegen liggen 'uw valse tanden' constant tussen je pedalen - op de nederlandse wegen kan je 'de valse tanden' terugsteken en een gezellige conversatie doen tijdens het rijden.
                    Misschien einde discussie....het gaat hier nog altijd over 'Advies bij aankoop polarisatiefilter'
                    Voor de liefhebbers ieders zijn 'warme' en/of 'koude' groetjes
                    Pascale
                    (ps. heb zelf géén valse tanden)

Comment

Working...
                    X