Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Enkele foto's met/zonder filter zouden wel nice zijn om het effect te vergelijken... Iemand?
Inderdaad, pas dan kan je echt vergelijken, want ik heb nu zonder filter ook veelfoto's met een mooi blauwe hemel, maar ook veel andere. Dus inderdaad iemand gezocht die er telkens twee dezelfde wil nemen maar dan eens met en eens zonder filter.....
Misschien dat er zich nog iemand wil "opofferen" ??
Dank bij voorbaat en groetjes.
van mijn kant ook niks dan goede dingen over polarisatie filters. kleine demonstratie
@Pavaha: behalve bewegingsonscherpte kan ik niks verzinnen. Je zegt "twee identieke foto's", maar met zulk verschil in brandpuntsafstand kan ik me dat moeilijk voorstellen. Kan je de foto's zelf ergens posten?
Last edited by bahu; 21 juni 2010, 14:12.
Reden: vraag voor pavaha
Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens Flickr albumHomepage
ik schiet met een goedkoop hama-filtertje op mijn sony kitlensje, maar ik gebruik in de wat grotere maatjes ook b+w of hoya..
onderstaande voorbeeldjes zijn net getrokken met een sony a200+de kitlens (18-70) icm een hama cpl van 35 euro...
de duurdere cpl's volgen nog...
ik vind dit persoonlijk niet slecht, voor een polaatje van 35 euro, al kan het natuurlijk altijd beter..(overbelichting op de wolkjes is mijn schuld, niet van de pola, btw..)
ik schiet met een goedkoop hama-filtertje op mijn sony kitlensje, maar ik gebruik in de wat grotere maatjes ook b+w of hoya..
onderstaande voorbeeldjes zijn net getrokken met een sony a200+de kitlens (18-70) icm een hama cpl van 35 euro...
de duurdere cpl's volgen nog...
ik vind dit persoonlijk niet slecht, voor een polaatje van 35 euro, al kan het natuurlijk altijd beter..(overbelichting op de wolkjes is mijn schuld, niet van de pola, btw..)
groetjes, alex!
Ik vind het mooie foto's, lucht en wolken OK voor mij, maar om terug te komen op de eeuwige vraag, we zien niet wat het zou geweest zijn ZONDER !! Zoals reeds gezegd/geschreven heb ik ook veel foto's met mooie blauwe/bewolkte lucht.... en dit zonder pola !!
Ik vrees dat ik hier als proefkonijn ga moeten fungeren. Ik ga er in de eerste dagen ééntje aanschaffen en dan plaats ik foto's in de identieke omstandigheden genomen met een statief, éénmaal neem ik de foto zonder pola, en daarna schroef ik hem erop.
Ik plaats de pola er op en neem nogmaals dezelfde foto. Moeilijk is het niet hé. Pas dan zal aan iedereen kunnen tonen wat een bepaald type/merk/prijs pola filter doet. Maar misschien ben ik dan wel de pineut en zit ik met een goedkopere/niet zo goedwerkende pola filter opgescheept.
Iemand die nu een pola heeft kan dit toch ook !?!?! Ik begrijp gewoon niet dat er niemand is die dit eens wil doen .
Misschien is het omdat ik tijd zat heb, en vele anderen niet .
Zoals reeds gezegd zal ik me maar opofferen zeker, dan zijn we van de discussie af
en heb ik diverse mensen geholpen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes
Ik vind het mooie foto's, lucht en wolken OK voor mij, maar om terug te komen op de eeuwige vraag, we zien niet wat het zou geweest zijn ZONDER !! Zoals reeds gezegd/geschreven heb ik ook veel foto's met mooie blauwe/bewolkte lucht.... en dit zonder pola !!
Ik vrees dat ik hier als proefkonijn ga moeten fungeren. Ik ga er in de eerste dagen ééntje aanschaffen en dan plaats ik foto's in de identieke omstandigheden genomen met een statief, éénmaal neem ik de foto zonder pola, en daarna schroef ik hem erop.
Ik plaats de pola er op en neem nogmaals dezelfde foto. Moeilijk is het niet hé. Pas dan zal aan iedereen kunnen tonen wat een bepaald type/merk/prijs pola filter doet. Maar misschien ben ik dan wel de pineut en zit ik met een goedkopere/niet zo goedwerkende pola filter opgescheept.
Iemand die nu een pola heeft kan dit toch ook !?!?! Ik begrijp gewoon niet dat er niemand is die dit eens wil doen .
Misschien is het omdat ik tijd zat heb, en vele anderen niet .
Zoals reeds gezegd zal ik me maar opofferen zeker, dan zijn we van de discussie af
en heb ik diverse mensen geholpen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes
ik ga binnenkort ook es wat fotookes plaatsen zonder pola.. als de zon recht in mijn rug staat, heeft een pola ook geen enkel nut, en krijg je ook lekker blauwe luchtjes, met schitterende wolkenpartijtjes..
een pola heeft ook een beperkt gebruiksgebied..
de hoek, waarin je tov de zon fotografeert, heeft ook veel te maken met het feit, of je wel, of niet met een pola schiet..
de 2 foto's die ik bedoel zijn de nummers 133 en 134 : 133 doenbaar maar met 'iets' aan en 134 zo onscherp als maar kan zijn.
als je de andere eens overloopt zijn er bij die vrij goed zijn en andere om met te huilen.
(daar heb ik dan een wandeling van +/-12 km voor gedaan)
ik ben nog wel een beginnerke, maar ben wel goed op de hoogte van alle camera-instellingen (zowel van m'n toestel als van diafragma's, sluitertijd, belichtingscorrecties, enz.....).
om een lang verhaal kort te maken...dit zijn voor mijn miserabele foto's, ik kan echt wel beter dan dat.
Hebben we weinig aan hé, het gaat om één en hetzelfde beeld, maar dan eens zonder en mét polafilter... alleen zo zié je het effect.
Polafilter lijkt mij alleen handig om reflecties te verwijderen (brilglazen, auto's, ramen,...)
De donkere lucht kan ja altijd achteraf op je pc toevoegen...
Hebben we weinig aan hé, het gaat om één en hetzelfde beeld, maar dan eens zonder en mét polafilter... alleen zo zié je het effect.
Polafilter lijkt mij alleen handig om reflecties te verwijderen (brilglazen, auto's, ramen,...)
De donkere lucht kan ja altijd achteraf op je pc toevoegen...
vandaag lukt het me niet meer, morgen ga ik dat es doen, met en zonder pola, van dezelfde scene....
wordt statief meenemen, zucht...(heb ik al zo'n hekel aan, maar voor het goede doel, moet je wat over hebben he? )
wordt statief meenemen, zucht...(heb ik al zo'n hekel aan, maar voor het goede doel, moet je wat over hebben he? )
Statief is niet echt nodig .. het gaat niet om pixel per pixel juistheid Gewoon geen 5 stappen zetten tussen beide foto's en focuspunt op dezelfde boom/wolk/huis/...
Ik bestel waarschijnlijk morgen m'n polarisatiefilter bij Tecqmenne in Dendermonde (de Sony 77mm circulaire polarisatiefilter met Carl Zeiss T* coating, voor alle duidelijkheid).
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Comment