Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies bij aankoop polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies bij aankoop polarisatiefilter

Ik ben van plan om een polarisatiefilter voor mijn D90 te kopen. Momenteel heb ik een standaard kitlens 18-55mm. Ik heb voor mijn verjaardag een cadeaubon gekregen in de plaatselijke fotowinkel, en een filter was het volgende op mijn verlanglijstje...

Waar moet ik op letten bij de aankoop, hoeveel kost zoiets ongeveer? En bestaan er tussenstukjes zodat de aangekochte filter ook op toekomstige lenzen past? En is dat aan te raden?

Bedankt voor jullie deskundig advies!

Blijkbaar in het verkeerde subforum gepost, kan een mod dit verplaatsen naar Objectieven? Thanks
    Nikon D90 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300mm VC 4-5.6 - AF-S 50mm F/1.4
    http://500px.com/kristofthys

Re: Advies bij aankoop polarisatiefilter

Ten eerst: goedkoop is duurkoop.
    Je kunt er over denken een groot filter te nemen bijv. 77mm en deze met verloopringen op je objectief te schroeven. Als je dan een keer andere objectieven aanschaft hoef je niet ook andere filters te kopen.
    77mm is de standaard voor alle professionelere Nikon-objectieven. Groter zijn ze nooit.
    Mijn advies is om te kijken naar een filter van Nikon of B+W. Dan heb je absolute kwaliteit.

Groeten van Willem
    Gemiddelde van mijn body's: Nikon E137.5
    Gemiddelde van mijn objectieven: Nikkor 73mm F2.27
    Gemiddelde van mijn flitsers: Nikon SB-700

Comment

Ik heb eigenlijk zowat dezelfde vraag, maar dan voor mijn 70-400G SSM. Ik hoor veel goeds over Hoya HMC, B+W enz...maar Sony heeft er zelf ook: met een Carl Zeiss T* coating, 77mm (correcte maat voor de 70-400):

Anders dacht ik aan deze:

Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
        Ik heb eigenlijk zowat dezelfde vraag, maar dan voor mijn 70-400G SSM. Ik hoor veel goeds over Hoya HMC, B+W enz...maar Sony heeft er zelf ook: met een Carl Zeiss T* coating, 77mm (correcte maat voor de 70-400):

Anders dacht ik aan deze:

http://www.fotokonijnenberg.be/produ...atie_77mm.html
        als je bereidt bent die prijs (of toch 160 euro) te betalen, zou ik toch voor de Sony CZ gaan - zelf gebruik ik de Sony CZ protector filters;
        op aanraden van een vurige verdediger hier op dit forum en omdat Marumi DHG super als beste uit een test kwam, heb ik zo'n Marumi PL-filter gekocht... voor 50 euro in HongKong en op 6 dagen geleverd !

verloopringen lijkt me maar gepruts; ook je zonnekap is dan niet langer bruikbaar
        Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Wel, 't is net omdat ik zo'n handig deurtje heb aan de 70-400 z'n zonnekap, vandaar dat ik het toch wil gebruiken en 't is handig voor mijn soort fotografie...heb van de beschermingsfilters van Sony met die CZ T* coating ook al goede dingen gehoord van een andere Sonygebruiker, maar ik heb al een beschermingsfilter/UV-filter (Cokin), dus...alhoewel ik nu wel veel zin heb om zowel die beschermingsfilter als de polafilter te bestellen .
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht

verloopringen lijkt me maar gepruts; ook je zonnekap is dan niet langer bruikbaar
            (ik werk ook met verloopringen)

Verloopfilters zijn voor mij geen gepruts, je kan idd geen zonnekap meer gebruiken, maar met zonnekap kan je geen polafilter meer gebruiken

(Behalve met enkele uitzonderingen met deurtje zoals Joris zegt )

Comment

Doen zoals Ken Rockwell, je hand gebruiken als "zonnekap" :-p

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                maar met zonnekap kan je geen polafilter meer gebruiken
                lukt wel nog net hoor: beetje gepruts om met één vinger de filter te verdraaien, maar gaat wel
                Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                  Doen zoals Ken Rockwell, je hand gebruiken als "zonnekap" :-p
                  Ik zie het al gebeuren op een airshow of zo: 70-400 erop, body in één hand, zoomring in de andere, en dan tegelijkertijd nog voor zonnekap spelen ook .
                  Last edited by K-2; 17 juni 2010, 12:58.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                    met zonnekap kan je geen polafilter meer gebruiken

(Behalve met enkele uitzonderingen met deurtje zoals Joris zegt )
                    Zelf een deurtje erin maken hé
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
                      als je bereidt bent die prijs (of toch 160 euro) te betalen, zou ik toch voor de Sony CZ gaan - zelf gebruik ik de Sony CZ protector filters;
                      op aanraden van een vurige verdediger hier op dit forum en omdat Marumi DHG super als beste uit een test kwam, heb ik zo'n Marumi PL-filter gekocht... voor 50 euro in HongKong en op 6 dagen geleverd !
                      Marumi gekocht en geleverd.... maar hoe zijn de resultaten ? De foto's van 'Spanjaart' met de Marumi PL zien er inderdaad OK uit, kom jij tot dezelfde resultaten ? Indien ja, dan begrijp ik niet dat er nog B+W of andere verkocht worden .
                      Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen of ik bijna 200 euro dan wel 50 euro zou besteden aan dit filter. Indien je "maar" 50 euro zou besteden, maar het resultaat is er naar, dan is het toch ook 50 euro weggegooid hé. Ik zou graag eens identieke foto's zien zonder en met dit filter (en niet van op de site van Marumi hé )
                      Dank bij voorbaat voor verdere informatie.

Comment

Ik zit ook met m'n handen in m'n haar betreffende mijn pola-filter.
                        Waarschijnlijk zit ik met 'een miskoop', ik het er eentje aangekocht bij Grobet van het merk HAIDA PROFFESSIONAL OPTICS, prijs 50euro (iets anders werd er mij ook niet voorgesteld, maar wist ik toen beter........)
                        Nu.....als ik foto's neem met deze filter opgeschroefd, dan zijn deze zo goed als allemaal onscherp en bewogen, uitgezonder enkele gelukte exemplaren, nochthans zijn de sluitertijden kort genoeg om bewegingsonscherpte te vermijden.

bv. 2 identieke foto's (eentje op 44 mm en eentje op 116 mm) met volgende exif's:
                        f4.5 1/1250 iso 200 44mm = scherp
                        f5.6 1/640 iso 200 116mm = onscherp
                        foto's zijn genomen op een zonnige dag (woensdag 16/6/10)
                        de blauwe lucht is wel superblauw, dat is het enige wat ik hieraan geslaagd kan noemen.
                        Verder neem ik een stevig geblokkeerde houding aan, met een goede cameraondersteuning (body en lens) en hou ik m'n adem in als ik op 't knopje duw.

Enig persoon die hiervoor een oplossing kan geven om van deze onscherpte verlost te raken ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaVaHa Bekijk bericht
                          Ik zit ook met m'n handen in m'n haar betreffende mijn pola-filter.
                          Waarschijnlijk zit ik met 'een miskoop', ik het er eentje aangekocht bij Grobet van het merk HAIDA PROFFESSIONAL OPTICS, prijs 50euro (iets anders werd er mij ook niet voorgesteld, maar wist ik toen beter........)
                          Nu.....als ik foto's neem met deze filter opgeschroefd, dan zijn deze zo goed als allemaal onscherp en bewogen, uitgezonder enkele gelukte exemplaren, nochthans zijn de sluitertijden kort genoeg om bewegingsonscherpte te vermijden.

bv. 2 identieke foto's (eentje op 44 mm en eentje op 116 mm) met volgende exif's:
                          f4.5 1/1250 iso 200 44mm = scherp
                          f5.6 1/640 iso 200 116mm = onscherp
                          foto's zijn genomen op een zonnige dag (woensdag 16/6/10)
                          de blauwe lucht is wel superblauw, dat is het enige wat ik hieraan geslaagd kan noemen.
                          Verder neem ik een stevig geblokkeerde houding aan, met een goede cameraondersteuning (body en lens) en hou ik m'n adem in als ik op 't knopje duw.

Enig persoon die hiervoor een oplossing kan geven om van deze onscherpte verlost te raken ?
                          Dat bedoel ik nu net met het feit dat 50 euro goedkoop is voor een circ. polar. filter, maar evengoed weggegooid geld kan zijn . Ik vrees dat we hier mogen blijven vragen stellen over circ. polar. filters, maar dat we nooit een sluitend antwoord zullen krijgen. Wie zegt dat met de B+W en/of andere dure merken je wel een goede hebt ??? Misschien hebben ze met die dure evenveel problemen maar durven ze die niet te vermelden omdat dan zou blijken dat het bvb. 200 euro weggegooid geld is. Want wees eerlijk, wat ben je met een prachtig blauwe hemel als de rest van de foto op niks meer trekt . Wie een slechte Mercedes heeft zal het ook niet rap aan de grote klok hangen hé .
                          Groetjes en.... ik blijf nog even wachten voor ik er één koop, of ik koop er geen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
                            Marumi gekocht en geleverd.... maar hoe zijn de resultaten ? De foto's van 'Spanjaart' met de Marumi PL zien er inderdaad OK uit, kom jij tot dezelfde resultaten ? Indien ja, dan begrijp ik niet dat er nog B+W of andere verkocht worden .
                            Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen of ik bijna 200 euro dan wel 50 euro zou besteden aan dit filter. Indien je "maar" 50 euro zou besteden, maar het resultaat is er naar, dan is het toch ook 50 euro weggegooid hé. Ik zou graag eens identieke foto's zien zonder en met dit filter (en niet van op de site van Marumi hé )
                            Dank bij voorbaat voor verdere informatie.
                            Ik heb maar één polarisatiefilter en ik heb dat ook nooit eerder gebruikt, mijn vergelijkingen zijn dus beperkt Ik kan enkel zeggen dat de kleuren mooier zijn; geen scherpteverlies en ik heb ook geen andere nadelige effecten bemerkt. Wel 1 à 2 stops lichtverlies, maar dat lijkt me logisch.

Het enige wat stoort is het onhandig veel te groot doosje waar de filter in rammelt; hier mee vergeleken levert Sony CZ een knap, handig doosje met een slotje waar de filter perfect in past - ook dat kost geld natuurlijk

Enkele simpele testshots:

iso 100 - 1/80 - F9 - 24mm

iso 100 - 1/160 - F6,3 - 75mm

(er zijn natuurlijk ook de testresultaten op de hoger vermelde site - het feit dat deze Marumi en de B+W KSM gelijk scoren, lijkt me vrij overtuigend)

Comment

Beide zien er inderdaad OK uit, we moeten ons dus in feite geen zorgen maken om Marumi te kopen (die inderdaad véél goedkoper zijn !)
                              Bedankt voor je medewerking.

PS Wat dat doosje betreft, je maakt geen mooiere foto's met het doosje hé, en een dun laagje mousse kan misschien helpen :-) !

Groetjes

Comment

Working...
                              X