Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz 30 btc2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Metz 30 btc2

    Hallo,

    Sinds enkele weken hen heb ik een canon eos 450d.
    Nu heeft mijn grootvader nog een oude flits van 30 jaar oud liggen, een metz 30 btc2.

    We hebben hem eens getest, en die past op mijn toestel!
    Er is alleen nergens een handleiding te bespeuren....
    Wie kan mij helpen?

    groetjes

  • #2
    Re: Metz 30 btc2

    Opletten met oude flitsers op nieuwe toestellen !!!!!

    Digitale SLR's kunnen meestal maar rond de 12V aan terwijl die oude flitsers tot 300V kunnen genereren waardoor je toestel beschadigd kan worden.
    Lees volgende link eens grondig door voor meer info : http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

    Sven
    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

    Comment


    • #3
      Re: Metz 30 btc2

      Ojee

      Ik had er wat schrik voor om zomaar een oude flitser op een nieuwe camera te installeren, maar mijn grootvader zag er geen graten in en schoof hem erop.
      Daarna heeft hij een tiental foto's genomen

      Aangezien het leek te lukken, dacht ik dat het wel OK was.....

      Hopelijk is het nog niet te laat

      Als ik hem er nu over aanspraak, gelooft hij mij trouwens niet, hij lacht mij uit .....

      Comment


      • #4
        Re: Metz 30 btc2

        Oorspronkelijk geplaatst door framboosje Bekijk bericht
        Ojee

        Ik had er wat schrik voor om zomaar een oude flitser op een nieuwe camera te installeren, maar mijn grootvader zag er geen graten in en schoof hem erop.
        Daarna heeft hij een tiental foto's genomen

        Aangezien het leek te lukken, dacht ik dat het wel OK was.....

        Hopelijk is het nog niet te laat

        Als ik hem er nu over aanspraak, gelooft hij mij trouwens niet, hij lacht mij uit .....
        Ik veronderstel dat het over de 30BCT2 gaat ipv 30BTC2 die jij vernoemt(dit model bestaat niet denk ik).
        In de link die ik je doorgespeeld heb staat hij niet opgenoemd met de gemeten voltages.
        Dus je hebt 2 mogelijkheden :
        1) je meet hem uit met een voltmeter en als hij rond de 6V zit kan je hem veilig gebruiken, zoniet weet je dat je hem nooit meer op je toestel mag plaatsen.
        2) je hebt geen voltmeter, speel dan op safe en zet hem nooit meer op je toestel(ongeacht wat je grootvader ook zegt).

        Sven
        Sony A58 met glas, Fuji X-E1
        Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
        Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

        Comment


        • #5
          Re: Metz 30 btc2

          Stuur gewoon een vraagje naar Metz, bv via het contactformulier op hun site, en je krijgt héél snel antwoord (meestal binnen de 2 dagen).

          Comment


          • #6
            Re: Metz 30 btc2

            Een voltmeter heb ik niet; en idd het staat nergens op het lijstje op de site die je doorgegeven hebt.
            Ik neem het zekere voor het onzekere, en zal hem niet gebruiken....

            Ik heb ook een mailtje gestuurd naar Metz om te vragen of de flits en camera compatibel zijn.
            Indien niet, hoop ik dat het nog niet te laat is.

            Ik heb deze morgen mijn camera eens gechecked, en zie er op het eerste zicht niks raar aan. Kan het dat hij na een tiental foto´s reeds beschadigd is? En zo ja, valt deze te herstellen.

            Comment


            • #7
              Re: Metz 30 btc2

              Hi,

              Ik denk toch dat je op een of andere manier iemands multimeter kan gebruiken of laten testen: bijvoorbeeld in een garage ?
              Ik heb via Internet een online verkoper gevonden (in Nederland) die de zgn. Wein safety units verkoopt + eventuele bijhorende hotshoe. Je kan hen desgewenst een e-mail sturen.
              Dit antwoordden ze op een vraag: via de link kan je vervolgens de producten vinden (linkse menu) w.o. gans onderaan: Wein.


              De Wein HOT SHOE SAFE SYNC past niet rechtstreeks op de camera, daar deze een afwijkende aansluiting heeft, ter overbrugging heb je deze nodig: http://www.fotoflits.nl/product_info...roducts_id=763

              Mocht je nog vragen/ opmerkingen hebben, dan vernemen wij dat graag.

              With kind regards, Met vriendelijke groet,



              FOTOFLITS BV

              Gert de Joode
              Kerkstraat 43
              1511 EA Oostzaan

              The Netherlands

              T. +31(0) 75- 6841742
              E. info@fotoflits.nl
              W. www.fotoflits.com
              KvK Amsterdam: 34321420

              BTW : NL 8202.54.381.B.01
              ABN AMRO Bank : 45.16.08.399
              SWIFT/ BIC: ABNANL2A
              IBAN : NL22ABNA0451608399
              Mvg. José.

              Comment


              • #8
                Re: Metz 30 btc2

                Deze middag een mailtje gestuurd naar Metz, een uur later reeds antwoord (super service)

                'Thank you for your email enquiry of 14 June 2010.

                Please draw your attention to the fact that the mentioned flash unit "mecablitz 30 BCT-2" has a so-called high-voltage ignition circuit. Such a type of flash unit must not be connected to modern electronic digital cameras. The high voltage is dangerous for your camera. Maybe the camera could get damaged by this.

                For fully dedicated flash mode with digital cameras like "Canon EOS 450D" we recommend you the following flash units:

                mecablitz 36 AF-4C digital (for Canon) without additional SCA-Adapter;
                mecablitz 48 AF-1C digital (for Canon) without additional SCA-Adapter;
                mecablitz 58 AF-1C digital (for Canon) without additional SCA-Adapter;
                mecablitz 54 MZ-4i with adapter SCA 3102M5;
                mecablitz 45 CL-4 digital with connection cable SCA 3045 and adapter SCA 3102M5mecablitz 76 MZ-5 digital with Adapter SCA 3102M5.'

                Bij deze ook een aantal suggesties voor de canon eos-reeks.

                De flits gaat terug naar mijn grootvader. Hij blijft echter wel volhouden dat hij gelijk heeft en dat het allemaal geen kwaad kan....Hoe koppig kan iemand zijn.

                Comment

                Working...
                X