Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB800 in P en A stand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB800 in P en A stand

    vooreerst, ik een total noob wat betreft flitsen. Daarom mijn vraag.
    Ik heb een SB-800 zitten op mijn D60. SB800 staat op TTL stand.
    Het viel mij op dat in P priority of in auto bv, de camera steevast op 1/60 wil schieten. Wanneer de camera in de P of A stand staat bv, kan ik de shutter snelheid niet wijzigen.
    een tweede vaststelling is dat in geen enkel geval de camera een grotere shutter wil nemen dan 1/200, en dat (behalve in de auto stand) de camera steeds aangeeft dat de foto onderbelicht zal zijn terwijl de foto helemaal niet onderbelicht is en de flits aangeeft dat de belichting perfect is nadat de foto genomen is.
    Nu is mijn vraag uiteraard, hoe komt dit allemaal? en hoe nemen jullie foto's met flits? shutter priority of manual of zo?

    alvast bedankt!
    Last edited by Cytochrome; 4 juni 2010, 07:56.
    facebook

    500px

  • #2
    Re: SB800 in P en A stand

    Bij mijn D700 kan je instellen welke sync snelheid je kiest of kan kiezen.

    Duik eens in de menu's van je D60
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

    Comment


    • #3
      Re: SB800 in P en A stand

      ik fotografeer met flits altijd in M stand.
      Kies gewoonlijk 1/60 of 1/125 en varieer mijn diafragma.Nooit problemen
      Succes
      Leo
      lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

      Comment


      • #4
        Re: SB800 in P en A stand

        Je zal met de D60 nooit een kortere sluitertijd kunnen instellen als 1/200ste, dat zit ingebakken een grotere moet geen bezwaar zijn.

        Natuurlijk geeft de lichtmeter op de camera aan dat de foto onderbelicht is, want anders hoefde je niet te flitsen, want die meet het huidige licht en niet het toekomstige.
        Last edited by hjanssen; 4 juni 2010, 17:03.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: SB800 in P en A stand

          Ik denk dat ik weet wat het probleem is, zet je auto iso eens af en kijk dan eens of het nog gebeurt.

          Comment


          • #6
            Re: SB800 in P en A stand

            auto iso stond zowieso af, dus dat was het niet. dan maar eens gans de manual van de d60 nageplozen. daarin las ik idd het volgende:
            - kortere sluitertijden dan 1/200 zijn niet mogelijk.
            - de maximale apertuur hangt af van je ISO instelling: max f4 bij iso100, f4.8 bij iso200, f5.6 bij iso 400 enz... dus het zal idd kloppen dat die auto-iso soms roet in het eten kan gooien

            dus ja wat ik zie lijkt wel normaal te zijn...

            bedankt voor het meedenken alvast
            Last edited by Cytochrome; 4 juni 2010, 17:47. Reden: typvaut
            facebook

            500px

            Comment


            • #7
              Re: SB800 in P en A stand

              Waarom zou je auto-iso gebruiekn bij flits? De enige reden, die ik kan bedenken is: het verkrijgen van een ongecontroleerd resultaat.

              Het maximale diafragma heeft niks met de iso te maken, je kan alle combinaties gebruiken mits dit toelaatbaar is door het licht.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: SB800 in P en A stand

                auto-iso gebruik ik zowieso niet, idd omwille van het ongecontroleerd resultaat.

                voor wie aanbelangt, aperture is fixed bij auto en P stand en afhankelijk van de iso stand, bij A,P en M kan je idd wel kiezen => manual (pag166):

                facebook

                500px

                Comment


                • #9
                  Re: SB800 in P en A stand

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Waarom zou je auto-iso gebruiekn bij flits? De enige reden, die ik kan bedenken is: het verkrijgen van een ongecontroleerd resultaat.

                  Het maximale diafragma heeft niks met de iso te maken, je kan alle combinaties gebruiken mits dit toelaatbaar is door het licht.
                  ??? Auto-iso werkt altijd goed ook bij flits hoor, ik gebruik het zeer vaak en het heeft eigenlijk nog nooit voor problemen gezocht. Ik dnek dat jij nog denkt aan de auto-iso van de jaren stillekes maar nu werkt het perfect hoor.

                  Comment


                  • #10
                    Re: SB800 in P en A stand

                    de auto-iso op d60 werkt inderdaad netjes, en NOG beter op de D5000 geloof ik. Op mijn D80 gaat de ISO niet meer automatisch naar boven van zodra ik met flits werk, wat eigelijk niet de bedoeling is.


                    @Cytochrome: in S of A stand en met TTL belichting, zal je flits invullicht proberen geven. Je D60 zal eerst sluitertijd of diafragma bepalen adhv wat jij hebt opgegeven (S of A). Binnenshuis zal je D60 dus bijna altijd aangeven dat de foto onderbelicht zal zijn. Een instelling in je D60 menu zegt dat de sluitertijd niet langer dan 1/60 mag zijn; dit kan je veranderen als je wil. Je SB800 gaat via TTL uitmaken hoe hard hij nog kan flitsen zonder het onderwerp te overbelichten.

                    Ik vermoed dat in de foto's die je maakt, je achtergrond vrij donker zal zijn maar je onderwerp goed geflitst. Als je je "ambient" belichting eerst goed zet, door bv ISO omhoog te trekken, zal je merken dat je achtergrond ook mooi mee oplicht, en de flits veel minder hard moet werken.
                    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                    Flickr album Homepage

                    Comment


                    • #11
                      Re: SB800 in P en A stand

                      Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                      de auto-iso op d60 werkt inderdaad netjes, en NOG beter op de D5000 geloof ik. Op mijn D80 gaat de ISO niet meer automatisch naar boven van zodra ik met flits werk, wat eigelijk niet de bedoeling is.


                      @Cytochrome: in S of A stand en met TTL belichting, zal je flits invullicht proberen geven. Je D60 zal eerst sluitertijd of diafragma bepalen adhv wat jij hebt opgegeven (S of A). Binnenshuis zal je D60 dus bijna altijd aangeven dat de foto onderbelicht zal zijn. Een instelling in je D60 menu zegt dat de sluitertijd niet langer dan 1/60 mag zijn; dit kan je veranderen als je wil. Je SB800 gaat via TTL uitmaken hoe hard hij nog kan flitsen zonder het onderwerp te overbelichten.

                      Ik vermoed dat in de foto's die je maakt, je achtergrond vrij donker zal zijn maar je onderwerp goed geflitst. Als je je "ambient" belichting eerst goed zet, door bv ISO omhoog te trekken, zal je merken dat je achtergrond ook mooi mee oplicht, en de flits veel minder hard moet werken.
                      ja inderdaad zelfde met de D90, hij verhoogt pas de iso-waarden als je flits niet krachtig genoeg meer is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: SB800 in P en A stand

                        Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                        Ik dnek dat jij nog denkt aan de auto-iso van de jaren stillekes maar nu werkt het perfect hoor.
                        Geheel foute gedachte.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: SB800 in P en A stand

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Geheel foute gedachte.
                          Er is wel degelijk een verschil in het gedrag van de auto-iso voor de oudere camera's (D80) en de nieuwere (D5000), en ik kan de nieuwe heel goed apprecieren!

                          Wat vind je verkeerd aan auto-iso ?
                          Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                          Flickr album Homepage

                          Comment


                          • #14
                            Re: SB800 in P en A stand

                            Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                            ja inderdaad zelfde met de D90, hij verhoogt pas de iso-waarden als je flits niet krachtig genoeg meer is.
                            in feite wil ik het omgekeerde: eerst iso verhogen, en zo weinig mogelijk flitsen!
                            (iso verhogen binnen grenzen natuurlijk, maar dat kan je instellen)
                            Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                            Flickr album Homepage

                            Comment


                            • #15
                              Re: SB800 in P en A stand

                              Kan je altijd zelf doen he, iso hoger zetten, ik denk dat hij zelf zijn iso lager gaat zetten als je flits te krachtig blijft.

                              Comment

                              Working...
                              X