Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

markins M10 met Markins QR of Really right stuff QR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• markins M10 met Markins QR of Really right stuff QR

Ik heb mijn keuze bijna gemaakt. Ik ga een manfrotto 055cxpro3 aanschaffen en wil daarop een markins m10 balhoofd kopen, in combinatie met een l-plate van really right stuff voor mijn nikon d90.

Ik lees regelmatig dat mensen een markins balhoofd kopen, maar een quick release van Really right stuff erboven op zetten, deze zou beter zijn. Dat doet me het volgende afvragen:
    - doe ik er beter aan een quick release van RRS aan te schaffen ipv Markins, zo ja waarom?
    - Heb ik nog speciale koppelplaatjes nodig om evt QR van RRS op de markins m10 te bevestigen?
    - zijn jullie voorstander van een quick release met lever release of met draaikonop?
    - Tot slot zie ik verschillende types QR van RRS, de pro, pro II, LR, LLR 2. Wat zou de meest geschikte zijn? Ik zie daar de plaatjes het bos niet meer.. :-) en aangezien ik de spullen niet ergens kan bekijken, zal ik zelf de inschatting moeten maken welke goed is voor mij.

Alle input welkom!
    Last edited by moer05rsd; 24 mei 2010, 13:04. Reden: aanvullende vraag

Re: markins M10 met Markins QR of Really right stuff QR

Hallo

In regel passen alle Arca Swiss dovetails op elkaar, ongeacht het merk. Ik heb vandaag echter een uitzondering gezien waar een Krik lensgondelplaatje slipte in mijn RRS QR (een B2-40 LR). Ik gebruik een RRS L-plate voor mijn D300 tot grote tevredenheid en ook een Wimberly lenskoppeling voor mijn 70-200.

Ik verkies zelf RRS boven ander merken omdat de bouw verfijnder, slanker is. Een Wimberlyplaatje werkt even goed, maar het heeft wat meer scherpe randjes of is net ietsje dikker etc... Het enige probleem met RRS is dat je lang moet wachten en Douane moet betalen natuurlijk. Ik vind m'n BH-40 echt top. De M10 is zeker ook een erg goed balhoofd en vlotter te verkrijgen ook... Ik blijf echter voorgoed bij RRS, dat is zeker.

Als ik een metafoor zou moeten gebruiken, is RRS de "Apple" en Markins & Kirk zijn "Dell" en "HP." Allen zijn zeker aan elkaar gewaagd (net als nog een resem andere merken en modellen) maar leggen iets andere accenten.

Of je een koppeling nodig hebt om een andere QR te monteren: geen idee, meestal is het een bepaalde schroefdraad.

Voorstander van draai of release: de LR van RRS is ontzettend goed. Hij zit muurvast, zelfs met de 70-200 op de body en de L-bracket ipv de statiefgondel aangekoppeld. Alles tot een 500mm f4 zou geen enkel probleem mogen zijn volgens RRS zelf, maar ze raden wel aan om boven een 300mm f4 richting BH-55 te werken om het comfort te waarborgen. Ik zie geen enkele reden om een schroefclamp te nemen. De LR is zelfs veiliger omdat je visueel beter ziet of je volledig gelocked hebt.

Keuze voor LR / LRII: Ik gebruik de BH-40 op een manfrotto 055XPROB. De clamp past in verhouding goed bij alles van die grootte. De LRII zou volgens mij ook beletten om 90° te kantelen in de inkeping opzij. Als je voor een BH-55 en consoorten gaat, is de LRII weer meer in verhouding. De LR heeft geen bullseye, maar dat vind ik ook niet nodig. Conclusie: die LR is meer als voldoende voor alles behalve de exoten en de high-end balhoofden.

Veel succes met je aankoop!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
      In regel passen alle Arca Swiss dovetails op elkaar, ongeacht het merk. Ik heb vandaag echter een uitzondering gezien waar een Krik lensgondelplaatje slipte in mijn RRS QR (een B2-40 LR). Ik gebruik een RRS L-plate voor mijn D300 tot grote tevredenheid en ook een Wimberly lenskoppeling voor mijn 70-200.
      Het was een plaatje van Markins dat slipte. De L-bracket van Kirk bleef mooi zitten. Maar er is idd wel wat variatie tussen verschillende merken. Toch interessant om te weten

Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
      Als ik een metafoor zou moeten gebruiken, is RRS de "Apple" en Markins & Kirk zijn "Dell" en "HP." Allen zijn zeker aan elkaar gewaagd (net als nog een resem andere merken en modellen) maar leggen iets andere accenten.
      Dat vind ik een goeie vergelijking!
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        Het was een plaatje van Markins dat slipte. De L-bracket van Kirk bleef mooi zitten. Maar er is idd wel wat variatie tussen verschillende merken. Toch interessant om te weten
        Oeps, idd!

Comment

tot voor kort had de Markins koppen geen QR met Lever release maar een draaiknop.
          Vandaar dat sommige er een RRS QR op plaatsten.

Nu bestaan er ook M10 met Lever release.
          ALs je graag zo een QR hebt neem je toch gewoon die.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Voorzover dank voor de antwoorden!

Ik zit een lever release te overwegen, maar weet niet of dat de beste oplossing is. Je hoort wel eens dat een dergelijk systeem wellicht wat eerder slipt, en dat het lever systeem van RRS beter is dan dat van Markins. Ik heb echter hier geen ervaring mee. Ik hoopte wat ervaringen van andere te horen.

Zijn er mensen die zweren bij lever release en niet meer anders zouden willen, of toch de QR met draaiknop. Zou in ieder geval graag meningen hierover horen.

Comment

Ik heb een Markins (Q3 met draaiknop) waarover ik hier berichtte. Zelf heb ik geen problemen met een draaiknop, maar ik heb nachtmerries gehad nadat ik zowel mijn vrouw als mensen uit onze club aan die draaiknop zag draaien ipv aan de twee andere knoppen.
              Mijn vrouw heeft sinds vandaag een RRS BH-55 LR, een lever release dus, en zeker voor haar veel beter. Het lijkt me ook sneller te zijn dan zo'n draaiknop systeem.

Het komt erop neer dat ik een zwaar statief (Manfrotto 055X ProB) heb, met een licht balhoofd (Markins Q3 "Emile") en mijn vrouw een licht statief (Gitzo GT3530LS) met een zwaar balhoofd, het eerder genoemde Really Right Stuff BH-55 met lever release.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Ik zie echt niet in hoe de LR van RRS die ik gebruik zou gaan slippen. Het is gewoon veel sneller dan een draaiknop, zelfs al 'slide' je het plaatje in de kop in plaats van het er in te kantelen met een draaiknop. Ik heb enkel ervaring met RRS, maar over de kwaliteit moet je écht geen schrik hebben. Dat ding is super...

Comment

Ik gebruik de RRS BH-55 pro met draaiknop en zou niets anders willen.
                  Ik gebruik zowel de L-plate als gewone plates van RRS en van kirk zonder probleem. Met de knop moet je leren werken en gaat zeer vlot, de schroefjes op de onderzijde van de plates kan je instellen zodat je camera of objectief niet uit je clamp slipt.
                  Mvg, Tin_tin
                  Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Hm allemaal goed en wel, maar welk systeem zouden jullie op een monopod willen zetten ? Is een L plate dan ook aan te bevelen voor portret en landscape ? De keuze van een monopod is wel geen probleem maar wat erboven komt is wel een probleem voor mij. Vooral omdat ik deze zaken wens mee te nemen op reis en het toch een 70-200 VRII lens van Nikon op een D300 moet dragen. Ik zou trouwens hetzelfde systeem willen gebruiken op een 3 poot dit om supplementaire kosten van een minder iets uit te schakelen op een monopod. Alleen weet ik niet of dit alles haalbaar is. Bij Rss bijvb zag ik dat ze speciale systemen hadden voor monopod.
                    Last edited by Dannyvg; 27 mei 2010, 16:56.

Comment

Van de RRS site geplukt:

http://reallyrightstuff.com/tripods/03.html

Een balhoofd op een monopod zou ik nooit doen. Neem iets dat enkel kantelt in 1 as... De site van RRS bevat veel nuttige info die je ook voor andere merken kan gebruiken. Zelfs filmpjes over hoe een QR clamp + L-Bracket werkt.

grtn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dvgadv Bekijk bericht
                        Hm allemaal goed en wel, maar welk systeem zouden jullie op een monopod willen zetten ?...
                        Voor een monopod zou ik me beperken tot het allereenvoudigste. Ik heb gewoon een Manfrotto 234RC, omdat ik daarmee mijn camera eenvoudig in landscape en portrait kan zetten. D'er zijn zelfs mensen die de camera rechtstreeks op de monopod vijzen, maar dat lijkt me minder handig (en van portrait is dan sowieso geen sprake).
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Dank allen, ik denk dat ik voor de markins m10 + RRS lever release ga + RRS l-plate. Volgens mij een prima combi!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door moer05rsd Bekijk bericht
                            Dank allen, ik denk dat ik voor de markins m10 + RRS lever release ga + RRS l-plate. Volgens mij een prima combi!
                            Zal ongetwijfeld een goede keuze zijn.

Tip: als je bij RRS zelf bestelt kan je vragen of ze op je pakje "GIFT" aanduiden, dan heb je kans dat je geen belastingen moeten betalen. Ik weet wel niet of ze dat willen doen. Je kan mailen naar: casey @ reallyrightstuff . com voor meer info (zonder de spaties).

Succes ermee!

Comment

Lesc, de max belasting van deze kop is 2,5 kg. Mijn combinatie weegt 2,63 kg. Maw deze kop zou dus te licht zijn. Of zie ik dit verkeerd ?

Comment

Working...
                              X