Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lithium ion batterij opladen in NiMH oplader

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lithium ion batterij opladen in NiMH oplader

Gegroet,

Ik heb een batterij oplader liggen voor NiMH. Mag ik daar ook Lithium ion batterijen mee opladen?

Re: Lithium ion batterij opladen in NiMH oplader

Ik zou dat niet aanraden. Het laadproces voor Li-ion batterijen verloopt heel anders en als de lader dit niet ondersteunt, doe je het best niet. Anders loop je het risico dat er iets kapotgaat of ontploft.

Comment

Alleen als in de handleiding vermeld zou staan dat je oplader daar ook voor geschikt is. In het algemeen geldt er echter dat je een NiMH-oplader niet kan gebruik om Lithium-Ion batterijen op te laden.
      about.me/stijnv

Comment

Je kan die er zelfs niet mee laden, een Nimh accu heeft een maximale spanning van 1,4V net na het laden, een lithium-ion accu heeft een spanning van 4,2V (per cel) als ze helemaal geladen is. Een lader voor Nimh accu's heeft dus een te lage spanning om er lithium-ion accu's mee te laden.

Met een lithium-ion accu moet je niet teveel experimenteren, want als die overladen wordt, dan kan er een flinke steekvlam uitkomen.

Is het een camera-accu, of een losse cel die je wil laden? Voor die losse cellen, bijvoorbeeld 14500 (heeft dezelfde afmetingen als een AA) of 18650 (de meest gebruikte lithium-ion cel voor laptops) bestaan er laders (zoek maar op www.dealextreme.com ).

Voor een accu met een specifieke toepassing (camera, gsm, gps...) zou ik toch de originele lader aanraden.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Het gaat over deze batterijen

http://www.sanyo.be/index.php?page=p...omParent=10780

volgens de verkoper Lithium maar daar vind ik echt niks van terug.
          Waar mag je dit dan mee opladen?

Comment

Dat zijn geen Lithium-Ion batterijen, Sanyo Eneloop mag je in elke NiMH lader opladen .
            about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
              Dat zijn geen Lithium-Ion batterijen, Sanyo Eneloop mag je in elke NiMH lader opladen .

Inderdaad! Die gaan bij mij gewoon in de Maha Powerex MH-C9000!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
              X