Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filter of niet op wide angle?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• filter of niet op wide angle?

hoi,

ik zou gewoon eens willen weten of je op een wide angle (in mijn geval Sigma 10-20mm 3.5) een polarisatiefilter moet gebruiken of niet?
    ik lees nogal veel tegenstrijdige dingen, zoals dat pol filters goed zijn voor intensiteit enzo, maar dat dat bij een wide angle geen verschil zou maken; anderen raden dan weer wél aan om er eentje op te zetten.
    wat klopt en wat niet? ik vertrek in de zomer twee maanden naar thailand en had het toch graag geweten of ik er eentje moet meenemen of niet?
    bedankt!

xxx nathalie

Re: filter of niet op wide angle?

Ik vond de pola op 10-20 vaak niet het gewenste effect geven op de hele foto, wel op een stukje. Door de grootte van de invalshoek verloopt verloopt het pola effect.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ::.nathalie.:: Bekijk bericht
      hoi,

ik zou gewoon eens willen weten of je op een wide angle (in mijn geval Sigma 10-20mm 3.5) een polarisatiefilter moet gebruiken of niet?

een goeie pola filter, slimline kost best wat geld... en heeft slechts een beperkt nut... vooral reflecties tegen gaan... de rest kan je ook in photoshop...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Op 10mm is de beeldhoek toch veel te groot, vooral bij horizontale foto's. Je krijgt dan
        ongewenste effecten met blauwe luchten.
        Op + 15mm wordt dat allemaal beter maar daar heb je zeker geen slim filter voor nodig.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Met een Hoya pro heb je helemaal geen slimme nodig.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik begrijp het verband tussen groothoek ( of maw met de brandpuntsafstand ) en het nuttig effect van een polarisatie filter niet.
            In principe gaat deze toch alleen het licht filteren, met als effect dat weerspiegelingen minder zijn, de kleuren meer verzadigd, ...
            Een verband van effect met de kwaliteit van de lens tot daar toe, maar met de brandpuntsafstand
            Ik stel de vraag alleen maar om iets bij te leren
            Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

Comment

Een breedhoeklens en zeker een UWA heeft snel last van vignetering, een gewone pola is daar zeker bijdrager van, maar een thin of voor wide ontworpen pola zal daar minder last van veroorzaken.

Comment

Een pola werkt het beste als het licht van 90 graden komt, maar met een beeldhoek van 102 graden zit je bij 90% as lens met een veel kleinere en grotere hoek aan de zijkanten. Dit is zo bij alle lenzen, maar het wordt echt zichtbaar bij grote hoeken.

Een filter Hoya Pro veroorzaakt op 10mm geen vignetering, B+W wel.

Comment

Working...
                X