Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar op letten bij het flitsen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waar op letten bij het flitsen?

Hoi iedereen;

Heb onlangs een Nikon sb-600 flitser gekocht...nu heb ik wel al wat uitgeprobeerd enz...maar nu heeft een maat van mij gevraagt of ik wat foto's kan komen trekken op zijn trouw...dus gemeentehuis,hof en feest achteraf. Mijn vraag is nu waar ik het beste op let.

Heb al een paar keer gehad dat ik de sb-600 gebruikt rechtsreeks vooruit,dat de foto soms overbelicht is...kan ik deze beter aanpassen met de lichtmeter een paar stappen op min te zetten...

Als het kan best het flitslicht gebruiken via plafond???

Kan ik mischien best een Bouncer aanschaffen?

En kan je daar ook rechtsreeks mee vooruit flitsen?(met de bouncer erop)

Graag eventueel ook wat tips i.v.m. waar ik het best op let en hoe ik het beste aanpak.

Heb al veel geprobeerd maar ik wil het toch wat goed doen op mijn vriend zijn trouw.

Alvast bedankt

Greetz Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Re: Waar op letten?

Als je ziet dat de foto bij automatische meting, toch overbelicht is, kan je inderdaad flits compensatie instellen.

Wat je ook kan doen is zorgen dat het flitslicht niet direct op je onderwerp valt: dit kan je door of via het plafond te bouncen, of via een bouncer op je flitser of zelf gewoon door je flitshoofd wat naast het onderwerp te mikken, zodat deze zachter licht krijgt.

Mijn keuze zou gaan naar een bouncekaartje voor de flitser (flitsen via plafond is enkel goed bij wit plafond) en/of een diffuser op de flitser. Sommige kaartjes dienen zowel als diffuser als bouncer en bij deze kan je inderdaad rechstreeks door de bouncer schieten. Bij gewone bouncers niet dus. Een diffuser op de flitser lijkt me een handigere keuze. Wel niet vergeten dat het zelfs met diffuser nog nodig kan zijn om wat flitscompensatie in te stellen, maar je licht zal al veel mooier en zachter zijn!

Comment

@Threesa...bedankt voor je feedback. Denk dat ik me een Diffuser ga aanschaffen...

Mooie foto's trouwens in je albums!

Greetz Dirk
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
        Mooie foto's trouwens in je albums!
        Dank u

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
          Mijn vraag is nu waar ik het beste op let.

Heb al een paar keer gehad dat ik de sb-600 gebruikt rechtsreeks vooruit,dat de foto soms overbelicht is...kan ik deze beter aanpassen met de lichtmeter een paar stappen op min te zetten...

Als het kan best het flitslicht gebruiken via plafond???

Kan ik mischien best een Bouncer aanschaffen?

En kan je daar ook rechtsreeks mee vooruit flitsen?(met de bouncer erop)
          Het gebruik van flash is niet eenvoudig en er is geen trukje die in alle omstandigheden werkt en tevens mooie foto's oplevert. Zeker niet als je op automatisch werkt (TTL).

Zet je toestel op manuele mode, F8, 1/125 en de flash op TTL. Maak hier portret foto's mee... 90% van je foto's zullen hier mee lukken, dat wil niet zeggen dat de foto's mooi zullen zijn, doch de persoon zal goed belicht zijn en scherp afgebeeld.

De foto's zullen wel erg plat zijn, dat heb je als je recht toe recht aan flitst. Om dit te voorkomen moet de flash van je toestel af of ga je bouncen.

De bouncer heeft enkel waarde om een klein beetje licht naar de persoon te sturen terwijl je het grootste gedeelte van het licht naar het plafond of een muur richt (kan een catch light in de ogen creeeren). Dit werkt alleen maar als je WITTE muren en plafonds hebt... buiten dus zowiezo niet... Een bouncer maakt het licht niet zachter. Neemt trouwens wat kracht weg van je flits.
          Een bouncer is over 't algemeen te vervangen door een bounce kaartje (wit visite kaartje met elastiek aan flits). Persoonlijk gebruik ik nooit bouncers... heb er een paar in de schuif liggen... ze brengen zelden toegevoegde waarde.

Om de flash los van je toestel te gebruiken ga je best eens wat opzoeken/lezen in het strobist forum.

Persoonlijk zou ik gewoon recht toe recht aan flitsen op die trouw, vermits een trouw verschrikkelijk snel voorbij gaat en je geen tijd hebt om na te denken, vooral als je de techniek niet beheerst.
          Last edited by d_oracle; 5 mei 2010, 09:05.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
          X