Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe flits aanschaffen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Externe flits aanschaffen?

Ik ben nog een leek wanneer het op DSLR aankomt, maar zou daar graag verandering in brengen...

Ik heb mij laten vertellen/wijsmaken dat het sowieso interessant is te investeren in een externe flitser. Is dit inderdaad aan te raden? En zoja: welke kies ik dan?

Eén en ander zal waarschijnlijk wel afhangen van wat ik ermee wil gaan doen... Goh... Misschien mettertijd wat oefenen op portretfotografie, en occasioneel een foto op een (familie)feestje of dergelijke. Ik weet niet of het de moeite waard is een externe flitser mee te nemen op reis?

Binnenkort trek ik richting New York, dus ik overweeg wel daar bvb. bij B & H eens binnen te stappen. Ik heb al wat prijzen vergeleken, en met de dollarkoers kan je je wel profijt doen heb ik zo de indruk...

Ik werk met een Canon Eos 450D.

Alvast bedankt voor de info!
    Canon 5D MK III

Re: Externe flits aanschaffen?

Als eerste externe flits neem je er best eentje van Canon. Zelf heb ik sinds een jaar de 430EX II waar ik uitermate tevreden van ben. Deze kwam toen in een kit met een diffuser, wat zeker een toegevoegde waarde is.
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Ik heb ook een flits van Canon, deze werkt uitstekend alleen heb ik hem raar of zelden nodig.
      Was feitelijk een vrijwel nutteloze aanschaf.
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hal-61 Bekijk bericht
        Als eerste externe flits neem je er best eentje van Canon. Zelf heb ik sinds een jaar de 430EX II waar ik uitermate tevreden van ben. Deze kwam toen in een kit met een diffuser, wat zeker een toegevoegde waarde is.
        waarom canon?
        zijn de andere niet goed mss?

er zijn zovele andere

metz, sunpack, sigma, youngu enz enz enz

ge moet zelf kan nagaan wat je wenst te investeren en wat je ermeel wilt gaan doen

ikzelf maak gebruik van verschillende flitsers intss

nu ben ik zelf indertijd begonnen met een Sigma EF-500 DG Super TTL flitser

aangezien ik lees dat je een beginneling bent, is het denk ik wel aan te raden om een TTL-flitser te nemen, die meet zelf het licht
        zo leer je wat een externe flitser al dan niet doen of kan doen

hierbij een lijstje van mogelijkheden voor canon eos reeks:

Canon 430 / 580
        Metz 36 / 48/ 58
        Sigma EF 530 TTL
        Sunpak 5000AF
        Tumax DSL 880

en daarnaast heb je dan ook nog de YongNuo's die je via ebay kan vinden
        wil je daar de TTL-versies in, dan zijn de mogelijkheden:

- YN-465
        - YN-467
        - YN-468

Hopelijk beantwoord die reeds een deel van je vraag

Sowieso steeds kijken of een flits TTL ondersteunt of niet en ook kijken bij de niet-canon flitser dat je het model neemt met de hotshoe voor canon
        Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Qua budget, moeilijk te zeggen... Ik zou in eerste instantie zeggen: niet meer dan +/- 300 euro. Maar als hetgeen voor mij ideaal zou zijn iets boven budget zit, dan zou ik er nu ook niet over struikelen. Beter dan direct de goede aankoop doen, dan eerst gaan voor iets goedkoop waar ik later spijt van krijg
          Canon 5D MK III

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
            waarom canon?
            zijn de andere niet goed mss?

er zijn zovele andere
            Waarom als eerste externe een Canon? ik ben van oordeel dat indien je investeert in een externe flitser je dan beter direct in investeert in een flitser van het merk van je camera. Je zal mijns inziens nooit een flitser van ander merk vinden dat met het zelfde gebruiksgemak een gelijkwaardig resultaat aflevert. Als voorbeeld ETTL, volledige bediening vanaf de camera, auto zoom, ... Mijn ervaring met de 430 EX is dat je je er eigenlijk niets moet van aantrekken, gewoon afdrukken en de resultaten zijn behoorlijk. Voor alle duidelijkheid, mijn tweede flits zal zeker geen Canon zijn vooral omdat deze uitsluitend op manueel gebruikt zal worden...
            Rudy,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hal-61 Bekijk bericht
              Als voorbeeld ETTL, volledige bediening vanaf de camera, auto zoom, ...
              Hier noem je net op waar mijn Metz 58 zo goed in is !

Mijn ervaring met Metz is dat je je er eigenlijk niets moet van aantrekken, gewoon afdrukken en de resultaten zijn véél méér dan behoorlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                alleen heb ik hem raar of zelden nodig. Was feitelijk een vrijwel nutteloze aanschaf.
                Dat denken veel mensen, maar veel foto's knappen op met een flits en niet alleen 's avonds.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dat denken veel mensen, maar veel foto's knappen op met een flits en niet alleen 's avonds.
                  klopt voor 100%

Comment

Dat is dan ook het verschil tussen flitsen en flitsen...

Comment

Zelf ben ik uiterst tevreden van mijn Metz-48 als van mijn Metz-58, denk niet dat ze moeten onderdoen tegenover een canon flitser. Zijn wel goedkoper. De Metz 48 heeft minder functies dan de 58 (geen master om andere flitsers aan te sturen, geen stroboscoopflitsen, geen 2de flitslampje om bij te flitsen als je de hoofdflitser laat bouncen) maar voor het gewone werk ruim voldoende.
                      Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Inderdaad, flitser gaat hier ook altijd mee.

Wat mijn keuze betreft had ik het advies gevolgd van één of andere website klik , de Metz 48 stond ook op mijn lijstje maar was op het moment dat mijn oude National ter ziele ging niet voorradig.
                        Last edited by Rudy M.; 4 mei 2010, 21:02.
                        Rudy,

Comment

Working...
                        X