Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Lijkt me niet , Ik gebruik deze B+W kaesemann circ pol MRC, bij een groothoek neem dan slim (de aller beste)
of welke ook een goede is bv deze
Hoya circular pol HD Slim extra dun (hardened glass) wel wat duurder deze filters.
Maar als je polariseren wilt, neem dan een goede filter met multicoating als je een duur objectief gebruikt.
Dat ze allebei veel duurder zijn dan de filter die ik je vanmorgen heb aanbevolen en niet beter. Plus dat ze een speciale dop nodig hebben die er telkens vanaf valt.
De Marumi is zo ongeveer de dunste filter waar een normale lensdop op past. Door het enorme verschil van invalshoek van het licht is een pola filter in de wijdste stand sowieso niet zo goed bruikbaar, dus mocht je in die stand een tikje vignettering krijgen (wat ik betwijfel) dan gewoon die uiterste stand vermijden.
In verband met vragen over het wel of niet aankopen van een SLIM filter:
Hierbij 2 foto's.
Links de Marumi DHG SUPER en rechts de B+W SLIM.
Wat je hierbij kunt zien is dat de dikte nauwelijks scheelt, maar dat de B+W aan de binnenzijde is gemonteerd met een schroefdraad, waardoor de breedte naar voren doe iets groter is (en er geen lensdop meer in wil klemmen).
De Marumi steekt iets anders in elkaar waardoor de voorzijde iets wijder is. Qua vignettering zal het dus vermoedelijk niets schelen; ik kan het niet testen want mijn b+w is 72mm, dus past niet op hetzelfde objectief.
Als je beste van het beste wil, ga dan voor een polafilter van Nikon. Geen enkel filter kan hiermee evenaren. Maar.......kwaliteit heeft zijn prijs.
Helemaal mee eens, overgens de door mij eerder genoemde.
B+W kaesemann circ pol MRC, bij een groothoek neem dan slim, is een aardig alternatief.
Of eventueel mogelijk de Hoya circular pol HD Slim extra dun (hardened glass)
Ik heb ondertussen wat kunnen testen en ben er toch wel heel tevreden van. Ik heb er nog geen Pullitzerfoto's mee gemaakt, maar ik merk toch geen vervormingen of zo...
Comment