Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro opstelling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: macro opstelling

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
    vraag 1: ja meestel staat er inderdaad op beide flitsers een diffusors om geen hard flitslicht te hebben ( vergeten op de zetten bij opstelling), reflectie schermen gebruik ik niet meer, dit lijkt sommige insecten af te schrikken.

vraag 2: een camera op gorillepod laat het niet toe om kleine correties uit te voeren. de minste beweging enje object zijn buiten je lensbereik. Vandaar het nut van een macrorail. dit flash duomount kan je perfect met schroefdraad op een quickrelease bevestigen en op statief zetten.
    Je hebt me iets verkeerd verstaan, of ik heb me verkeerd uitgedrukt.

Wat ik zou willen is zonder statief aan de ene kant een gorillapodbeen vastschroeven aan mijn camera en aan de andere kant van het been een flits. Zodat ik de flits niet meer vast hoef te houden of op de grond leggen en altijd juist staat maar geen statief nodig heb.
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
      Ah eindelijk zie ik je setup eens xD, zou je wel eens in actie willen zien.
      Wat houd die klem eigenlijk vast? Of is dat die vlieg vanop Deviantart?
      Dat is een str*ntvliegje, de foto's daarvan moet ik nog verwerken
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
        Dat is een str*ntvliegje, de foto's daarvan moet ik nog verwerken
        k, ben benieuwd wat jij van een strantvlieg kan maken.
        Ik hoop dat het wat beter weer word, dan kan ik misschien deze week ook eens gaan zoeken naar wat macro foto's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
          Je hebt me iets verkeerd verstaan, of ik heb me verkeerd uitgedrukt.

Wat ik zou willen is zonder statief aan de ene kant een gorillapodbeen vastschroeven aan mijn camera en aan de andere kant van het been een flits. Zodat ik de flits niet meer vast hoef te houden of op de grond leggen en altijd juist staat maar geen statief nodig heb.
          ge hebt niet goed gekeken:

kijk eens goed naar de flashduo mount, dat is gewoon een plaat die je anderaan je camera vast schroeft en bovendien nog op je quickrelaese kunt bevestigen maar niet hoeft.
          Maar daarop niet 1 maar 2 gorillapodbenen waar je een flits kunt op bevestigen.
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

prachtige opstelling hoor, maar wat ik mij nu afvraag als beginner. Als je je flits zo naast het objectief monteert, wordt die flits dan handmatig ingesteld of laat je via TTL-meting de flits automatisch werken? Dat interesseert me wel om te weten.

Uiteraard is automatisch werken met een min of meer beeldvullend onderwerp mogelijk (zijaanzicht vlinder bijvoorbeeld), maar een gaasvlieg lijkt me toch al iets moeilijker omdat je flits bij automatische instelling toch de neiging gaat hebben om "door" te flitsen? Of zie ik dat verkeerd?

Groeten,
            Geert

Comment

macroflitsen is meestal manueel en is vaak maar 1/8ste of minder , kwestie van onder eventjes op te lichten. TTL heeft vaak de neiging om te hard te flitsen waardoor je achtergrond veel te donker wordt en dus onnatuurlijk oogt.

flisten gaan meestal af door slavetriggers of cactustrigger al heb ik ook een ttl-kabel van 110cm maar dan nog werk ik manueel
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                macroflitsen is meestal manueel en is vaak maar 1/8ste of minder , kwestie van onder eventjes op te lichten. TTL heeft vaak de neiging om te hard te flitsen waardoor je achtergrond veel te donker wordt en dus onnatuurlijk oogt.

flisten gaan meestal af door slavetriggers of cactustrigger al heb ik ook een ttl-kabel van 110cm maar dan nog werk ik manueel

In studiosituatie lijkt me manueel flitsen niet al te moeilijk en zeker aan te raden, je hebt daar alle tijd om het flitslicht te meten en af te stellen.
                Maar is dat ook doenbaar "in het veld"? Eerst flitslicht meten met een nerveus beestje voor de lens lijkt me daar wat omslachtig.
                Mijn eerste idee was daar de belichting (van de camera) in te stellen op 1/3 of 1/2 stop onderbelichting en de flits via ttl aan te sturen op 2 stops onderbelichting (enkel om de schaduwen op te lichten en om de boel wat op te frissen).
                Of is het aan te raden om ook in het veld de flits handmatig aan te sturen en de sterkte in te stellen "uit ervaring"?

Groeten,
                Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                  Of is het aan te raden om ook in het veld de flits handmatig aan te sturen en de sterkte in te stellen "uit ervaring"?
                  Ervaring leert in bepaalde situaties de juiste kracht in te schatten .
                  Hangt er van af hoe reflecterend het ondwerp is, en hoe licht de ondergrond van nature is. Op een donkerbruin blad kan je uiteraard harder flitsen dan op een lichtroze bloem.

Meestal merk je niet aan de insecten dat je flitst, tenzij bij de lichtgevoelige zoals sommige soorten springstaartjes heb ik gemerkt. Franse veldwespen durven ook wel eens te verschieten.
                  Dus als je niet van de eerste keer goed zit met de flitskracht kan je het meestal wel bijstellen.

Ik zorg eigenlijk bijna altijd dat er wel iets achter het onderwerp staat dat je, in tegenstelling tot wat devid zegt, zo hard kan flitsen zonder het onderwerp uit te branden. Door de manier dat ik m'n flits plaats valt er een deeltje licht op m'n onderwerp, en een groot deel op de achtergrond.

Dit hier is een mogelijke opstelling van mij, met als opmerking dat ik met deze lenscombinatie nooit vanop statief werk :P.

En op deze manier zou ik m'n flits houden (of van rechtsaf):

Wel wat slecht gemikt :P. Want het witte bolletje is waar het effectief scherp zou zijn.
                  En de plamp zou niet nodig zijn geweest want de groene blaadjes van de plant zelf zouden al voldoende zijn om geen zwarte achtergrond te hebben.
                  Last edited by BoBo_Igor; 12 april 2010, 16:47. Reden: Foto's toegevoegd

Comment

Als ik dit allemaal zo zie, zal ik nog maar even wachten voordat ik me begin te verdiepen in close-up/ macrofotografie.
                    Mits men vogelfotografie goed lukt, wou ik me stilaan een nieuw (natuur) onderwerp aanleren.
                    Maar als ik deze opstellingen bekijk komt er veel meer bijkijken van materiaal dan ik dacht. (Mijn statief lijkt me ook niet het ideale statief voor dit genre. Mijn Velbon heeft namelijk niet de overhangede stang.)
                    Wat financieel dit jaar niet haalbaar is vanwege de "aanstormende" tweeling.

Comment

Kun je de middenzuil van die Velbon omkeren?

Met een beetje handigheid kom je een heel eind, zo'n macro-slede is echter wel aan te raden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                        Als ik dit allemaal zo zie, zal ik nog maar even wachten voordat ik me begin te verdiepen in close-up/ macrofotografie.
                        Mits men vogelfotografie goed lukt, wou ik me stilaan een nieuw (natuur) onderwerp aanleren.
                        Maar als ik deze opstellingen bekijk komt er veel meer bijkijken van materiaal dan ik dacht. (Mijn statief lijkt me ook niet het ideale statief voor dit genre. Mijn Velbon heeft namelijk niet de overhangede stang.)
                        Wat financieel dit jaar niet haalbaar is vanwege de "aanstormende" tweeling.
                        Laat je ook niet te hard afschrikken. Voor het gewone macrowerk heb je genoeg aan een macrolens en een statief. Zo'n roteerbare middenkolom is geen vereiste. Mijn beste vlinderfoto vorig jaar heb ik zelfs gewoon uit de hand gemaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                          Laat je ook niet te hard afschrikken. Voor het gewone macrowerk heb je genoeg aan een macrolens en een statief. Zo'n roteerbare middenkolom is geen vereiste. Mijn beste vlinderfoto vorig jaar heb ik zelfs gewoon uit de hand gemaakt
                          Inderdaad ik doe het ook zonder al die snufjes en tot nu toe lukt het me ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Kun je de middenzuil van die Velbon omkeren?

Met een beetje handigheid kom je een heel eind, zo'n macro-slede is echter wel aan te raden!
                            Laag tegen de grond raken is geen probleem met men Velbon, het was eerder het feit dat men toestel niet voorbij men statief kan hangen.

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee
                            Hmm ok, dus het verdiepen tot ... is dus "makkelijk" zo te leren. Eens we er even handig in zijn als met men vogels kan ik verder beginnen denken over verdere benodigdheden.
                            Voorlopig zal het wel zonder macrolens zijn. Mijn nonkel trekt namelijk al jaren prachtige close-up / macro beelden met Raynox macrovoorzet lenzen op zen panasonic.
                            Ik ga deze methode eerst eens deftig testen, ben benieuwd welke mogelijke resultaten haalbaar zijn op deze manier met men 70-200. En is goedkoper dan een macrolens, alsook ben ik er nog niet uit welke macrolens ik ga kopen (Sigma 150 eerder de 180 en zelfs de Nikkon 200 is nog niet volledig uitgesloten.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                              Mijn nonkel trekt namelijk al jaren prachtige close-up / macro beelden met Raynox macrovoorzet lenzen op zen panasonic.
                              Ik ga deze methode eerst eens deftig testen, ben benieuwd welke mogelijke resultaten haalbaar zijn op deze manier met men 70-200.
                              Zou bij een 70-200 eerder opteren voor tussenringen (geen converter). Het setje van kenko (is hetzelfde als soligor) is zeer betaalbaar. En ook bij aankoop van een macrolens nog goed toepasbaar om even voorbij de 1:1 te geraken.

Groeten,
                              Geert

Comment

(Goede) voorzetlenzen t.o.v. tussenringen niet onderschatten! Ik las op een ander forum het volgende:

Het beste is een close-up lens. Die verliest geen licht, levert geen extra vervorming. Mits je een goede koopt!
                                [...]
                                Tussenringen hebben weliswaar geen optica, maar ze forceren je lens een ander lichtpad te gebruiken. En dat is dus een ander pad dan waarvoor de lens ontworpen is... Dat is gegarandeerd veel minder goed geoptimaliseerd, en levert dus onherroepelijk kwaliteit verlies. Hoe erg het kwaliteitsverlies is, hangt uiteraard af van hoeveel tussenringen je gebruikt, en van de specifieke eigenschappen van de lens. Kan meevallen, kan verschrikkelijk zijn.
                                Ander nadeel van tussenringen is dat je (veel) licht verliest. Tussenringen werken het beste bij kleine brandpuntsafstanden... en dat betekent dat je met relatief kleine werkafstanden moet werken. In tegenstelling tot close-up lenzen, kan bij tussenringen de AF wel kuren gaan vertonen.

En een lijst van goeie voorzetlenzen vindt je hier: http://fuzzcraft.com/achromats.html

Comment

Working...
                                X