Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rc0 - rc1 - rc2 ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rc0 - rc1 - rc2 ...

    Ik wens me een nieuw balhoofd te kopen maar zit na een heuse zoektocht nog met iets waar ik geen antwoord op vind.
    Als eerste is mij een Manfrotto 468MGR Hydrostatic Ball Head aangeraden. Na het zoeken op de Manfrotto website kwam ik echter bij verschillende modelletjes terecht met dezelfde 468 basis maar nog eens een verschillende "snelkoppeling" voorgesteld als RC0, RC1, ...
    Dit het RC0
    Dan RC2
    RC3
    RC4

    Nu is mijn vraag: wat is er aan te raden bij het gebruik van volgende set -->
    D300 + Nikon 400 f4 met TC1.7
    Met het oog op de toekomst zou de lens ook wel eens een 500mm f4 kunnen worden.

    Mocht iemand nog een voorstel hebben voor een statiefkop bij gebruik voor vogelfotografie dan hoor ik het graag. Budget is hierbij niet onbelangrijk en ligt om en bij de €300.

    Alvast bedankt voor jullie hulp in deze.

  • #2
    Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

    RC3 laat toe om vrij precies te positioneren via de rail op het zwaartepunt van de lens / camera combinatie. Het punt waar alles in evenwicht staat is belangrijk om heel soepel te werken met dergelijk zware combinaties.
    Normaal is de statiefgondel van die lenzen bijna in het evenwicht. Maar door bv een flitser / batterijgrip / radiosturing /... is een mogelijkheid om te schuiven nodig.
    Dergelijke rail is ook heel handig bij het werken in macro.
    Ook de RC0 en RC4 zijn heel bruikbaar. RC2 is "te klein" om optimaal te zijn.

    mvg

    Franky

    Comment


    • #3
      Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

      Bedankt voor je reactie Franky, ondertussen een hoop gelezen en wat raad gevraagd en vrees dat de Manfrotto zal afvallen.
      Keuze is nog tussen een Arca Swiss en een Markins met Arca Swiss lichtjes op kop .

      Comment


      • #4
        Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

        ik zou nooooit nog iets anders willen , supersnel verstellen en blok blok vast ...en je kan dan nog bijregelen

        Comment


        • #5
          Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

          Bestaat er een Nikon 400mm f4 lens??

          Comment


          • #6
            Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

            .....
            Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 02:15.

            Comment


            • #7
              Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

              Het moest uiteraard de 300mm f4 zijn.

              En ik heb niet voor de Manfrotto gekozen maar vandaag wel voor een Arca Swiss.
              Nog bijgekocht: een statiefgondel voor de 300mm Nikon lens van Kirk.


              Bedankt voor jullie reacties.

              Comment


              • #8
                Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

                Oorspronkelijk geplaatst door Van Parys Andy Bekijk bericht
                ik zou nooooit nog iets anders willen , supersnel verstellen en blok blok vast ...en je kan dan nog bijregelen

                http://www.davidlakin-photography.co...tto%20head.jpg
                Sorry, maar mijn 322RC2 vliegt eruit. Nochtans een erg populaire kop hier op BD (vaak in combinatie met het 055XProB statief). Reden: creep in vertikale (portrait) positie met een combinatie 50D+Grip+2batterijen+EFs 17-55 f/2.8, samen iets over de 2kg waard.
                Volgens de uitleg op de FKB site:
                Ook kan hij in verticale positie vastgemaakt worden, maar dan is het maximale draaggewicht 2,5 kg.
                Niet dus!
                Het is mogelijk de frictie bij te stellen, met het draaiwieltje, maar zelfs maximaal ingesteld bleef die creep. Dan maar met een inbussleuteltje vaster zetten en ja hoor: geen creep meer. Helaas is de kop nu zo stroef dat mijn vrouw er een zere schouder aan overgehouden heeft.

                Ik heb de 322RC2 vervangen door een Markins Q3 (Emile); mijn vrouw wacht op haar RRS BH-55 LR. Geen Manfrotto-koppen meer voor mij, al blijf ik (voorlopig althans) tevreden van mijn Manfrotto (055XProB) statief.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                Comment


                • #9
                  Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

                  Ge moogt nie vies zijn Les , maar ik denk da gij een exemplaar te pakken hebt die de maandag moet gemaakt zijn ...eenmaal een lid van timecatcher die gebruikt zal het wel goe zijn zekers ? en moet ge volgens mij nie veel verder kijken , vast is vast ...
                  The official page of world renowned fine art nature and landscape photographer Patrick Di Fruscia - Open and Limited edition prints

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Van Parys Andy Bekijk bericht
                    Ge moogt nie vies zijn Les , maar ik denk da gij een exemplaar te pakken hebt die de maandag moet gemaakt zijn ...eenmaal een lid van timecatcher die gebruikt zal het wel goe zijn zekers ? en moet ge volgens mij nie veel verder kijken , vast is vast ...
                    http://www.difrusciaphotography.com/
                    Dan heb ik waarschijnlijk ook een maandag exemplaar?
                    Ik ben er ook niet echt tevreden van.
                    Eveneens teveel creep!
                    Ik raad deze af!

                    Voor mij is het ook absoluut onbruikbaar voor macrowerk, maar dat is niet de bedoeling van TS neem ik aan!

                    Danny
                    SeALbe

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

                      Voor landschappen voldeed de 322 voor mij, tot ik van de 350D naar de 50D ging. Omdat ik (volgens ik geleerd heb) vaak van hetzelfde een landscape en een portrait maak, kwam ik tot de ontdekking dat mijn nieuwe combo te zwaar werd.
                      Voor een wat lichtere combinatie vind ik de 322 (qua handigheid van bediening) eventueel nog wel geschikt.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

                        Toch macro werk die eraan komt en oop dus binnenkort een camera te hebben die "boutvast" zit op de kop. Thx voor de reacties!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

                          correctie ...di fruscia gebruikt de 222 http://www.amazon.com/gp/product/ima...502394&s=photo
                          maar adam burton wel de 322 ..
                          heeft veel ook niet te maken met de statief waar hij opstaat ?
                          en de ondergrond op die moment ?
                          ik begrijp niet dat die kop kan bewegen ...
                          ik heb een statief die 30kg kan dragen en da bougeert geen mm...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rc0 - rc1 - rc2 ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Van Parys Andy Bekijk bericht
                            ik zou nooooit nog iets anders willen , supersnel verstellen en blok blok vast ...en je kan dan nog bijregelen



                            Is zoiets geschikt om met een Bigma te werken ?


                            Walter
                            D850

                            Comment

                            Working...
                            X