Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon SB-400 flitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon SB-400 flitser

Hoi iedereen;

Ik zou me graag een externe flits aanschaffen...voor op mijn D90. Maar nu heb ik één vraagje...heb mijn oog laten vallen op de SB-400,ik weet het is de kleinste flits van de familie, maar aangezien ik mijn flits niet echt heel veel gebruik enkel binnenshuis,is mijn vraag is deze geschikt genoeg voor op mijn D90?

Of is dit een te kleine flits om de standaard ingebouwde flits van mijn toestel de verbeteren....ik vind hem wel heel compact en heb het gevoel dat ik deze sb-400 meer zal gebruiken dan bv.een SB-600 die ik nogal log vind.

Wat is jullie menig t.o.v. een sb-400 op een D90?

Graag wat meningen hierover.

Alvast bedankt

Dirk
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Re: Nikon SB-400 flitser

hier ben ik ook benieuwd naar, toen ik mijn D90 ging kopen enkele weken geleden en vroeg naar een flitser zei de verkoper me zeker geen 400 te nemen. Minstens de 600 en dat deze in vele situatie toch ook nog ontoereikend was. Zeker als je in ruimtes met iets hogere plafondds wil bouncen...

Klonk mij wel logisch, maar uiteindelijk is het een verkoper, dus heb ik de aankoop nog even uitgesteld...

Comment

Ik heb eentje gehad en ik miste de draai en kantelbare kop, voor de rest prima flitser! Als je gaat bouncen zou het kunnen dat je vermogen mist, maar ik vind dat het de bedoeling van de sb 400 niet echt is om te gaan bouncen, want dan moet je ook weer een wit kaartje bovenop de flits kleven, en dat lukt toch niet echt goed. Ik heb nu toch een sb 600 gekocht, voor de richtbare flitskop en omdat er een bruiloft in de familie aankomt en ik extra vermogen nodig heb. De sb 400 is al een heel stuk krachtiger dan de ingebouwde flits, en als je hem maar sporadisch en alleen binnenshuis gebruik zou ik niet twijfelen.

Comment

Zou toch voor de 600 gaan hoor..
        Al doende leert men...

Flickr

Comment

Met oog op de toekomst: een SB400 is wel i-TTL maar niet voor CLS, zie ook pag 235 gebruiksaanwijzing D90. (kan geen master zijn en geen slaaf)
          Ken Rockwell is er wel enthousiast over : http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm

Groet Hans.

Comment

Ik heb de SB-400 en ik moet zeggen dat ik hem niet meer gebruik, maar hij werkt wel prefect hoor en je kan zonder draaiende kop ook bouncen hoor.
            Maar voor mij was hij gewoon niet krachtig genoeg.
            Kijk eens naar de Metz 48 af-1, die is veel krachtiger kan gebruikt worden als offcamera flash met de D90 en is maar ietsje duurder.
            En ik hoor altijd maar zeggen koop een SB-600 of SB-800 maar aub luister er niet naar een Metz 48 af-1 is beter dan beiden.

Comment

een SB400 is wat kleiner en daardoor kan je met deze flits makkelijker een schaduw krijgen veroorzaakt door de zonnekap op je onderwerp
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De SB-400 zal zeker en vast geen slechte flits zijn, maar ik zou toch ook voor een versie hoger gaan omdat ik vrees dat je te snel beperkingen zal ondervinden.
                Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Ik heb de SB-800 en de SB-400. De SB-400 gebruik ik uitsluitend op reis, omwille van zijn compactheid en lage gewicht.
                  Inzake uitlichting zal je weinig of geen verschil merken tussen beide flitsers, al zijn de mogelijkheden wel een stuk beperkter met de SB-400. Voor iemand die maar heel af en toe een flitser nodig heeft en toch nog goede resultaten wil, rekening houdend met zijn beperkingen, is de SB-400 geen slechte keuze.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                    ... maar aub luister er niet naar ...
                    /
                    ... smeekte hij met angst in zijn ogen...
                    Sorry, ik kon hier even niet aan weerstaan...
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Ik heb een externe SB-800 flitser van Nikon (momenteel door Nikon vervangen door de SB-900 met nog wat meer groothoekmogelijkheden). Je kan hier alle kanten mee uit en gezien de geringe meerprijs ten opzichte van een SB-600 een logische keuze (je doet deze investering tenslotte toch maar eenmalig). Ik raad je de aankoop van een SB-400 af wegens de geringe mogelijkheden. De SB-900 kan je bovendien apart programmeren; en hij kan bovendien meerder flitsers aansturen die alle het CVS van Nikon gebruiken.
                      Dus als het kan: ga voor de SB-900 ipv de SB-400; deze zal je mogelijkheden van de D90 enorm vergroten!
                      Nikon D40 - Nikon D90 - Nikon SB-800 - AF-S Nikkor 50 mm 1.4G - AF-S Nikkor 18-55 mm G II ED - AF-S Nikkor 55-200 mm G ED VR - Tamron SP 10-24 mm

Comment

Lol hij zegt dat hij er niet te veel kan voor betalen, dan kan hij zeker geen sb900 kopen.
                        En een Metz 48 af-1 is beter dan de sb-800 voor de helft van de prijs.

Comment

Ik zou net als Fotojobo een sb 900 of een sb 600 nemen, deze beide flitsers zijn draadloos bestuurbaar met je ingebouwde flitser. Dat is ideaal als je in de toekomst nog eens iets met macro of portretfotografie wilt doen. Bij de sb 400 zou ik ook denken dat je snel mogelijkheden te kort komt. Kijk ook eens naar een tweedehands exemplaar, dat kan je veel geld besparen.

Grt. John
                          D40, D90 + MB-D80, 50 mm f/1.8 af-d, 18-70 mm f/3.5-4.5 af-s, 105 mm f/2.8 af-s, 2x SB-900

Comment

Nogmaals dat kan je ook met de Metz 48 af-1, waarom betalen mensen zo graag meer voor iets dat het niet waard is gewoon omdat er een Nikon logo opstaat.
                            Bekijk eerst eens de Metz 48 af-1 en koop GEEEEEEEEEEN sb-600 of sb-800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                              waarom betalen mensen zo graag meer voor iets dat het niet waard is gewoon omdat er een Nikon logo opstaat.
                              Je betaalt niet alleen voor het logo, de meerprijs zit wel ergens.

Ik heb mijn F50 vroeger vernield door een niet Nikon flits te gebruiken. Te hoge flitsspanning. Ik gebruik nu alleen nog accessires van het merk zelf, ook mijn lenzen.

Comment

Working...
                              X