Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

batterijen: lopen ze leeg in of uit toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• batterijen: lopen ze leeg in of uit toestel

Herlaadbare batterijen die niet gebruikt worden, verliezen capaciteit.
    Maakt het een verschil of de batterijen in of niet in een toestel zitten: ontladen ze misschien sneller als ze in een toestel zitten?
    Ikzelf haal de batterijen telkens uit mijn flitser, als ik hem niet gebruik, maar vraag me ondertussen al een tijdje af of dit echt nodig is.
    mijn fotosite

Re: batterijen: lopen ze leeg in of uit toestel

Ik haal accu's alleen uit apperatuur(camera, flits, radio, triggers) als ze opgeladen moeten worden of als ik weet dat ze zeer langdurig(meerdere maanden, maar hope weet je dat van te voren???) niet gebruikt gaan worden. Ik heb namelijk één keer door zo'n grap met een camera zonder accu gestaan........even vlug meenemen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Herlaadbare batterijen (nimh, lithium-ion) lopen normaalgezien niet uit, alkalinebatterijen kunnen wel uitlopen als ze leeg zijn.
      Een lithium-ion accu raakt wel defect als je ze te ver ontlaadt, vergeet die dus niet te laden na de fotoshoot. Gewone nikkel-metaalhydride accu's laad je best net voor je ze nodig hebt omdat ze anders leeg kunnen zijn door de zelfontlading. De nieuwere nikkel-metaalhydride accu's (Eneloop, Recyko...) zijn al geladen als je ze koopt (meestel heb je dan zo'n 70% van de capaciteit), die hebben veel minder last van zelfontlading.

Maar het is altijd veiliger om ook de accu's te verwijderen als je een toestel lange tijd niet gebruikt.
      Last edited by Black B@ndit; 1 maart 2010, 21:20.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig geen problemen heb met accu's die leeglopen in of uit mijn toestel, maar dat is eigenlijk logisch de accu technologieën zijn daar speciaal voor gemaakt.
        Maar mijn accu van mij DV-cameraatje heeft er wel veel last van maar zowel in of uit het toestel, dus ik denk dat het eigenlijk eerder aan de batterijen ligt dan aan de plaats waar je ze bewaart.

Comment

Nikon adviseert bij de SB800 om batterijen te verwijderen als de flitser na twee weken niet wordt gebruikt.
          Metz adviseert om verbruikte batterijen uit de flitser te halen. Allebei geven ze aan als reden eventuele lekkage, waardoor de flitser beschadigd kan raken.
          Een flitser heeft waarschijnlijk geen interne schakelingen die constant onder spanning moeten staan en stroom eten. Een camera heeft veelal de interne klok aan de gang te houden. Ik denk niet dat ze in de flitser sneller leeglopen dan buiten de flitser.

Het gemak van eruit halen is wel dat je zelf vaststelt dat de batterij niet lekt. Verder geloof ik dat het probleem zichzelf oplost bij NiMH ivm de zelfontlading; dan moet je laden. Het is alleen zaak om ze niet te vergeten.

Groet Hans.

Comment

Deze adviezen komen door de Amerikaanse claimcultuur.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Deze adviezen komen door de Amerikaanse claimcultuur.
              en door eigen ervaring
              Heb ooit een batterie grip naar de knoppe gehad door uitgelopen batterijen.

Op BD-live nog een flitser proberen te repareren van een BD'er (contactpunten waren aangeslagen door uitgelopen batterij).
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Heb ooit een batterie grip naar de knoppe gehad door uitgelopen batterijen.
                batterijen zijn geen accu's...

Comment

Bij mijn weten zit er in een NiMH geen enkele vloeistof of gel die kan uitlopen .. een hydride is namelijk een verbinding met waterstof en tot nader order is dat een gas (er zit wel een veiligheidsventiel in de batterij, bij overdruk ontsnapt er gas met alle gevolgen van dien, nog een reden om geen snelladers te gebruiken )

Comment

Er zit wel een beetje verdunde kaliloog in, als electroliet. Zie ook Wikipedia.

Groet Hans.

Comment

Working...
                    X