Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief zelf in elkaar knutselen... ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statief zelf in elkaar knutselen... ?

ik zit te denken om zelf een statief in elkaar te steken,
    nu, ik heb een deel van een staander van 'n diascherm op mijn school gekregen,
    alsof het een gewoon statief is maar zonder een statief kop,
    nu vraag ik mij af hoe ik er een goed statief van kan maken,
    het is stabiel genoeg, enkel een statief kop ontbreekt, en het gat waar vroeger de buis doorzat is vierkant en vrijgroot...

iemand ideetje?

EDIT: Foto's !
    ( bovenkant )

Last edited by TinkiePix; 1 maart 2010, 16:38.
    Wordt nu ook fan van TinkiePix op Facebook!
    Olympus E-520 - 14-42mm f5-5.6 - 70-300mm f4-5.6

Re: Statief zelf in elkaar knutselen... ?

Misschien een foto, praat makkelijker. Staanders van diaschermen zijn bedacht om diaschermen overeind te houden. Mogen hier en daar wat rammelen. Lampstatieven ook, fotostatieven niet...

Groet Hans

Comment

Iemand ideetjes?
      Wordt nu ook fan van TinkiePix op Facebook!
      Olympus E-520 - 14-42mm f5-5.6 - 70-300mm f4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TinkiePix Bekijk bericht
        Iemand ideetjes?
        De container in....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Mee eens de container in... Of maak er een lampstatief van.
          Voor fotodoeleinden of video totaal ongeschikt en verloren tijd en geld..

Comment

Als je niet opziet tegen het nodige knutselwerk, kun je een beperkt bruikbaar fotostatief maken.
            Ik denk even hardop.
            De grootste zorg is om de poten in de kop spelingvrij te krijgen, dus goed passende gaten/ bussen/ pennen/ vulplaatjes. Met een een open profiel bestaat grote kans op samendrukken, inwendig een passend busje gebruiken, houten blokje misschien.
            De middenkolom wordt een raar ding. Vierkant, houten balkje of zo. Hoogteverstelling als je in de kop schroefdraad kunt tappen voor een blokkeerschroef. Kop zal wel iets zijn uit gemalen bromfietscarburateurs, verwacht hier geen grote sterkte. Geen hoogteverstelling zou denk ik beter zijn. Misschien balkjes van verschillende vaste lengte.
            Dingetjes halverwege eruit halen.
            Poten zou ik bij elkaar houden met bv. ketting, staalkabeltje. Verschillende lengte geeft ook een beetje hoogteverstelling.
            Knutsel ze.

Groet Hans.

Comment

Wat voor camera wil je hier op gaan zetten met welke lens? (gewicht en grootte)
              Ik persoonlijk zou niet met dit gevaarte willen zeulen, te zwaar, te groot en te link voor mijn spulletjes.

Comment

knutselen is leuk, ik heb zelf een aantal camera's gebouwd ( http://sheetfilm.be/cams/ ). Je weegt af of de kosten/baten in orde zijn, maar meestal primeert toch het element "zelf maken".

Een statief is een ander paar mouwen, in mijn ogen. Je hebt behoefte aan stabiliteit, draagbaarheid en vlotten instelmogelijkheden.

In hout wordt het als snel zwaar en vereist deftige kennis van houtbewerking en beoordeling van hout op mogelijke zwakheden. Aluminium is licht maar redelijk duur (misschien ook niet stevig genoeg) maar de machinerie om het te bewerken is niet goedkoop.
                Met een statief gemaakt op de basis die je hier toont, ga je héél veel werk hebben om er iets bruikbaars/moois van te maken.

G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Lijkt me wel iets leuk:
                  starten met enkele blokken aluminium en bewerken in een freesmachine + draaibank.
                  Eventueel voorgevormde profiellen gebruiken in aluminium en verzagen.
                  Is vermoedelijk wel goed te doen, maar zoals door anderen aangehaald: fijne knutselvingers + goed voordenken.
                  Altijd een uitdaging.

mvg

franky

Comment

Zelf maken heeft zin wanneer je iets aparts nodig hebt dat niet of tegen een te hoge prijs in de handel verkrijgbaar is
                    De voldoening kan groot zijn

Maar een fotostatief ?
                    Koop een tweedehands aluminium Manfrotto en besteed die tijd aan bv fotos maken

Comment

zelf een macrostatief gemaakt:

Het is niet alleen leuk om te maken maar ik gebruik het ook veel .
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

dat macro statief van beertje2 is heel leuk voor thuis, maar ik zie mezelf nog niet naar een natuurgebied gaan met zoiets. overigens vind het wel heel tof gemaakt!
                        D40, D90 + MB-D80, 50 mm f/1.8 af-d, 18-70 mm f/3.5-4.5 af-s, 105 mm f/2.8 af-s, 2x SB-900

Comment

Working...
                        X