Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief Manfrotto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Statief Manfrotto

kijk even in je pb's

Comment

De Manfrotto 055XProB in combinatie met de 322RC2 is een zeer populaire combo hier bij BD. Tijdens een Shooting Day in de Liereman vorig jaar waren er een 4-5 tal met dezelfde combo!
      Ik heb onlangs mijn Manfrotto 322RC2 vervangen door een Markins Q3, omwille van de creep in portraitstand met zwaardere combinaties van camera+grip+lens.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Over die statieven kan ik niks zinnigs zeggen. Ik heb zo'n 055XPROB, en ik ben daar keicontent van. Moest ik dat ding ooit verliezen, ik kocht me direct weer dezelfde. Zonder nadenken.

Over die statiefkoppen, dat is al wat moeilijker om daar als buitenstaander iets over te zeggen. Ik heb zo'n 322 (ik gebruik dus ook vaak de combo 055XProB + 322RC2). 1-weg-bediening => flexibel, zeer snel aan te passen maar je zit bij zo'n aanpassing ook even snel uit waterpas in horizontale richting. Ik heb daarnaast nog een 229, een 3-weg-kop. Als je die waterpas opzet kan je daarmee manouvreren in eender welke richting en blijf je loodrecht werken. => zeer flexibel, niet altijd even snel aan te passen en drie poken kan een gedoe zijn.
        In sommige omstandigheden komt de 322 me het best van pas, in andere omstandigheden de 229. Die wat jij opnoemt heeft vergelijkbare mogelijkheden voor een lager gewicht...

Comment

Olivier,

Andere collega's stellen het ook dat de combinaties goed zijn.
          ik gebruik volgende combinatie:
          de 055XproB. En dat is echt een heel goed statief
          Kop: balhoofd 488 RC4 ( in catalogus Manfrotto nu vervangen door 498RC4): heel goede kop: snel en stevig met ruime snelkoppeling. En gebruiksvriendelijke waterpassen.
          Had vroeger een 486RC2 maar die was minder stevig en het snelkoppelsysteem RC2 is toch minder goed dan de RC4. Die 486 was onvoldoende voor Pentax K20 + batterygrip + 400mm.
          486RC2 enkel nog gebruikt voor een telescoop.

Denkoefening: een statief als de 055XproB kan 7kg als belasting aan. Hoeveel belasting voor de kop: minder / = / meer?
          Indien je voor een kop die max 5 kg gaat: kijk dan ook naar een statief in die klasse.

Let er op bij lange tele's: per 100mm brandpunt bij is ook 1kg extra als gewicht.
          Bv: een toestel met batterijgrip: 1.1kg + lens 70-20/2.8 aan 1.7kg = bijna 3kg.
          Doe daar dus 2 kg ( 200mm) bij en je bent voldoende stevig met 5KG.
          Heb je een 300 of 400mm: reken minstens 6 a 7 kg.

mvg

Franky

Comment

Ik beschik over een 055XPROB in combinatie met een 498RC2 balhoofd... Het ding doet zijn werk prima in en staat muurvast met de max belasting die ik heb, nl: Nikon D300 met grip en een 80-200 afd.

Ik heb op die combinatie niks maar dan ook niks aan te merken.
            NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Iedereen bedankt voor de reacties

De 055XPROB lijkt mij dus een goede keuze alhoewel ik met een vraagje zit, nl zie volgende links:

http://www.fotorubens.be/5683/fotoru..._Statief_Zwart 139 euro

http://www.fotorubens.be/5683/fotoru...o_Tripod_Black 159 euro

Specs zijn zo goed als hetzelfde maar de prijs verschilt 20 euro. Buiten het verschil van gewicht (100g) vind ik niets anders. Iemand een idee?

Groeten,

Olivier

Comment

Ik weet dat je bij de 055XProB (jouw tweede link) de middenzuil horizontaal kunt plaatsen, wat toch wel nuttig kan zijn, b.v. voor macro's. Weet niet dat dat mogelijk is bij het eerste genoemd model. Hoewel, als je de omschrijving leest...
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Ik weet dat je bij de 055XProB (jouw tweede link) de middenzuil horizontaal kunt plaatsen, wat toch wel nuttig kan zijn, b.v. voor macro's. Weet niet dat dat mogelijk is bij het eerste genoemd model. Hoewel, als je de omschrijving leest...
                  volgens deze link toch wel denk ik:

Comment

Ben benieuwd wie het juiste antwoord weet.
                    Even gaan googlen:

Volgens Manfrotto zelf zou die middenkolom toch niet horizontaal kunnen bij de XB:
                    Discover the best camera and video camera tripods, monopods and photography accessories from Manfrotto US. Fast delivery, order today!

Built on the same ergonomically improved design as the 055XPROB, but without the horizontal centre column feature, the 055XB is lighter in weight and slightly more compact. The ergonomics of the leg angle release mechanism and the quick action leg locks themselves have also been greatly improved. With the leg angle presets, allow the camera to reach all intermediate heights from min-max extension.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

Ben benieuwd wie het juiste antwoord weet.
                      Even gaan googlen:

Volgens Manfrotto zelf zou die middenkolom toch niet horizontaal kunnen bij de XB:
                      http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/pid/14793
                      ALRIGHT!!!

Was mij echt aan het afvragen wat het verschil was... nu dat ik het weet zal het toch de 055XProB worden...

Nu nog de keuze tss een ball head - 3-way head

Comment

Working...
                      X