Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk Statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk Statief

Dat je beginner bent wilt toch niet zeggen dat je je niet serieus met macro of tele mag/wil gaan bezighouden? Strikt genomen ben ik zelf ook nog maar een beginner, slechts enkele jaren met (macro)fotografie bezig. Jezelf beperken qua materiaal omdat je denkt dat zoiets hoort als beginner is even absurd als denken dat je met het beste materiaal automatisch de beste foto's gaat maken.

Ik krijg er altijd de kriebels van als mensen schijnbaar tevreden zijn met zwakke foto's omdat ze nog maar beginner zijn. De beste manier om beter te worden is door naar perfectie te streven en zoveel mogelijk te zien wat er beter moet.

Het artikel van KR is inhoudelijk correct maar hij laat er alles uit dat niet in z'n (nauwdenkend) plaatje past. Om dan te besluiten dat je tegenwoordig eigenlijk geen statief nodig hebt is gewoon dom. De toon van het artikel is eerder hautain en stoeferig dan humoristisch (imho).
    Last edited by ThierryM; 13 februari 2010, 11:13.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geert.verachtert Bekijk bericht
      Met welke fiets rij jij rond? Een topmodel van 3500 euro of een gewone fiets van 350 euro? Waarschijnlijk één van 350 terwijl je met die van 3500 toch sneller bij de bakker geraakt. Maar ja je gebruikt die fiets maar 1x in de week, dus het is de moeite niet waard.

En rijd je ook met een porsche cayenne rond? Of "slechts" met een BMW 5 of een audi A6 ?? Slechte keuze! De Cayenne is het duurst dus die gaat 100 jaar langer mee!
      Amen!
      Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Ik ben heel tevreden over mijn GIOTTOS carbon statief , veel goedkoper in U.K. , ik heb 190 euro betaald met verzendingskosten , het was er op enkele dagen zonder probleem.
        Je moet nog wel een balhoofd kopen , ik had er nog een van Manfrotto en dat pastte.

http://www.amazon.co.uk/Giottos-GTMT...6068047&sr=8-2
        Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
        Web-Albums

Comment

heb zelf een velbon sherpa, en een monopod van het zelfde merk.. ik gebruik ze als het echt niet anders meer kan..

Comment

Ik heb tijdens de les het statief van de leerkracht eens geleend. Een carbon Manfroto(type weet ik niet). Staat echt wel stevig op zijn poten. Als ik daarna mijn Vanguard gebruik komt hij inderdaad wat licht over. Maar als ik dan mijn statief vergelijk met de HAMA statiefjes van 30 euro is het mijne toch heel wat steviger en robuuster. Nogtans zijn er heel wat cursisten die zo'n statiefje aanschaffen. Die HAMA's zijn aan de kop volledig uit plastiek. Ik zou daar toch niet zorgeloos mijn D90 op plaatsen. Mijn Vanguard is volledig uit aluminium en maakt toch een robuuste indruk. Heb vandaag nog een foto genomen met lange sluitertijd en dat lukt perfect, en onbewogen met mijn statief.
            Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Toch vreemd dat iedereen steeds wil besparen op één van de meest essentiële accessoires in fotografie.
              Goedkope statieven ogen soms degelijk, maar zijn het in wezen nooit.
              Enkel Carbon en houten statieven dempen de trillingen naar behoren; hun instapprijs zonder statiefkop bedraagt al gauw 200 euro.
              Goedkope carbons vind je in het merk Benro.
              Ik heb het hier al vaker geschreven: beter geen statief gebruiken dan een goedkoop prul. Dan is je eigen lijf nog een beter statief. Een betrouwbaar statief begint minimaal boven de €150.- Natuurlijk afhankelijk van het gewicht van je uitrusting.

Comment

Welk statief... is zowat dezelfde vraag als "welke lens" vind ik persoonlijk.

Ik heb een licht/portabel manfrotto-statief met ballhead voor mobiel te zijn op citytrip waar je vb eens een nachtfoto ofzo wil nemen. (body+wide angle lens=> +/- 2kg)

Daarnaast, als je voor telewerk gaat (300mm en meer) dan komt de gitzo + wimberley head op de proppen, dit omdat het echt wel geen overbodige luxe is om de scherpte uit lens/body combinatie te halen.

(daarnaast heb ik nog zo'n pocket-statiefje ook van 10 € (+/-12cm hoog) , dit neem ik soms mee in binnenzak voor noodgevallen waar je efkens de body gericht stabiel wil houden voor 1 of 2 shots)
                Imagination is more important than knowledge...
                http://www.kiekje.be

Comment

.....
                  Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
                    Als je statieven wil verzamelen, ga dan zo door, wil je een statief éénmaal kopen voor het leven (voor zowel studio, als niet te lange tochten) koop dan een GITZO Carbon
                    GT3530. met een goed balhoofd. Stevig, handig, en onverslijtbaar. Zie het maar als een investering in de toekomst.
                    Sowieso kan een gitzo nooit een enig statief zijn vind ik, ... lijkt me niet zo praktisch mee te nemen op trektochten, op reis, enz... :-)
                    Imagination is more important than knowledge...
                    http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                      Sowieso kan een gitzo nooit een enig statief zijn vind ik, ... lijkt me niet zo praktisch mee te nemen op trektochten, op reis, enz... :-)
                      Euuhh, een Gitzo is net het enige statief dat ik zou meenemen op trektochten enz...
                      Zeer stabiel en weegt praktisch niks

Ik heb een Manfrotto 055 Carbon (een klasse minder dan de Gitzo) en sinds ik die heb, heb ik al mijn vorige statieven de deur uit gekieperd.
                      Mijn statief gaat in 90% van de gevallen altijd mee, het maakt integraal deel uit van mijn fotouitrusting, net zoals een lens of flits.
                      Last edited by zunoel; 15 februari 2010, 09:19.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

sorry, dubbel...
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Steeds dezelfde discussie...

Heb je echt een dslr nodig of kan het ook met een compactje ?
                          F/2.8 of zelf f/1.4 nodig, of kan het ook met f/4 ?
                          600mm nodig of kan het ook met 300mm ?
                          Dure Sony TC nodig of kan het ook met een Kenko ?
                          Dure flitser nodig of kan het ook met de ingebouwde ?
                          Supersnelle, grote geheugenkaart nodig, of kan het ook met een basiskaartje ?
                          Duur statief nodig of kan het met een goedkoop ?

En wat mij betreft is het antwoord steeds hetzelfde :
                          Het hangt ervan af (o.a. van wat je ermee wil doen, wat je vereisten zijn, waar je voor jezelf de norm legt qua beeldkwaliteit, wat je budget is, enz.).

Ik kan me best voorstellen dat heel wat mensen geen statief kopen en erin slagen perfect gelukkig te leven met een paar foto's minder, terwijl het gebrek aan een "goed" statief bij anderen misschien tot stress of zelfs zware paniek leidt .
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Steeds dezelfde discussie...

Heb je echt een dslr nodig of kan het ook met een compactje ?
                            F/2.8 of zelf f/1.4 nodig, of kan het ook met f/4 ?
                            600mm nodig of kan het ook met 300mm ?
                            Dure Sony TC nodig of kan het ook met een Kenko ?
                            Dure flitser nodig of kan het ook met de ingebouwde ?
                            Supersnelle, grote geheugenkaart nodig, of kan het ook met een basiskaartje ?
                            Duur statief nodig of kan het met een goedkoop ?

En wat mij betreft is het antwoord steeds hetzelfde :
                            Het hangt ervan af (o.a. van wat je ermee wil doen, wat je vereisten zijn, waar je voor jezelf de norm legt qua beeldkwaliteit, wat je budget is, enz.).

Ik kan me best voorstellen dat heel wat mensen geen statief kopen en erin slagen perfect gelukkig te leven met een paar foto's minder, terwijl het gebrek aan een "goed" statief bij anderen misschien tot stress of zelfs zware paniek leidt .

Met andere woorden:
                            Instapmodel camera + kitlens = instapstatief
                            Prosumer + kwaliteitlenzen = Kwaliteitstatief
                            Probody + prolenzen = prostatief
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Je kan maar één ding doen.
                              Ga naar een degelijk winkel en neem die dingen eens vast.

Ik gebruik af en toe de Velbon Sherpa 600 van mijn zoon. Zonder wind perfect bruikbaar, en net niet zwaar genoeg om het thuis te laten.
                              Die kost ca 90-100€, en is een heel pak stabieler dan die 30€ statiefjes.

Voor mij is dit voldoende, en ik heb er al goede foto's mee gemaakt, oa van het Atomium bij nacht met belichtingstijden tot 30 sec.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
                                Voor de cursus 'fotografie met spiegelreflex' hebben we regelmatig een statief nodig.

Het statief wat ik liggen heb is eigenlijk maar een iel ding en ik vertrouw het niet om daar mijn D90 op te zetten. Bovendien kun je de kop niet schuin plaatsen om staande foto's te nemen.

Daarom wil ik me een nieuw aanschaffen. (mijn oude hou ik om misschien een externe flitser op te zetten).

Nu zou ik eigenlijk niet meer dan 100 euro willen uitgeven voor een degelijk statief.

Het hoeft geen profesioneel materiaal te zijn, maar toch degelijk en goed. Wat raden jullie me aan?

Als je reeds een cursus volgd om met een spiegelreflex te leren omgaan is het vast en zeker ook de bedoeling om wat verder met fotografie bezig te zijn. Het verhaal welk statief je best koopt kan in twee richtingen gaan. Ofwel interesseer je je echt voor fotografie en koop je als statief niet de eerste de beste prul die je een jaar later weer moet vervangen omdat het toch te licht gebleken is. Ofwel heb je slechts zelden een statief nodig en fotografeer je te weinig om een net wat degelijker statief aan te schaffen. Het zou best kunnen dat je een redelijk solide statiefje kan vinden rond 100-120 euro....voldoende sterk om enkel je body en een standaardlens op te gebruiken. Het merendeel van de beginnende fotografen wil achteraf zijn lenzen uitbreiden en wat meer tele.....en het is pas dan dat je betaalbare statiefje te licht blijkt. Hoe het ook zij....neem de tijd om het statief dat je wil kopen eens wat naderbij te bekijken......koop dit niet van een internetsite die je dit zal opsturen , maar ga naar de winkel zelf waar je kan vergelijken met andere statieven. Indien je in fotografie een nieuwe hobby vind welke je beslist een paar jaren wenst te beoefenen....dan is 50 of 100euro extra voor een statief een klein bedrag.
                                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
                                X