Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk Statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk Statief

Voor de cursus 'fotografie met spiegelreflex' hebben we regelmatig een statief nodig.

Het statief wat ik liggen heb is eigenlijk maar een iel ding en ik vertrouw het niet om daar mijn D90 op te zetten. Bovendien kun je de kop niet schuin plaatsen om staande foto's te nemen.

Daarom wil ik me een nieuw aanschaffen. (mijn oude hou ik om misschien een externe flitser op te zetten).

Nu zou ik eigenlijk niet meer dan 100 euro willen uitgeven voor een degelijk statief.

Het hoeft geen profesioneel materiaal te zijn, maar toch degelijk en goed. Wat raden jullie me aan?
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Re: Welk Statief

Wat ik hier al enkele keren gelezen en geleerd heb is dat "<100 euro" niet verenigbaar is met "degelijk en goed" wat betreft statieven...
    Sony α7ii
    5OOpx

Comment

Ik zou eens bij manfrotto kijken.
      Hier een vb,http://www.konijnenberg.be/product/3...d_statief.html
      verschillende leden hebben dit statief en zijn er zeer over te spreken.
      Wel iets boven je budget.
      Zoek ook mss ook eens op het forum,er zijn hier al talloze topics over geschreven.
      D700+nikon 24-70 2.8+nikon 85 1.4 af-d+nikon 50 1.4 af-s+
      nikon 300mm af-s 4.0+MB 10 grip+gitzo 3530s+markins M20
      BD1230BE

Comment

2de hands
        anders gaat het volgens mij nooit lukken.
        Welk statief je dan moet nemen kan ik niet echt zeggen. Zoveel ken ik er zelf niet van.
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Ik ga zeker niet zeggen dat Manfrotto geen goede statieven zijn.. maar ik begrijp niet waarom mensen meteen vanaf dag 1 al meteen zo'n zware investeringen doen terwijl het
          goed kan zijn dat binnen 6 maand weer alles te koop staat.

Ik heb een velbon statiefje, 50€ als ik me niet vergis en voldoet zeker en vast.

Hij is ietsje te zwaar om met een rugzak tijdens een wandeling comfortabel mee te nemen
          maar bon..

In de toekomst bekijk ik het wel. Fotografeer ik veel op statief zal ik ook voor iets duurder gaan, maar voorlopig ben ik tevreden over mijn goedkoop statiefje.
          Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Toch vreemd dat iedereen steeds wil besparen op één van de meest essentiële accessoires in fotografie.
            Goedkope statieven ogen soms degelijk, maar zijn het in wezen nooit.
            Enkel Carbon en houten statieven dempen de trillingen naar behoren; hun instapprijs zonder statiefkop bedraagt al gauw 200 euro.
            Goedkope carbons vind je in het merk Benro.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Toch vreemd dat iedereen steeds wil besparen op één van de meest essentiële accessoires in fotografie.
              Goedkope statieven ogen soms degelijk, maar zijn het in wezen nooit.
              Enkel Carbon en houten statieven dempen de trillingen naar behoren; hun instapprijs zonder statiefkop bedraagt al gauw 200 euro.
              Goedkope carbons vind je in het merk Benro.
              Of het effectief één van de meest essentiële accessoires is daar ben ik het niet mee eens.
              Ik vind het gewoon onzin om meteen 200€ te gaan uitgeven voor een statief excl. kop als je
              nog eens niet wet welke richting je in de fotografie wil uit gaan?
              Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Moest vandaag bij Mediamarkt zijn en ben eens bij de statieven blijven 'snuisteren'. Ze hadden de merken Velbon en Hama, van Manfroto geen spoor.
                Er was er eentje van Velbon in promotie voor zo'n 30 euro. Maar het hendeltje voor de hoogteverstelling voelde zo fragiel aan, en vooral plastiekerig dat ik dit vlug links liet liggen.
                Er lagen wel robuustere modellen van Hama. Is dit een goed merk? De verkoper die erbij kwam staan zij me dat het handig is als de poten uit zo weinig mogelijk uitschuivende delen bestaan. Minder kans dat er iets stuk gaat, en minder lang werk om het statief op te zetten.

Merkte wel dat de statieven met poten die uit drie segmenten bestonden duurder waren dan die met 5 segmenten. Maar het duurste statief dat er lag, een Hama van zo'n 130 euro was volgens de verkoper (ik weet het, die praat voor zijn zaak) voor een amateurfotograaf meer dan voldoende. En het voelde ook al een pak robuuster en vaster aan dan het promomodelletje van Velbon.

Ben nog maar een beginner en heb de laatste maanden reeds heel wat kosten gemaakt voor mijn hobby dat een duur statief erbij net iets te veel zou worden voor mijn liefhebbende echtgenote. Want een SB600 en een 50mm vastbrandpunt staan ook nog op mijn verlanglijstje voor binnenkort.

En ik heb thuis altijd geleerd om de kerk in't midden te houden he
                Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Je moet bij jezelf proberen in te schatten hoe serieus je je hobby wilt gaan nemen. Ik vind het wat vreemd dat je bereid bent een externe flitser aan te kopen die ook best wel duur is en heus niet zo lang mee gaat als een goed statief.

Anderzijds, het ligt er ook aan hoe vaak je op statief gaat werken. Veel mensen kopen een statief en laten het dan 90% van de tijd in de kast staan. Ik werk 90% van de tijd op statief dus vind ik het wel verantwoord om me een duurder modelleke aan te schaffen. Als je niet van plan bent om het te gaan gebruiken ben je evengoed zo'n goedkope Velbon kopen Dat zijn de mensen die best wel tevreden zijn over hun Velbon: kost niet veel, ze hebben een statief, en ze gebruiken het één keer op een jaar.

Uiteindelijk krijg je meestal wel waar voor je geld, in zowel positieve als negatieve zin.

Conclusie: bedenk goed hoe dikwijls je het wil gaan gebruiken en wat je wil qua kwaliteit (evenredig met je camera imho; in jouw plaats zou ik naar Manfrotto kijken bij gematigd gebruik). Als je budget tekort schiet zul je gewoon wat langer moeten sparen.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Zo http://www.kenrockwell.com/tech/digi...-my-tripod.htm kun je het ook bekijken.

Comment

Heb een tip gekregen voor een goed statief voor een redelijke prijs.

Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links

Lijkt me inderdaad wel een robuust ding te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                        Ken Rockwell is soms echt een domme simpelaar. Ik wil hem wel eens een scherpe macrofoto zien maken in zwak licht zonder statief. Of met een 400mm een scherpe foto zien maken op 1/10 sluitertijd uit het handje.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofreakje Bekijk bericht
                          Ik zou eens bij manfrotto kijken.
                          Hier een vb,http://www.konijnenberg.be/product/3...d_statief.html
                          verschillende leden hebben dit statief en zijn er zeer over te spreken.
                          Wel iets boven je budget.
                          Zoek ook mss ook eens op het forum,er zijn hier al talloze topics over geschreven.
                          Hiermee heb je wel alleen nog maar een statief. Dan moet je er ook nog een balhoofd bijtellen...
                          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ach, wie is Ken Rockwell? Een amerikaanse fotograaf met een uitgesproken mening en een website waarop hij die ventileert.

Ken R. heeft wel wat puntjes mbt ontwikkelingen in DSLR zoals goede prestaties op hogere ISO waarden en VR/ IS in telelenzen. Hierdoor is de noodzaak van een statief anders tov vroeger.
                            Ken's voorbeeldfoto's zijn jammer genoeg met korte brandpunten, waardoor je makkelijker een langere sluitertijd kunt aanhouden.

Ik vind zijn verhalen wat hilarisch. Leuk als ik weer eens in een melige bui ben.
                            Ook leuk om te zien is zijn foto op de homepage: een met statief.

Groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
                              En ik heb thuis altijd geleerd om de kerk in't midden te houden he
                              Om analoge redenen heb ik me onlangs een HAMA (61?) statief gekocht in promotie. Zo een 30 euro.
                              In mijn geval omdat ik merkte dat ik een statief maar zelden gebruik en dan zelfs eerder omdat er in de opleiding al eens een opdracht was waar ik het nodig had. Ik heb een tijdje een heel degelijk statief van iemand geleend en die Hama voelt inderdaad veel plastiekerig en minder robuust aan, maar voor wat ik het gebruik is het meer dan genoeg.

Je moet dus wat gaan wikken en wegen zou ik zeggen en je niet laten ompraten om toch veel geld te geven aan iets wat je niet veel nodig hebt.
                              Al doende leert men...

Flickr

Comment

Working...
                              X