Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk Statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk Statief

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
    Je moet dus wat gaan wikken en wegen zou ik zeggen en je niet laten ompraten om toch veel geld te geven aan iets wat je niet veel nodig hebt.
    Absoluut, uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf beslissen.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
      Ken Rockwell is soms echt een domme simpelaar. Ik wil hem wel eens een scherpe macrofoto zien maken in zwak licht zonder statief. Of met een 400mm een scherpe foto zien maken op 1/10 sluitertijd uit het handje.
      Ik had dat artikel min of meer voor de grap aangehaald, meer dan dat ik het met hem eens
      ben. Rockwell weet wel altijd weer voor de nodige controverse te zorgen. Daarbij verliest
      hij wel eens het een en ander uit het oog.
      Zelf zou ik zeggen, koop maar een beetje een degelijk statief, want is het niet beter om
      geen statief te hebben dan een slecht?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
        Ik had dat artikel min of meer voor de grap aangehaald, meer dan dat ik het met hem eens ben.
        Ahzo, ik dacht dat het serieus bedoeld was. Ja, kijk, in dat artikel staat natuurlijk weinig fundamenteel verkeerde informatie, maar uiteindelijk verliest hij volledig uit het oog dat er genoeg situaties zijn waar een statief van pas komt, ondanks de vele technische vorderingen. Werken met een lange tele, macro, sluitertijden van meerdere secondes (overdag/'s nachts)...

Met uitspraken als deze maakt hij zichzelf toch wel onsterfelijk belachelijk:

Don't be a turkey: leave your tripod in your trunk until after dark. Only pull it out for moonscapes.
        Zelf zou ik zeggen, koop maar een beetje een degelijk statief, want is het niet beter om geen statief te hebben dan een slecht?
        Het hangt er vanaf wat je eisen zijn natuurlijk.
        Moest ik niet zo fel met macrofotografie bezig zijn dan zou ik ruim voldoende hebben met m'n relatief goedkope manfrotto. Afwegen hé.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Daar ik een statief maar sporadisch zal gebuiken heb ik me vandaag een Vanguard MG-4 aangeschaft. Voelt solide aan, is volledig uit metaal (aluminium),staat vast op zijn poten, koste me een negentig euro, en er zit een snelkoppelsysteem op om mijn SLR er in een paar seconden op te monteren.
          Dat zal ruimschoots volstaan voor mij.
          Last edited by Pixelke; 8 februari 2010, 14:24.
          Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

;
            Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
            Daar ik een statief maar sporadisch zal gebuiken heb ik me andaag een Vanguard MG-4 aangeschaft. Voelt solide aan, is volledig uit metaal (aluminium),staat vast op zijn poten, koste me een negentig euro, en er zit een snelkoppelsysteem op om mijn SLR er in een paar seconden op te monteren.
            Dat zal ruimschoots volstaan voor mij.
            Om te weten of je nu een goede koop hebt gedaan voer de volgende test uit:

Plaats je camera eens op het statief
            Zet Live-view op en zoom 100% in beweeg nu wat rond (gewoon uw balans verplaatsen van de ene voet op de andere)
            Kijk naar de trillingen op het schermpje van je camera.

Als het punt waarop je scherpstelt onherkenbaar wordt dan is je statief niet echt stabiel
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              ;

Om te weten of je nu een goede koop hebt gedaan voer de volgende test uit:

Plaats je camera eens op het statief
              Zet Live-view op en zoom 100% in beweeg nu wat rond (gewoon uw balans verplaatsen van de ene voet op de andere)
              Kijk naar de trillingen op het schermpje van je camera.

Als het punt waarop je scherpstelt onherkenbaar wordt dan is je statief niet echt stabiel
              Die test wil ik boven op onzen houten vloer doen.. wedden dat geen enkel statief stabiel is
              Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Ja, dat begrijp ik ook niet goed. Heb dat hier in onze living gedaan op den tegelvloer. En ik mag mijnen balans verzetten zoveel ik wil, op het schermpje is niet de minste trilling waar te nemen. Mooi stabiel vast beeld. Ik heb eens goed op de grond gestampt, geen resultaat.
                Ik vermoed dat je iets anders bedoelt hé.
                Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                  Of het effectief één van de meest essentiële accessoires is daar ben ik het niet mee eens.
                  Ik vind het gewoon onzin om meteen 200€ te gaan uitgeven voor een statief excl. kop als je
                  nog eens niet wet welke richting je in de fotografie wil uit gaan?
                  Absoluut verkeerde denkpiste.
                  Statieven zouden één van de eerste zaken moeten zijn waar je aan denkt, indien je jezelf een beetje au serieux wil nemen als fotograaf.

Hans Braakhuis heeft een eenvoudige test: glas water op de camera en de zelfontspanner indrukken. De beste statieven tonen geen enkel rimpeltje...
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Het zal niet meevallen om een eenvoudige, reproduceerbare test te bedenken die ook nog éénduidige, niet voor interpretatie vatbare resultaten oplevert, die ook nog eens algemeen erkend zijn.

Sommigen raden een "watertest" aan: een beetje moed, een klein glaasje met wat water en camera op statief. Het glaasje water zet je boven op de camera, bv. op het display. Met de afstandbediening maak je een foto en kijkt of het water beweegt (tgv klap van de spiegel, diafragma)
                    Zo ja, dan is het statief gammel.
                    Ik probeerde zojuist de watertest op een Nikon D80 op een kort Gitzo macrostatief, serie 3 met een excentrisch balhoofd serie 3, voorwaar niet de lichtste, én van favoriet Gitzo. Wat denk je? Het water bewoog! Klein beetje weliswaar, maar toch zichtbaar.
                    Op deze site http://www.tvwg.nl/ is een stabiliteitsonderzoek gedaan naar 8 statieven, tbv. digiscoping. Kies uit de linkerkolom "testrapporten" vervolgens " statieven". Ook de Gitzo's bewegen.

Verder denk ik niet de TS het statief wenend in de vuilbak zou gooien als " de" stabiliteitsproef ongunstig zou uitvallen.

Groet Hans.

Comment

Als je statieven wil verzamelen, ga dan zo door, wil je een statief éénmaal kopen voor het leven (voor zowel studio, als niet te lange tochten) koop dan een GITZO Carbon
                      GT3530. met een goed balhoofd. Stevig, handig, en onverslijtbaar. Zie het maar als een investering in de toekomst.
                      Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
                        Als je statieven wil verzamelen, ga dan zo door, wil je een statief éénmaal kopen voor het leven (voor zowel studio, als niet te lange tochten) koop dan een GITZO Carbon
                        GT3530. met een goed balhoofd. Stevig, handig, en onverslijtbaar. Zie het maar als een investering in de toekomst.
                        volkomen mee eens.
                        D700+nikon 24-70 2.8+nikon 85 1.4 af-d+nikon 50 1.4 af-s+
                        nikon 300mm af-s 4.0+MB 10 grip+gitzo 3530s+markins M20
                        BD1230BE

Comment

Of koop een Bilora 1122

Comment

Als je statieven wil verzamelen, ga dan zo door, wil je een statief éénmaal kopen voor het leven (voor zowel studio, als niet te lange tochten) koop dan een GITZO Carbon GT3530.
                            Ik heb een keer zo'n gitzo geprobeerd in de winkel ; een beetje te hard aan een been gedraaid, en ik had al 2 gitzo's in mijn hand. Bovendien schoot er een stukje plastiek uit dat ik niet eens teruggestoken kreeg. Moet ik daar dan 500+ euro voor betalen?

Ik vind de eenzijdig geformuleerde richtlijnen die veel mensen geven à la "het moet persé het duurste zijn", "you get what you pay", nogal uitgedrukt zonder te beseffen dat er verschillende gradaties in hobby zijn.

Met welke fiets rij jij rond? Een topmodel van 3500 euro of een gewone fiets van 350 euro? Waarschijnlijk één van 350 terwijl je met die van 3500 toch sneller bij de bakker geraakt. Maar ja je gebruikt die fiets maar 1x in de week, dus het is de moeite niet waard.

En rijd je ook met een porsche cayenne rond? Of "slechts" met een BMW 5 of een audi A6 ?? Slechte keuze! De Cayenne is het duurst dus die gaat 100 jaar langer mee!

Om maar te zeggen, voor elke gradatie in passie is er een prijs. 500 euro voor een statief vind ik persoonlijk zwaar erover. Waarom? Ik gebruik dat maar 1x elke 2 weken.
                            Ik heb een Manfrotto YB7303 gekocht. Niet spotgoedkoop, maar betaalbaar.
                            Licht, mooi, gebruiksvriendelijk.
                            100% stabiel? Nee, niet als het waait bijvoorbeeld, de onderste pootjes zijn te dun, te labiel. Ik ben niet te beroerd om dat toe te geven en kritisch te blijven. Maar ik kan er toch mooie foto's mee trekken . In de 5% van de gevallen dat het hard waait, laat ik de onderste pootjes ingetrokken en buk ik me wat meer. Opnieuw: mooie foto's. Prijs-kwaliteitverhouding is zeer goed!
                            Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

Ik kocht in 1990 mijn eerste 'degelijk' statief: het betrof het instapmodel 144B van Manfrotto met basis driewegkop: het geheel kostte 6000 bef of zo'n 150 euro.
                              Nu wil men anno 2010 een 'degelijk' statief voor 100 euro?
                              Neen, dit heeft niets met Porsches of BMW's te maken.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Wat er wordt meegedeeld in dat artikel van KRockwell lijkt mij toch wel inhoudelijk correct en ik zie niet in waarom dit min of meer voor de grap zou worden aangehaald. Ja, de voorbeeldfoto's zijn WA-shots; en het onderwerp van macro wordt niet aangehaald, evenmin als statiefgebruik voor langere tele's zoals 400mm's... Daarvoor is uiteraard het steviger spul voor nodig Maar de originele post is dan ook geplaatst door een zelfverklaard beginner...

Cheers.
                                F.

Comment

Working...
                                X