Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefkop: to Gitzo or not to Gitzo, that's the ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statiefkop: to Gitzo or not to Gitzo, that's the ?

Naast mijn eigen zoektocht naar de perfecte kop, zijn we tevens op zoek naar een combinatie statief + kop voor mijn vrouw, die zich hoofdzakelijk met macro's bezighoudt. Soms is het niet erg dat ze met mijn statiefcombinatie op pad is, soms kan het wat moeilijker zijn.
    Haar statief wordt hoogstwaarschijnlijk de Gitzo GT3530LS, die toch beduidend lichter is dan mijn Manfrotto 055XProB, maar dan komt de cruciale vraag: welke kop?
    Vorige week op ons Fotosalon (Obscura, Zoersel) is mijn vrouw lang in gesprek geweest met een verkoper, en die hield voet bij stuk: "Op een Gitzostatief, hoort een Gitzokop"! De GH3780QR, bijvoorbeeld. Anderen (o.a. clubleden of BD-ers) zweren dan weer bij een Markins (zoals ik, die nu de Q3 besteld heb) of een Really Right Stuff, de BH-40 of de BH-55.
    Schrik niet van de prijzen! Ik ben er intussen (een beetje) overheen, en gezien wij beiden in de zéér nabije toekomst 60 worden...

Dus de hamvraag is eigenlijk: een Gitzo op een Gitzo, of toch maar voor een "echte" statiefkopmerk gaan?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Re: Statiefkop: to Gitzo or not to Gitzo, that's the ?

Bwa, Gitzo zal wel geen slechte koppen maken maar ik lees daar over 't algemeen vrij weinig gebruikerservaringen over. De combinatie RRS/Markins/ArcaSwiss/Kirk en co. met Gitzo hoor je toch meer. Beetje vreemd van die verkoper om dan Gitzo aan te raden.

Meest logische optie lijkt me dat je vrouw die Q3 eens uitprobeert eenmaal je die hebt, dan kan ze al met iets meer kennis ter zake beslissen.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Dank voor je reactie! Uitstekende redenering (was ook mijn gedachte om haar met mijn nieuwe Q3 te laten kennismaken). Ik vermoed dat die zaak geen RRS verkoopt, maar zeker ben ik daar niet van.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Denk dat Konijn de enige is die RRS verkoopt hier in de omstreken, of je moet al via de Amerikaanse site gaan bestellen.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Eventueel een Kirk BH-3 (is goedkoper dan de Gitzo)
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

De stelling: "op een Gitzo statief hoort een Gitzo kop" is wishful thinking van Gitzo.

Gitzo heeft wel twee bijzonderheden: het excentrische balhoofd (GH3750QR) en het systeembalhoofd (GH5380SQR).
            De klemkracht van de nieuwe generatie balhoofden is beter geworden, Gitzo geurde daar zelf mee toen ze uitkwamen.
            Met het excentrische balhoofd kun je in extremere omstandigheden de camera comfortabel instellen. Draai bv de middenkolom om en met twee draaiingen staat de camera in de normale stand naast de middenkolom, bv. vlak boven de grond.
            Met het systeembalhoofd in de 3530LS kun je een een compact statief opzetten, klemming is hydraulisch. Grote beperking is de neighoek, iets van max 35-40 graden. Portret stand is dan alleen mogelijk met bv. een L-adapter van Kirk.

Wat me niet aanstaat in de nieuwe Gitzo balhoofden is het waterpasje in het asje aan de bal. Stijfheid van de combinatie wordt nu beperkt door 4 armzalige stukjes metaal, die het waterpasje beschermen.

Intussen zit je wel op een prijsniveau dat je ook naar andere andere gerenommeerde merken kunt kijken.
            Mijns inziens: als je de specialiteiten van Gitzo niet nodig hebt, kijk ook naar andere merken.

Groet Hans.
            Last edited by J.Hoes; 1 februari 2010, 19:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Vergeten te vermelden dat de cameraplates voor Kirk en Markind dezelfde zijn.
              Je kan dan alle camera's op beide je statieven plaatsen
              Dit is niet zo voor Gitzo.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                ...Mijns inziens: als je de specialiteiten van Gitzo niet nodig hebt, kijk ook naar andere merken...
                Lijkt mij een goede conclusie. Dit baart mij zorgen:

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                ...Met het systeembalhoofd in de 3530LS kun je een een compact statief opzetten, klemming is hydraulisch. Grote beperking is de neighoek, iets van max 35-40 graden. Portret stand is dan alleen mogelijk met bv. een L-adapter van Kirk...
                Iemand een idee of hetzelfde geldt voor de GH3780QR die ons aangeraden werd?

En, zunoel, dank voor deze reactie:
                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                maar dat is weer een ander merk, waarvoor ik weer een andere dealer zal moeten zoeken.

Mijn conclusie tot hier toe:
                1. Eerst mijn vrouw eens van mijn Q3 laten proeven
                2. Gitzo is niet echt noodzakelijk op Gitzo (waarvoor trouwens dit draadje)
                3. Als de Q3 niet bevalt, toch naar RRS uitkijken? (of een ander merk beschikbaar bij Konijn, bij ons om de hoek)

Maar misschien volgt er nog input? Alleszins dank voor alle reacties.

Comment

De GH3780QR is een normaal, niet-excentrisch balhoofd, opvolger van de G1378M. Kan zonder meer in portretstand worden gedraaid.
                  Mocht je je laten verleiden tot aanschaf van de Arca-adapter van Gitzo, bekijk dit draadje dan ook even:
                  Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

Groet Hans.

Comment

Dank voor die link, Hans. Ach, ik wou dat het allemaal wat simpeler was. Enfin... we zullen eerst zien wat de Q3 op mijn Manfrotto geeft, en dan dezelfde kop of iets soortgelijks voor mijn vrouw haar (nog aan te schaffen) Gitzo. Momenteel met 100mm lens is zij nog niet aan een slede, of wat dan ook toe, maar ik vrees het moment dat we inderdaad zelf zullen moeten gaan knutselen.

Comment

Working...
                    X