Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speedlite 270EX, fariabele sterkte in M-stand?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• speedlite 270EX, fariabele sterkte in M-stand?

Aangezien voor mij over zo'n twee maanden het macro-seizoen terug aanbreekt (ik ben een goed-weer-fotograaf) zou ik willen overgaan tot de aankoop van een licht, compact, niet al te lichtsterke flitser om de onderwerpen op te lichten.
    Hierbij is het de bedoeling dat ik de flitser via een beugel naast mijn objectief monteer.
    Daarom prefereer ik dan ook de 270 boven de 430 die veel te lomp, zwaar is voor mijn doel.

Tot daar de achtergrond, nu dus mijn probleem:

Ik acht het absoluut noodzakelijk dat ik deze flitser manueel kan instellen en dan ook nog de lichtsterkte kan bepalen (volle kracht, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16).
    Op diverse sites had ik gevonden dat dit inderdaad kan (weliswaar via het menu van de camera).
    Bij Konijnenberg beweerde men gisteren dat dit absoluut NIET zou kunnen aangezien deze flitser enkel een aan/uit knop heeft en dus niet in te stellen is.
    Toen ik aanhaalde dat dit eventueel zou kunnen via het menu van de camera (ik bezit een 400D) bekeek de verkoper mij als iets dat hij liever niet onder zijn schoenzool ziet kleven. Heb daarop dan maar wijselijk de winkel verlaten om eerst nog verder de nodige informatie in te winnen.

Dus samengevat: kan de speedlite 270EX op een 400D ingesteld worden op manueel i.p.v. automatisch flitsen en kan dan in deze manuele stand de lichtsterkte aangepast worden?

Groeten,
    Geert Van Dam

edit: Sorry voor de spelfout in de titel, maar ik vind nergens een optie om de titel aan te passen.

Re: speedlite 270EX, fariabele sterkte in M-stand?

Manual flash power is a very useful feature. It was not an option on the 220EX, but with a compatible EOS body under this flash, manual flash output can be selected in the menu system. If your subject distance, light levels and camera settings are constant, determine and manually set the proper flash power. Every exposure will be correct.
    Dus, hij is "manueel" instelbaar, indien hij op je camera in de hot shoe staat (en je dus een rechtstreekse communicatie hebt tussen flash en camera).
    Wil je er via een draadloze trigger of iets dergelijke mee werken, zal dat niet goed lukken.
    Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

Comment

Met wat opzoekingen denk ik dat je flits enkel regelbaar is van op de camera of verbonden met een Off Shoe Cord. Dus qua discussie in de winkel heb je gelijk, maar ik heb mijn twijfels of dit in de praktijk toch wel zo'n goede aankoop gaat blijken te zijn.

Indien je enkel macro doet zou ik een macro ringflits overwegen, en anders als je meer veelzijdig wil werken, zoals off camera draadloos flitsen met één of meerder flitsers zou ik enkel de 580 EX aanbevelen als master, dat is een flits waar je alle kanten mee uitkan eventueel met een tweede 580 of 430 en met een radiografische sturing heb je mogelijkheden zat.

MVG, Jeff c.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Bedankt alvast voor de reacties,

@Darthcake:

Ik was van plan de flitser te verbinden met een "Canon OC-E3 Off-camera Shoe cord", om deze ook off-camera te kunnen instellen.

@Digipics357:

Ja, zo'n ringflitser lijkt me ook wel leuk voor macro. Maar deze is al veel moeilijker bruikbaar voor andere fotografie. Zou mijn flitser ook nog als niet-macro-flitser willen gebruiken. Trouwens, deze is wel vele malen duurder, niet?

Heb die 430 ook even in gedachten gehad, maar deze lijkt me veel te plomp en te zwaar om naast het objectief te monteren. Bovendien heb ik echt geen behoefte aan zo'n sterke flitser. Naast inflitsen bij macro gebruik ik enkel op familiefeestjes en op reis een flitser, en dan lijkt zo'n 430 me wel wat overkill.

Maar zeer hartelijk bedankt voor de reacties.
        En wat mijn oorspronkelijke vraag betreft: eigenlijk had ik gehoop dat 1 van de BD'ers zo'n combinatie zou hebben (400D met speedlite 270EX) zodat ik 100% zekerheid zou hebben of deze combinatie manuele instellingen al dan niet toestaat.

Groeten,
        Geert

Comment

Misschien geen antwoord op de vraag maar toch: vergeet niet dat wat extra flitskracht ook op familiefeestjes best handig kan zijn, zeker als je gaat bouncen via muren of plafonds.

Doch dit geheel ter zijde
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

Comment

Een 270EX lijkt mij echt wel waste of money. Enkel via het menu kan je hem dan instellen en dan moet je ook nog es een dure flitskabel kopen. En lomp is die flitser niet hoor.
            Ik denk dat je spijt zult hebben als je die 270EX koopt. Ook is de zoom maar beperkt tot 50mm (vanaf 28mm). Er is ook geen focus assist (die wel heel handig is in low light).
            Deze flitser kan je ook niet gebruiken als slave.
            Dus als je em toch enkel manueel gebruikt (en geen TTL nodig hebt), kan je evengoed een oude externe flitser gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
              Een 270EX lijkt mij echt wel waste of money. Enkel via het menu kan je hem dan instellen en dan moet je ook nog es een dure flitskabel kopen. En lomp is die flitser niet hoor.
              Ik denk dat je spijt zult hebben als je die 270EX koopt. Ook is de zoom maar beperkt tot 50mm (vanaf 28mm). Er is ook geen focus assist (die wel heel handig is in low light).
              Deze flitser kan je ook niet gebruiken als slave.
              Dus als je em toch enkel manueel gebruikt (en geen TTL nodig hebt), kan je evengoed een oude externe flitser gebruiken.
              Voor "normale" fotografie zou ik die ook nooit kopen, maar voor mijn wensen is deze flitser echt wel perfect. Auto-focus gebruik ik nooit met macro, slave heb ik niet nodig, en mijn oude flitsers zijn niet bruikbaar wegens te hoog voltage.

Maar in feite is de vraag ondertussen beantwoord.
              Na lang zoeken heb ik hier het antwoord gevonden.
              Met een 450D, 500D,... is eht mogelijk deze flitser manueel aan te sturen via de camera. Mijn 400D is echter te verouderd en ondersteunt de manuele aansturing van deze flitser niet.
              Ik zal dus wel verplicht zijn de 430EX te kopen: doeme toch.

In ieder geval veel dank aan iedereen die gereageerd heeft.

Groeten,
              Geert

Comment

Working...
              X