Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke accu´s (AA) ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke accu´s (AA) ???

Hallo allemaal,

Aangezien NiMH accu´s geen eeuwig leven hebben ben ik toe aan een nieuwe set accu´s (AA) voor mijn ist-DL en flitser. Welke merken zijn bijzonder aan te raden?

Ik maak overigens gebruik van een 10-voudige lader voor NiMH-accu´s met onderhoudslading en eens in de zoveel tijd in een refresh-lader (Voltcraft IPC-1 oftewel La Crosse AlphaPower BC-900).

Ik zoek dus 2 setjes van 4 accu´s. Wie kan mij hier een advies over geven?

Groeten,
    Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Re: Welke accu´s (AA) ???

Ik zou kiezen voor LSD (low self discharge) batterijen. Ik gebruik momenteel 4 setjes van verschillende merken (GP, Powerex en Memorex) en ben er erg tevreden over. Deze batterijen hebben een lage interne weerstand waardoor ze minder snel leeglopen als ze niet worden gebruikt en als ze bijna leeg zijn behouden ze hun spanning ook iets beter.
    about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
      Ik zou kiezen voor LSD (low self discharge) batterijen. Ik gebruik momenteel 4 setjes van verschillende merken (GP, Powerex en Memorex) en ben er erg tevreden over. Deze batterijen hebben een lage interne weerstand waardoor ze minder snel leeglopen als ze niet worden gebruikt en als ze bijna leeg zijn behouden ze hun spanning ook iets beter.
      Mooi gezegd maar helaas niet juist .. moest de lage interne weerstand meespelen dan zouden ze net snel leeg lopen ..

Alle NIMH's hebben een lage interne weerstand, daardoor kunnen ze ook zulke hog estromen leveren zonder dat de spanning in mekaar stuikt (de wet van Nonkel dus) De nieuwere LSD ook wel "eneloop" technologie zorgt er echter voor dat de chmische structuur die de capaciteit warborgt stabieler is zodat er minder statische verliezen zijn .. je moet dus een deel capaciteit inruilen voor bedrijfszekerheid ie standaard NIMH gaan tot 2700mAh (2600 gegarandeerd?) en LSD gaat niet hoger dan 2100mAh (2000 gegarandeerd?) In de praktijk halen die 2700 mAh echter nooit die opgegeven capaciteit

FWIW

Comment

Dan heb ik ergens iets verkeerd begrepen .
        about.me/stijnv

Comment

Zelf gebruik ik tegenwoordig alleen nog oplaadbare AA's "TopCraft" van 2300 mAh die in de Aldi verkocht worden tegen 4,5 € voor 4 stuks. Jammer genoeg worden deze niet doorlopend verkocht, doch enkel tijdens bepaalde twee- of driejaarlijkse acties.
          Als je een Voltcraft lader hebt waarmee je de AA's zo traag kunt opladen dat ze nauwelijks opwarmen, zullen ze lang meegaan. Bovendien kan je tijdens het opladen controleren of er een beduidend zwakkere exemplaar tussenzit. Dan kan je het setje van 4 zelfs probleemloos inleveren (en met het geld evt. een ander kopen).
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
            Zelf gebruik ik tegenwoordig alleen nog oplaadbare AA's "TopCraft" van 2300 mAh die in de Aldi verkocht worden tegen 4,5 € voor 4 stuks. Jammer genoeg worden deze niet doorlopend verkocht, doch enkel tijdens bepaalde twee- of driejaarlijkse acties.
            Als je een Voltcraft lader hebt waarmee je de AA's zo traag kunt opladen dat ze nauwelijks opwarmen, zullen ze lang meegaan. Bovendien kan je tijdens het opladen controleren of er een beduidend zwakkere exemplaar tussenzit. Dan kan je het setje van 4 zelfs probleemloos inleveren (en met het geld evt. een ander kopen).
            Kijk, dat zijn tips waar ik iets aan heb. De andere zijn ook mooi om te weten, maar ik ben voornamelijk op zoek naar gebruikservaringen van bepaalde merken en types.

Mag ik uit je opmerking over de temperatuur afleiden dat het warm worden van een accu geen goed teken is? Volgens mij wordt een accu altijd warm tijdens het laden namelijk.

Ik gebruik momenteel 3 verschillende laders:
            Voltcraft BTL-1: laden met 700mA (dit is maximum, niet de 1800 die in de Conrad katalogus staat) met op elke accu een temperatuurbewaking.
            Snellader: Laden met ca 1250mA, accu´s worden behoorlijk warm.
            Basetech BTL12: Bij normaal laden standaard 250mA, onderhoudsladen een paar uurtjes voordat ik ze nodig heb om de laatste restjes vol te drukken. Deze heeft een automatische afschakeling en onderhoudslading (laten zelfontladen en vervolgens bijladen).

Misschien is het dan beter om die snellader alleen in noodgevallen te gebruiken. Deze laadt dus 2500mAh accu´s in 2 uurtjes.

Groeten,
            Mischa
            Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Comment

Ik gebruik de LSD batterijen van Sony.
              Snellader best niet gebruiken voor LSD batterijen.
              De meegeleverde lader laad op tegen een lage spanning 280 mA denk ik.
              Laden duurt dan wel een paar uurtjes maar de batterijen worden nooit echt warm tijdens het laden.

Vroeger gebruikte ik oplaadbare batterijen van Duracell, Memorex en GP.
              Al een paar keer voorgehad dat ik mijn flits wilde gebruiken en dat de batterijen bijna plat waren (toegegeven ze zaten er al 2 maand in, maar wel weinig gebruikt).
              Bij de Sony's geen enkel probleem om zelfs na 6 maanden deze batterijen te gebruiken.
              Last edited by zunoel; 8 december 2009, 08:37.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Snellader best niet gebruiken voor LSD batterijen.
                Zoals ik al zei dus eigenlijk de snellader aan de kant leggen voor noodgevallen.

Omschrijving van de BTL12:
                De perfecte keuze als u een groot aantal batterijen moet opladen. Met de BTL 12 laadt u niet alleen tot 10 penlite- of potloodbatterijen, maar voorziet u ook twee 9 V blokbatterijen van energie. Dankzij de intelligente microprocessorgestuurde techniek wordt iedere batterij afzonderlijk en op een veilige manier opgeladen.
                Specs:
                # Enkele laadschachten
                # Minus-Delta-U uitschakeling voor 100% volle accu's zonder overlading
                # Impulsonderhoudslading
                # Refresh/ontlaad-functie voor "vermoeide" batterijen
                # Veiligheidstimer-uitschakeling
                # Maximum laadstroom per schacht 250mA
                # Instandhoudingsstroom 50 mA

Deze in de toekomst dan maar gebruiken voor het normale laden en de BTL-1 voor eens in de zoveel tijd de accu´s weer op kracht te brengen?
                Overigens zie ik nu pas dat de typenummers wel heel erg veel op elkaar lijken. Waarschijnlijk dus dezelfde fabrikant.

Groeten,
                Mischa
                Last edited by mischa; 8 december 2009, 08:41. Reden: Extra laadgegevens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mischa Bekijk bericht
                  Kijk, dat zijn tips waar ik iets aan heb. De andere zijn ook mooi om te weten, maar ik ben voornamelijk op zoek naar gebruikservaringen van bepaalde merken en types.
                  Mag ik uit je opmerking over de temperatuur afleiden dat het warm worden van een accu geen goed teken is? Volgens mij wordt een accu altijd warm tijdens het laden namelijk.
                  Ik gebruik momenteel 3 verschillende laders:
                  Voltcraft BTL-1: laden met 700mA (dit is maximum, niet de 1800 die in de Conrad katalogus staat) met op elke accu een temperatuurbewaking.
                  Snellader: Laden met ca 1250mA, accu´s worden behoorlijk warm.
                  Basetech BTL12: Bij normaal laden standaard 250mA, onderhoudsladen een paar uurtjes voordat ik ze nodig heb om de laatste restjes vol te drukken. Deze heeft een automatische afschakeling en onderhoudslading (laten zelfontladen en vervolgens bijladen).
                  Misschien is het dan beter om die snellader alleen in noodgevallen te gebruiken. Deze laadt dus 2500mAh accu´s in 2 uurtjes.
                  Omdat ik veel accusetjes bezit (ook voor draadloze optische muis, ..., afstandsbedieningen) heb ik gewoonlijk een tiental opgeladen AA's liggen en heb ik tijd zat om de lege accu's opnieuw op te laden. Daarvoor gebruik ik een VoltCraft BC-250 (9,99 € bij Conrad.be) die laadt met maximaal 250 mA zonder de accu's duidelijk op te warmen. Als alternatief haal ik soms mijn TopCraft TCU-800 (prijs? in Aldi) boven om te laden met 800 mA of te ontladen (kan eveneens regenereren).
                  Over accu's wordt veel beweerd betreffende (1) leeg of opgeladen bewaren (2) leeg of halfvol bijladen en (3) snel of traag opladen. Ik kies meestal voor (1) vol (2) leeg en (3) traag, maar omdat NiMH's bijna geen geheugeneffect vertonen en ook hogere temperaturen verdragen, ga ik niet discussiëren over de beste behandeling.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Met de Aldi-Topcraft accu's van 2300mAh (groen-rood) heb ik minder goede ervaringen, die verliezen vrij snel al een groot deel van de bruikbare capaciteit, en ze hebben heel veel last van zelfontlading.

De Topcraft Precharged (2100mAh, groen-wit) is véél beter, en volgens de Maha MH-C9000 halen ze ongeveer de opgegeven capaciteit. Die accu's hebben ook bijna geen last van zelfontlading, waardoor je meer zekerheid hebt dat er nog stroom inzit op het ogenblik dat je ze wil gebruiken.

Ik merk niet veel verschil tussen de Recyko's en de Topcraft Precharged accu's.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

De top-crafts van 1700mAh, standaard NiMH's en destijds te koop, waren absolute bagger ...
                      FWIW

Comment

Ik heb een paar setjes van de ACTION 2000 mA die het prima doen voor nog geen 4 euro per setje.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

De accu´s van de Aldi geprobeerd. Leuke prijs, bagger kwaliteit. 8 accu´s gekocht, 3 defecte die er door de lader meteen uitgegooid worden. Zijn er tips voor accu´s die ik met vertrouwen kan inzetten?

Groeten,
                          Mischa

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mischa Bekijk bericht
                              De accu´s van de Aldi geprobeerd. Leuke prijs, bagger kwaliteit. 8 accu´s gekocht, 3 defecte die er door de lader meteen uitgegooid worden.
                              Dan heb je het echt niet getroffen! Steek die 3 defecte plus 1 goede in dezelfde verpakking en breng ze terug. Je krijgt (mits kasticket) je geld terug en je hebt 4 goede accu's voor een leuke prijs.

Comment

Working...
                              X