Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apple of PC?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Apple of PC?

Gezien ik mijn laptop van het werk ook privé gebruik en dus ook voor mijn foto's en de bewerkingen ervan, denk ik erover om een nieuwe laptop aan te schaffen om zo privé en werk te scheiden. Voordeel is dat je capaciteit vrij maakt op de werk-laptop + je laptop wat wordt gespaard.

Ik dacht aan een Macbook/Macbook pro (13") of een notebook/kleine laptop, maar ik kom er niet uit welk systeem het interessantste is qua prijs/kwaliteit in functie van het bewerken. bewaren, etc. van grafisch materiaal. Iemand een mening hierover?

Re: Apple of PC?

is 13 inch niet wat te klein voor fotobewerking ?

Ik heb recent een artikel gelezen over LCD schermen op een laptop en kleurbeheer, Hieruit bleek dat o.a. de sony vaio reeks met led-backlight een goede kleurweergave hebben. Dat was in CT magazine geloof ik.

Macbooks lijken me wel leuk, maar je moet even wennen aan de manier van werken.

Comment

13" is inderdaad klein, maar ik heb nog een 21"-scherm waaraan ik deze kan aansluiten voor de bewerkingen. 13" is een handig formaat om mee te nemen. De Sony Vaio heb ik ook bekeken, maar die lijken mij nogal duur te zijn.

Comment

Ik heb exact hetzelfde gedaan. Werk pc gebruik ik voor het werk, en mijn Macbook gebruik ik privé. Sowieso een betere manier van werken.

Maar of die nieuwe laptop nu een PC of Mac is, dat zal niet al te veel uitmaken. Ik zou zeggen, wil je eens iets nieuws proberen, ga voor de Mac.
        Ben je bang van nieuwe dingen of zie je het niet zitten om alles opnieuw te leren (op één week ben je volledig met Mac weg hoor) blijf dan maar bij PC's.

Pas wel op, na verloop van tijd ga je meer vloeken op de Windows PC dan wat anders
        (en toegegeven, omgekeerd heel soms ook )
        5DmkIII en wat glas

Comment

Ik ruik hier een MAC vs. PC topic op gang komen.

Als je het er voor over hebt om de overstap te wagen is het het zeker waard.
          Elk systeem heeft zijn probleempjes maar ik kan toch zeggen dat osX er toch een pak minder heeft dan Windows..
          Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Daar ben ik het mee eens. Ik werk nu zo'n drie maanden met een MacBook Pro 13" (2,53 Ghz versie).

Ik zou de Pro nemen...aluminium lijkt mij steviger dan de kunststof van de witte MacBook (minder snel vuil ook dan dat witte toetsenbord van de witte). Het verlichte toetsenbord is meer een soort gadget voor de gewone gebruiker...maar ik heb het al kunnen gebruiken.

Als het eerder als desktopvervanger is zou ik minstens een 15" nemen, of groter (voor zover je budget het toelaat, want toegegeven, 't is niet goedkoop...wel oerdegelijk).

Wil je 'm regelmatig meenemen zoals ik, dan raad ik je de 13" of de 15" versies aan. Je kan nog kiezen wat de hardware betreft, kijk hier maar eens:

Ontdek de MacBook Pro laptop met de M4-familie van chips. Kies een model of pas nu uw eigen model aan op apple.com

Voor de 13" zou ik wel de krachtigere versie nemen (of je zou 'm daar moeten laten bestellen en in het basismodel meer RAM-geheugen en een grotere harde schijf laten installeren). Voor de 15" heb je keuze uit drie modellen...ik weet niet hoe ze verschillen qua prestaties...

Een 13" of 15" scherm kan inderdaad niet op tegen een 21" als je foto's eens full-screen wil bekijken in Aperture ofzo, maar het is wel héél handig om mee te nemen (in een fototas zoals de CompuTrekker bijvoorbeeld). De 13" weegt maar twee kilo...
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

de keuze tss mac en pc moet je zelf maken

dit is ieder voor zich

je zal natuurlijk makkelijker software vinden voor pc dan voor mac maar mac heeft natuurlijk standaard al heel veel mee.

als je naar pc gaat, raad ik je toch al ten stelligste aan om een LED-scherm te nemen.
              Hier zijn de kleuren tenminste degelijk op.
              Ik heb hier 3 mogelijkheden, m.n.
              1. laptop van het werk => HP Elitebook
              2. Samsung laptop met LED-scherm
              3. Vaste pc met 2x Samsung 21 inch widescreen

En ik kan je verzekeren => de hp-laptop is 'rampzalig' in vergelijking met de 2 andere voor de kleuren op het scherm

Zoals je zelf al zei, de sony vaio is niet goedkoop maar hier koop je natuurlijk ook wel heel degelijk gerief
              Moest het je trouwens interesseren, de komende 2 weken staat er een HP laptop in promo in de makro aan 500 euro met LED-technologie
              Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Ik heb thuis een PC en mijn zoon heeft een Apple. Ik wil zonder nadenken onmiddellijk ruilen met mijn zoon. Zeker weten.
                EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

Comment

Ik heb in de zomer de overstop gemaakt naar Apple en om eerlijk te zijn koop ik nooit meer een windows computer (voorbije 7 maand 1 keer gecrasht, bij gebruik van microsoft word). Je hebt er welgeteld 3 dagen voor nodig om mac OSX door te hebben en deftig (lees: snel via de multitouch trackpad) te gebruiken. Dit is enorm handig voor in en uit te zoomen op plaatsen waar je geen ruimte hebt voor een muis te gebruiken of voor foto's te draaien in het algemeen. Kortom: door gebruik van mac werk je sneller met je bestanden.

Als fotoprogramma gebruik ik het standaard iPhoto als database en bijgekocht Aperture (130 euro voor studenten ipv 200 euro -> vind een student dus) en ben hier redelijk tevreden over. De combinatie van deze twee programma's die perfect met elkaar samenwerken geeft zowat dezelfde functies als Adobe Lightroom. Als je een Photoshop gebruiker bent moet je misschien wel de macversie hiervan kopen, maar opnieuw, zoek iemand die student is en die koopt de volledige versie voor u voor 170 euro.

Ik heb de 13" pro versie 2.26ghz versie (de goedkoopste) met 4gb ram (je kan deze bij aanschaf in de winkel laten verhogen, moet niet via site) en ondervind geen problemen als ik iPhoto, Aperture en Photoshop CS4 tesamen laat draaien. Ik zou toch voor de 15" gaan als deze enkel en alleen voor je foto's is want 13 is hiervoor echt te klein.

Voordelen:
                  - Zeer draagbaar want dun
                  - Batterij 7 uur in theorie, bij gebruik fotoprogramma's 5 -5.30 u effectief
                  - Geweldig scherm, zeer scherp en goede kleuren
                  - Tracpad werkt bijzonder snel as je meerdere vingers gebruikt
                  - Alu voelt stevig aan, OSX is stabiel
                  - Elk programma kan je draaien, geen schrik hebben voor compatibiliteitsproblemen
                  Nadelen:
                  - Prijs: is het in mijn ogen zeker waard

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                    je zal natuurlijk makkelijker software vinden voor pc dan voor mac maar mac heeft natuurlijk standaard al heel veel mee.
                    Qua software denk ik dat dat wel meevalt, zowel gewoon als *hum hum* software is overal te verkrijgen.

Het enige wat ik nog niet gevonden heb voor op mijn mac is autocad, zo'n grafisch pakket
                    en toch geen mac versie voor te krijgen. Bon, daar draai ik xp via virtualisatie op mijn mac voor om alsnog autocad te kunnnen gebruiken.
                    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Apple natuurlijk. Niet twijfelen.

Comment

Alvast bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ben nu toch wel stilaan in de richting van een Macbook Pro aan't "evolueren"... Tot nu dacht ik aan een 13" in combinatie met m'n 21"-scherm bij bewerking, maar ik ga toch eens de 15" bekijken ook. Alleen is't telkens direct een serieuze botherham meer die je bijbetaalt...

Bij Apple heb je bovendien het voordeel dat ze al heel wat software bijleveren, wat je bij een PC nog eens extra moet bijkopen.

Betreffende Photoshop: die dacht ik sowieso (als avondstudent fotografie) te kopen en is trouwens de aanleiding om een "privé-computer" aan te schaffen, zodat ik niet teveel capaciteit van mijn werk-laptop in beslag neem.

Als ik voor 13" ga, waarom zou ik dan niet gewoon de "kleine" Macbook kopen? Of zou die te licht zijn? In de winkel vertelden ze dat de Macbook niet zo geschikt is voor fotoapplicaties als de Macbook Pro. Verkoperspraat?

Comment

Inderdaad verkoperspraat, is juist hetzelfde, behalve het lelijke plastiek dat op de niet pro hangt. Voor onderweg raad ik je toch de pro versie aan.
                          Toen ik hem kocht had je op de pro ook verlicht toetsenbord en op de niet pro niet, heel handig optietje.
                          13" pro is 'maar' twee kilo maar je hebt niet het gevoel hem in twee te plooien hoor ;-)

Comment

Ben als PC professional ook aan het overwegen om een nieuwe laptop aan te schaffen.

Keuze tussen Mac en een Sony vpcf11z1e-bi

Waarbij de Sony veel meer bang for bucks is.

De huidige Mac Pro is gewoon oude hardware, maar misschien wordt er morgen wel een upgrade voorgesteld. Dus voorlopig wacht ik nog even.
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ben ondertussen reeds een 6tal jaar een mac gebruiker en elke keer als ik achter een pc kruip voor het werk krijg ik een soort "...hoe is het mogelijk... aaaah" gevoel.
                              Op 6 jaar tijd (eerst macbook, dan G4 en nu macbook pro) nog nooit 1 echt probleem gehad - reden genoeg .

Ieder voor zich natuurlijk maar voor mij toch maar een mac

succes met je keuze.

Mvg,
                              SB
                              Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

Comment

Working...
                              X