Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB600 op crop of full-frame

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SB600 op crop of full-frame

Heb onlangs een SB600 flits gekocht. Deze zoomt automatisch mee met het in- en uitzoomen van je lens, tussen 24 en 85 mm. Nu stel ik mij de vraag of deze brandpuntsafstand geldt voor een crop-camera of een full-frame. Bijvoorbeeld ik zet mijn lens op 50mm op een crop-camera van 1,5 maar zal de flits dan zijn zoom aanpassen naar (50 x 1,5 =) 75mm? Of houdt hij daar totaal geen rekening mee?

mvg
    Hagar
    Nikon Df

Re: SB600 op crop of full-frame

Hier ben ik ook wel benieuwd naar
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Volgens mij is het heel simpel :Er is geen verschil.

De optische eigenschappen van een lens/zoomvan een flitser blijven immers hetzelfde, ongeacht of die op een FF of Crop-camera geplaatst worden.

Het is enkel de beeldhoek die anders is, hetgeen dus betekent dat je op je crop een kleinere beeldhoek gaat krijgen dan op je FF.
      Bvb een 50mm op een 1.5 crop camera, heeft dezelfde beeldhoek als een 75mm op een FF, maar het is en blijft een 50mm lens met dezelfde eigenschappen.
      Die redenering kan je doortrekken naar de flitsers.
      Mvg,David
      [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Objectief op 18, flitszoom op 24
        Objectief op 50, flitszoom op 50
        ..
        In principe heb je op die manier wat wat verkwisting van licht omdat de lichtbundel op de beeldhoek van een FF objectief is gebaseerd.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Wel, op het eerste gezicht leek mij dat zo een RFTM vraag, maar ik ben de manual gaan halen (Canon 420EX) en bij "richtgetal" staat er geen verwijzing naar FF of crop.

Dus denk ik dat TS hier wel een dubbele bodem heeft geraakt.

Want een richtgetal wordt klassiek opgegeven voor een 105mm, wat overeenkomt met de beeldhoek van een +/- 85mm op crop.

Je komt echter niet in de problemen omdat je beeldhoek altijd kleiner is dan de FF. Maar je zou bvb. een 21mm niet durven gebruiken omdat die niet in de tabel staat, terwijl dat wel zou kunnen.

Volgens mij heeft TS gewezen op een onvolkomenheid in de flits-manuals.

Dpaul

PS: zouden die flitscomputers slim genoeg zijn om dat te compenseren? Zou eigenlijk moeten want ze verkopen veel meer crop dan FF. Tot voor kort had Nikon zelfs geen FF, digitaal.
          Last edited by DPaul; 24 januari 2010, 10:08.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

Kijk op getalletje op je lens en vergelijk dat het getalletje op le flits en je weet het.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Kijk op getalletje op je lens en vergelijk dat het getalletje op le flits en je weet het.
              Bij mij kleeft de prijs er nog op, is het dat getal?

Dpaul
              DPaul - A.FIAP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                Bij mij kleeft de prijs er nog op, is het dat getal?
                die had ik al lang van display afgehaald, lijkt mij niet echt handig werken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  zouden die flitscomputers slim genoeg zijn om dat te compenseren? Zou eigenlijk moeten want ze verkopen veel meer crop dan FF. Tot voor kort had Nikon zelfs geen FF, digitaal.
                  Flitsers en analoge camera's zijn al meer dan 30 jaar goeie maatjes. Er zijn dus al meer FF flitslichten afgegaan dan crop flitslichten
                  Flitsers werken - zeer logisch - met de beeldhoeken van FF geprogrammeerd.

Gaat je flits tot maximaal 24mm, dan kan je maar mooi uniform belichten tot 24mm op FF of 16mm op crop.

Mijn SB-600 kan bijvoorbeeld van 24 tot 85mm, wat zich vertaalt naar 16-55mm op crop.
                  De SB-600 heeft nog een breedhoekplaatje, waardoor hij kan flitsen tot maximaal 14mm. Echte FF 14mm, wat wel handig is voor mij, aangezien ik met een FF 15-30mm zit.

Echte 14mm heb je op crop met een 9mm DX lens. Wat toch eerder uitzonderlijk is qua DX lens.

Bij de lancering van de SB-900 stond er:

Automatically detects Nikon FX and Nikon DX formats and selects suitable light distribution.
                  Weet niet of hiermee bedoeld wordt dat de SB-600 & SB-800 dit niet deden...

Hoe dan ook, je foto gaat er niet slecht door belicht zijn. De flitser zal hoogstens iets teveel licht verspreiden (de lichtbundel naar je object iets te breed & te hoog) omdat je beeldhoek eigenlijk kleiner is op DX, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Maar het is inderdaad maar meer dan normaal dat dit op een recente flits zoals de SB-900 wordt ingecalculeerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht

Hoe dan ook, je foto gaat er niet slecht door belicht zijn. De flitser zal hoogstens iets teveel licht verspreiden (de lichtbundel naar je object iets te breed & te hoog) omdat je beeldhoek eigenlijk kleiner is op DX, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Maar het is inderdaad maar meer dan normaal dat dit op een recente flits zoals de SB-900 wordt ingecalculeerd.
                    Akkoord, maar je richtgetal verandert , niet de hoeveelheid licht, dat wordt verspreid of gebundeld.

Dus eigenlijk is een richtgetal 50 bij 105mm een richtgetal 60 of zo bij crop.
                    Als je manueel flitst geeft je deling door de afstand een "verkeerd" diafragma.

Tuurlijk loopt het allemaal zo een vaart niet, maar ik vind het toch bizar dat er niets van in de manuals staat. (tenzij de SB 900 misschien)

Dpaul
                    DPaul - A.FIAP

Comment

Heb het eens geprobeerd, als ik de lens op 50mm zet (crop), dan zoomt de flits ook tot 50mm. Dit betekent dat ik door te flitsen met mijn cropcamera een gedeelte belicht wordt dat niet in beeld komt. Geen probleem natuurlijk, zolang het gedeelte dat wel in beeld komt nog genoeg licht krijgt (lijkt er toch op want mijn foto's zijn niet onderbelicht )
                      Het ziet ernaar uit dat de SB900 daar dan wel rekening mee houdt.
                      Nikon Df

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                        Heb het eens geprobeerd, als ik de lens op 50mm zet (crop), dan zoomt de flits ook tot 50mm. Dit betekent dat ik door te flitsen met mijn cropcamera een gedeelte belicht wordt dat niet in beeld komt. Geen probleem natuurlijk, zolang het gedeelte dat wel in beeld komt nog genoeg licht krijgt (lijkt er toch op want mijn foto's zijn niet onderbelicht )
                        Het ziet ernaar uit dat de SB900 daar dan wel rekening mee houdt.
                        Voila sie, da's ook even uitgeklaard.

En het voordeel van het extra licht in de hoeken en daar voorbij, werkt misschien de vignettering van de lens wat tegen

Nadeel is natuurlijk die paar % meer verbruik van flitsbatterij.

Comment

Working...
                        X