Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans instellen met Lallycap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Witbalans instellen met Lallycap

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
    één ding snap ik niet
    Waarom bestaan er zoveel manieren om de witbalans in te stellen voor het nemen van een foto? Het is duidelijk dat die dingen meestal worden gebruikt door de gevorderden en aangezien ik aanneem dat een gevorderde in RAW fotografeert... Wat is dan nog het nut van al die kaarten en doppen (voor witbalansmeting, ik zeg hier niets over belichting)

en als een gevorderde de exacte kleurtemperatuur van het aanwezige licht wil weten, zal hij het toch wel met een lichtmeter doen ipv te prutsen met dopjes en foto's .. (hier kan een grijskaart wel nog gebruikt worden in combinatie met de lichtmeter veronderstel ik)
    Als je de witbalans in het begin goed afstelt, heb je achteraf veel minder werk in de verwerking.

Een lichtmeter meet enkel de hoeveelheid licht. Misschien zijn er geavanceerdere toestellen die ook de witbalans meten, dat weet ik niet. Maar een lichtmeter op zich is al redelijk prijzig. Een grijskaartje kost slechts een tiental euro. Voor de amateur die toch waarheidsgetrouwe kleuren wil trekken, is de keuze dan snel gemaakt denk ik.
    Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alverman Bekijk bericht
      Klopt... ik had het ook even opgezocht.

In ieder geval de bewerking van je foto's is vele malen minder bij gebruik van een grijskaart. De witbalans is veel beter. Ook de belichting van je foto's is beter.
      En een lichtmeter is veel te duur. Er zit namelijk een perfecte lichtmeter in je fototoestel, dus waarom nog een extra kopen?

Comment

eens een goed boek lezen over kleur en licht, dan gaat er een wereld voor je open en je portefeulle kan gesloten blijven.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
          ...
          En een lichtmeter is veel te duur. Er zit namelijk een perfecte lichtmeter in je fototoestel, dus waarom nog een extra kopen?
          - Om de sterkte van een aantal flitsers of spots - lichtbronnen - te meten in een bepaalde opstelling.
          - De meting met een aparte lichtmeter is correcter/preciezer dan de meting met je toestel.
          Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alverman Bekijk bericht
            Als je de witbalans in het begin goed afstelt, heb je achteraf veel minder werk in de verwerking.

Een lichtmeter meet enkel de hoeveelheid licht. Misschien zijn er geavanceerdere toestellen die ook de witbalans meten, dat weet ik niet. Maar een lichtmeter op zich is al redelijk prijzig. Een grijskaartje kost slechts een tiental euro. Voor de amateur die toch waarheidsgetrouwe kleuren wil trekken, is de keuze dan snel gemaakt denk ik.
            dat is dan een kwestie van mening denk ik, want voor mij moet een foto niet natuurgetrouw zijn, ze moet er goed uitzien, ook al is dat door de kleurtemperatuur iets warmer of kouder dan werkelijk in te stellen
            5DmkIII en wat glas

Comment

Working...
            X