Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geheugenkaartje voor 1000D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geheugenkaartje voor 1000D

Hey,

Ik ben op zoek naar een nieuw geheugenkaartje voor mijn camera (SD) maar weet nu niet of ik moet gaan voor een 'gewoon' kaartje of een extreme (II?). Een gewoon kaartje schrijft aan 4mb/sec, en het extreme aan 10/sec.
    Voordat ik weet of deze aankoop nuttig is, moet ik natuurlijk weten aan welke snelheid mijn camera wegschrijft (wanneer dit 3mb/sec is, zal het extreme kaartje natuurlijk nutteloos zijn).
    Ik heb al in de handleiding of online gezocht, maar vind enkel een uitdrukking in frames/seconde.
    Is er iemand die weet hoeveel mb/seconde de camera kan wegschrijven (vooral bij nachtopnamen: nu dien ik soms een halve minuut te wachten omdat de camera bezig is met wegschrijven).
    Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

Re: Geheugenkaartje voor 1000D

Ik ben nu echt geen expert voor kaartjes of Canon, maar misschien kan dit helpen...

een halve minuut lijkt mij echt niet OK

Comment

Voor een 1000D heb je niet het duurste en snelste geheugenkaartje nodig.
      Elke digitale reflexcamera heeft een ingebouwde buffer voor een bepaald aantal opnames. Pas als die buffer vol zit, zal de camera beginnen te vertragen.

Ik heb even naar de test van dpreview gekeken, met een snel geheugenkaartje kan je zelfs de ontspanknop ingedrukt blijven houden, de camera kan dan de foto's (jpeg) snel genoeg blijven wegschrijven zonder dat de camera begint te vertragen:

Als je bij nachtopnamen de lange sluitertijd ruisreductie gebruikt, dan is het normaal dat het zo lang duurt voor je weer een foto kan maken, maar dat zal ook niet sneller gaan met een snel geheugenkaartje.
      Last edited by Black B@ndit; 2 januari 2010, 13:52.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als je bij nachtopnamen de lange sluitertijd ruisreductie gebruikt, dan is het normaal dat het zo lang duurt voor je weer een foto kan maken, maar dat zal ook niet sneller gaan met een snel geheugenkaartje.
        Heeft dit eigenlijk zin om dit door de camera te laten doen?
        Vind het raar dat het hierdoor zo lang duurt, aangezien ik nachtopnames altijd op ISO 100 doe?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
          Heeft dit eigenlijk zin om dit door de camera te laten doen?
          Vind het raar dat het hierdoor zo lang duurt, aangezien ik nachtopnames altijd op ISO 100 doe?
          Dat kan alleen de camera doen, wat er gebeurd:
          na de foto genomen is, neemt de camera nog een foto, met dezelfde sluitertijd en gesloten sluiter, deze zal ongeveer hetzelfde ruispatroon hebben als de originele en wordt dan afgetrokken van de originele foto, die dan minder ruis heeft.
          Dit is heel iets anders als de ruisonderdrukking bij hoge isoos.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dat kan alleen de camera doen, wat er gebeurd:
            na de foto genomen is, neemt de camera nog een foto, met dezelfde sluitertijd en gesloten sluiter, deze zal ongeveer hetzelfde ruispatroon hebben als de originele en wordt dan afgetrokken van de originele foto, die dan minder ruis heeft.
            Dit is heel iets anders als de ruisonderdrukking bij hoge isoos.
            Ik heb in mijn menu de ruisonderdrukking aan staan, en bij een sluitertijd van bv 15 seconden zal de spiegel 15 seconden zijn opengeklapt, en dan hoor ik die ook dichtgaan, waarna de camera een aanzienlijke tijd neemt om weg te schrijven (lampje van kaartje flikkert - er staat BUSY).
            Tijdens deze bewerking ben ik al bezig soms met het afnemen van mijn camera (van het statief) en opduwen van lensdopje, is dit dan verkeerd?
            Ik hoor de spiegel toch niet meer zoals bij een foto?

Comment

Na het maken van de foto wordt er nog eens een tweede foto gemaakt om achteraf de ruis van die foto af te trekken van de foto die je hebt gemaakt. Om die tweede foto te maken moet de spiegel niet opklappen, en het sluitergordijn zal ook dicht blijven.

Het maakt dus niet uit dat je tijdens die bewerking het dopje weer op de lens zet, en de camera van het statief haalt.

De camera uizetten, daarmee wacht je wel best tot de foto weggeschreven is naar het geheugenkaartje (maar ik denk dat de camera gewoon verder blijft werken als je die ondertussen toch uitzet). Het geheugenkaartje verwijderen kan wel problemen geven als je dat doet tijdens het wegschrijven.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Na het maken van de foto wordt er nog eens een tweede foto gemaakt om achteraf de ruis van die foto af te trekken van de foto die je hebt gemaakt. Om die tweede foto te maken moet de spiegel niet opklappen, en het sluitergordijn zal ook dicht blijven.

Het maakt dus niet uit dat je tijdens die bewerking het dopje weer op de lens zet, en de camera van het statief haalt.

De camera uizetten, daarmee wacht je wel best tot de foto weggeschreven is naar het geheugenkaartje (maar ik denk dat de camera gewoon verder blijft werken als je die ondertussen toch uitzet). Het geheugenkaartje verwijderen kan wel problemen geven als je dat doet tijdens het wegschrijven.
                Bedankt voor de nuttige uitleg!
                Uw tips ivm nachtfotografie hebben volgens mij al enorm veel mensen verdergeholpen (mij althans)
                good job

Comment

Working...
                X