Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

converter vs tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • converter vs tussenringen

    Van beide is het de bedoeling om de zoom te vergroten, de converter is met glas/lens en de tussenring niet.
    Bij het plaatsen van een converter is er verlies (± 1 stop bij de x1,4) alsook bij de tussenringen (hoeveel ???).
    Tussenringen zijn er in 12 - 20 en 36 mm, wat is dan de vergrotingsfactor?
    Bij bepaalde lenzen werkt de AF ook niet meer goed of helemaal niet.
    Wat zijn de voor-/nadelen van de converter t.o.z. van de tussenringen?
    Mijn bedoeling is om een converter / tussenringen te kopen, samen met een zoomlens ± 70-200 of ± 100-400 (Sigma - Canon - ???)
    Graag julie mening.
    Groetjes,
    Frank

  • #2
    Je spreekt hier over twee verschillende dingen, zonder het te weten wellicht.

    Een teleconverter vermenigvuldigt de brandpuntsafstand van je lens met een bepaalde factor (1.4, 2.0, ...). Tussenringen brengen de lens verder van de body en het sensorvlak weg, zodat de kortste scherpstelafstand korter kan worden gemaakt. Dat laatste laat je dan toe dichterbij te komen voor macro-opnamen zodat de vergrotingsfactor van de lens inderdaad toeneemt. Je lens zal echter niet meer op oneindig focussen met tussenringen, dus de ringen zijn niet bruikbaar voor andere foto's dan close-ups en macro's.

    Je kan dus inderdaad stellen dat beide - tussenring en converter - de vergrotingsfactor kunnen doen toenemen, maar de toepassing is zeer verschillend. De werking van de AF wordt door allebei beïnvloed in die zin dat ze lichtverlies veroorzaken. Wanneer er niet voldoende licht in de lens valt, zal de AF zijn werk niet meer kunnen doen. Een 1.4x teleconverter veroorzaakt 1 stop lichtverlies, dus zal een lens die trager is dan f4 niet meer focussen met die converter op een toestel dat f5.6 als AF-grens heeft - dat is bij de meeste zo; alleen een paar professionele topcamera's gaan tot f8.

    Beide lenzen die je voorstelt, kunnen met een TC gecombineerd worden, maar let wel op het merk van de TC. De canon TCs zijn zeer duur maar ook zeer goed. Wil je een TC die op een aantal verschillende lenzen werkt, onafhankelijk van het merk van de lens, kijk dan eens heel goed naar de Kenko Pro 300 1.4x TC. Optisch zeer aanvaardbaar en bijna geen geld (99 euro of zoiets).
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Originally posted by Pieter G.
      Je spreekt hier over twee verschillende dingen, zonder het te weten wellicht.

      Een teleconverter vermenigvuldigt de brandpuntsafstand van je lens met een bepaalde factor (1.4, 2.0, ...). Tussenringen brengen de lens verder van de body en het sensorvlak weg, zodat de kortste scherpstelafstand korter kan worden gemaakt. Dat laatste laat je dan toe dichterbij te komen voor macro-opnamen zodat de vergrotingsfactor van de lens inderdaad toeneemt. Je lens zal echter niet meer op oneindig focussen met tussenringen, dus de ringen zijn niet bruikbaar voor andere foto's dan close-ups en macro's.
      Dat van het verlengen van de brandpuntafstand bij een conv. en het groter maken van de afstand tss. lens en sensor heb ik ook gelezen op de site van Kenko.
      Als ik je goed begrijp is de converter eigenelijk voor tele-fotografie en de tussenringen voor macro-fotagrafie.
      Op de site van Kenko staan nochtans voorbeeldfoto's van de converters (x1,4 - x2,0 - x3,0) en van de tussenringen (12 en 20 en 36 mm) van dezelfde bergketen, wat nu niet echt macro-fotografie is. Ik zal waarschijnlijk hier dan wel een verkeerde interpretatie gevolgd hebben (dat beiden voor tele-fotografie zijn) Vandaar dan ook mijn vraag wat eigenlijk het verschil is tss deze twee omdat ze volgens mij hetzelfde doel hebben.


      Wil je een TC die op een aantal verschillende lenzen werkt, onafhankelijk van het merk van de lens, kijk dan eens heel goed naar de Kenko Pro 300 1.4x TC. Optisch zeer aanvaardbaar en bijna geen geld (99 euro of zoiets).
      De converter kost bij Konijnenberg €199 ipv van €99. Maar ik dacht hier ergens op 't forum gelezen te hebben dan een BD-lid die daar inderdaad voor €99 gekocht heeft, nadien is de prijs onmiddellijk veranderd want die stond verkeerd op hun site.

      Alvast bedankt voor de gedane moeite.

      Groetjes,
      Frank

      Comment


      • #4
        jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, en dat was MOI!!! Eindelijk een keer een mazzeltje

        Comment


        • #5
          Dit is je reinste onzin. Tussenringen laten je niet toe om dit te doen. Ze zijn echt bedoeld voor macrofotografie. Waarschijnlijk weten ze bij THK niet eens dat ze dezelfde foto's overgenomen hebben als bij de TC infopagina.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Originally posted by Pieter G.
            [br Waarschijnlijk weten ze bij THK niet eens dat ze dezelfde foto's overgenomen hebben als bij de TC infopagina.
            volgens mij zijn het ook gewoon dezelfde foto's, ze worden zelfs van dezelfde plaats gehaald op de server, zijn dus echt identieke foto's LOL
            --
            Play Drakensang - a free online mmorpg

            Comment


            • #7
              OK, bedankt mensen.
              Dus een teleconverter is voor hetgeen het betekent, nl. tele en de tussenringen zijn voor macro.
              Dat weten we dan ook weer al.
              Nu moet ik snel naar de Van Gogh, anders worden ze daar ongerust.
              Zie: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=30006
              Groetjes,
              Frank

              Comment


              • #8
                Re: converter vs tussenringen

                beste fotografen,
                ik kamp met hetzelfde probleem. ik heb een canon objectief 55-250. ik ben er achter gekomen dat 250mm nog te weinig is en enen nieuwe lens zie ik niet zitten. is het nu zo dat ik met een teleconvector uit de brand ben en ineens 500mm (vanuigaande dat het een tc is van 2x) kan gaan schieten? ik fotografeer voornamelijk overdag.

                groetjes van Marco
                Canon 400D, Canon 40D
                Canon EF-S 17-85 USM IS, Canon EF 55-250mm IS
                http://www.marcobrugmans.nl

                Comment


                • #9
                  Re: converter vs tussenringen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bruggie Bekijk bericht
                  beste fotografen,
                  ik kamp met hetzelfde probleem. ik heb een canon objectief 55-250. ik ben er achter gekomen dat 250mm nog te weinig is en enen nieuwe lens zie ik niet zitten. is het nu zo dat ik met een teleconvector uit de brand ben en ineens 500mm (vanuigaande dat het een tc is van 2x) kan gaan schieten? ik fotografeer voornamelijk overdag.

                  groetjes van Marco
                  Ga er maar niet vanuit....

                  Allereerst, met een 2x converter verlies je 2 stops licht. En da's héél veel voor een lens met een max. diafragma van f5.6 op 250mm. Je AF zal zeker niet meer werken en voor manueel focus wordt je zoeker veel te donker. Wil je dat testen, zet dan je diafragma maar eens op f11 en druk op het DOF preview knopje... moet jij eens zien hoe donker die zoeker is als er maar zo weinig licht binnenkomt..

                  Bovendien kost het gebruiken van een converter (en dan zeker de 2x converter) een stuk van je kwaliteit. Aangezien een 55-250mm ook geen stukje topglas is (waarmee ik overigens zeer zeker niet wil impliceren dat het een slechte lens zou zijn) is dat dus zeker niet aan te raden.

                  Het gebruik van converters is eigenlijk alleen aan te raden voor primelenzen en eventueel de beste (en bij voorkeur lichtsterke) zoomlenzen zoals de 70-200 f2.8. Bij zoomlenzen best ook nog alleen 1.4x converter gebruiken...
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: converter vs tussenringen

                    verplaatst naar gepaster forum
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: converter vs tussenringen

                      Oorspronkelijk geplaatst door silim Bekijk bericht
                      De converter kost bij Konijnenberg €199 ipv van €99. Maar ik dacht hier ergens op 't forum gelezen te hebben dan een BD-lid die daar inderdaad voor €99 gekocht heeft, nadien is de prijs onmiddellijk veranderd want die stond verkeerd op hun site.

                      Alvast bedankt voor de gedane moeite.
                      Toevallig vandaag de Kenko 1.4 binnengekregen uit Hong Kong. Net geen 90 euro inclusief verzendkosten. Na betaling had ik hem 6 dagen later in huis.
                      groet, Rik

                      Comment


                      • #12
                        Re: converter vs tussenringen

                        Verder is het misschien interessant om te vermelden dat naarmate de converter/extender de focus meer verlengt je als volgt licht verliest:
                        1.4 x 1 stop
                        2.0 x 2 stops
                        Dit heeft tevens gevolgen voor de AF die altijd trager wordt, meer gaat hunten en bij Canon onder de 5.6 bij prosumer dslrs ook wordt uitgeschakeld. Da houd je alleen mf over.

                        Overigens: ook bij tussenringen loopt de resolutie terug doordat de vergrotingsfactor groter wordt. Macro objectieven die geen IF hebben doen dat overigens ook. Een MP-E 65 die van 1 tot 5x vergroot als macrolens HEET 2.8 maar begint door de start bij 1:1 ook met een 5.6 diafragma.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X