Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude vivitar flitser op D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude vivitar flitser op D90

    hoi,

    ik heb hier nog een flitser liggen van mijn moeder, het is een vivitar 2800.
    Ik heb hem daarnet op mijn camera gezet en hij werkt perfect, maar kan ik hierdoor schade krijgen aan mijn toestel want die heeft maar 1 "pinneke" aan de onderkant ipv 3
    Nikon D90

  • #2
    Re: oude vivitar flitser op D90

    Toch maar opletten met de max. spanning (volt) dat je flitscontact van je D90 verdraagt.

    Volgens volgende site
    http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
    kan de Vivitar 2800 flits toch tot 170V genereren in bepaalde gevallen.

    Best nameten op flitscontacten met een multimeter.

    Oude flitsers hoeven geen probleem te zijn, zelfs al hebben ze niet de signaal pinnetjes van je fototoestel. Ikzelf gebruik al jaren een oude Metz 45 CT-5 zonder problemen op m'n toestel (tot grote tevredenheid zelfs).
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

    Comment


    • #3
      Re: oude vivitar flitser op D90

      ai, hier zeggen ze 140-170V, zal hem er maar afhalen dan.
      Mijn toestel zal wel niet stuk zijn neem ik aan na een test foto of 5 genomen te hebben
      Nikon D90

      Comment


      • #4
        Re: oude vivitar flitser op D90

        Nikon D90 kan tot 250 Volt ontsteekspanning hebben op de flitscontacten.

        Groet Hans

        Comment


        • #5
          Re: oude vivitar flitser op D90

          hey Hans,
          dan zou ik deze dus wel kunnen gebruiken, ik lees op de meeste plaatsen dat ik max tot 24 V mag gaan om schade te voorkomen, en in de handleiding vind ik er niks over terug
          Nikon D90

          Comment


          • #6
            Re: oude vivitar flitser op D90

            Zie voetnoot pagina 234:

            Citaat:
            Gebruik alleen originele Nikon-flitsaccessoires Gebruik uitsluitend originele Nikon-flitsers. Wanneer het accessoireschoentje wordt blootgesteld aan een negatieve spanning of een spanning van meer dan 250 V, kan dit niet alleen de normale werking verstoren, maar kunnen ook de synchronisatieschakelingen van de camera of de flitser beschadigd raken. Als u een Nikon-flitser wilt gebruiken die niet in dit hoofdstuk wordt vermeld, dient u eerst een door Nikon geautoriseerde servicevertegenwoordiger te raadplegen voor meer informatie.
            Einde citaat.

            Groet Hans.

            Comment


            • #7
              Re: oude vivitar flitser op D90

              ok, staat er ook
              Nikon D90

              Comment


              • #8
                Re: oude vivitar flitser op D90

                Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                Toch maar opletten met de max. spanning (volt) dat je flitscontact van je D90 verdraagt.

                Volgens volgende site
                http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
                kan de Vivitar 2800 flits toch tot 170V genereren in bepaalde gevallen.

                Best nameten op flitscontacten met een multimeter.

                Oude flitsers hoeven geen probleem te zijn, zelfs al hebben ze niet de signaal pinnetjes van je fototoestel. Ikzelf gebruik al jaren een oude Metz 45 CT-5 zonder problemen op m'n toestel (tot grote tevredenheid zelfs).
                Ik heb een Metz 45 CT-3 en een Nikon D3000, hoe kan ik weten of deze matchen?

                Comment


                • #9
                  Re: oude vivitar flitser op D90

                  Even kijken op pagina 162 van de D3000 gebruiksaanwijzing en op de FAQ op de site van Metz.de/fotoelektronik.

                  Groet Hans

                  Comment


                  • #10
                    Re: oude vivitar flitser op D90

                    De meeste digitale camera's voldoen aan ISO 10330 en die specifieert 24V max voor de strobe spanning , Nikon kan meer aan op zijn strobe contact, maar op de andere pinnetjes niet.
                    Als je de flitser op het toestel plaatst, zorg er dan voor dat hij uitgeschakeld is. als je met de centrale pin op 170V één van de communicatie pinnetjes raakt heb je prijs.
                    Voor de rest zal het wel werken, 170V is lager dan 250V en moest de spanning negatief zijn dan was uw camera hoogst waarschijnlijk al defect. Inderdaad best eens nameten.

                    Maar eigenlijk zou ik nooit een flitser op mijn toestel plaatsen die meer dan 25-30V op zijn centrale pin heeft. Het risiko is te groot dat je het toestel defect maakt.
                    Meer over flitsers vind je hier:http://users.telenet.be/beertjesfoto...en-master.html
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: oude vivitar flitser op D90

                      Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                      De meeste digitale camera's voldoen aan ISO 10330 en die specifieert 24V max voor de strobe spanning , Nikon kan meer aan op zijn strobe contact, maar op de andere pinnetjes niet.
                      Als je de flitser op het toestel plaatst, zorg er dan voor dat hij uitgeschakeld is. als je met de centrale pin op 170V één van de communicatie pinnetjes raakt heb je prijs.
                      Voor de rest zal het wel werken, 170V is lager dan 250V en moest de spanning negatief zijn dan was uw camera hoogst waarschijnlijk al defect. Inderdaad best eens nameten.

                      Maar eigenlijk zou ik nooit een flitser op mijn toestel plaatsen die meer dan 25-30V op zijn centrale pin heeft. Het risiko is te groot dat je het toestel defect maakt.
                      Meer over flitsers vind je hier:http://users.telenet.be/beertjesfoto...en-master.html
                      Dat zullen ze bij Nikon toch ook wel weten?

                      Comment


                      • #12
                        Re: oude vivitar flitser op D90

                        Als je het navraagt bij Nikon krijg je het antwoord dat hij voldoet aan ISO 10330, meer info krijg je niet. Maar in de handleiding staat inderdaad dat de centrale pin 250V aankan.
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: oude vivitar flitser op D90

                          Ik weet spijtig genoeg niets van elektriciteit en dergelijke af, dus misschien kan iemand mij hier helpen:

                          ik gebruik een oude Vivitar 3500 op mijn Canon 500D. Tot nu toe geen problemen, maar zal dit inderdaad goed blijven, of ben ik toch mijn toestel naar de knoppen aan het helpen?

                          Zoja: is zo'n off shoe cord een oplossing om de flits toch te kunnen gebruiken zonder risico?

                          Comment


                          • #14
                            Re: oude vivitar flitser op D90

                            Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
                            Zoja: is zo'n off shoe cord een oplossing om de flits toch te kunnen gebruiken zonder risico?
                            Dan heb je ook weer die stroom he? Dus dan zal het niks uitmaken met of zonder off shoe cord.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: oude vivitar flitser op D90

                              Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
                              Ik weet spijtig genoeg niets van elektriciteit en dergelijke af, dus misschien kan iemand mij hier helpen:

                              ik gebruik een oude Vivitar 3500 op mijn Canon 500D. Tot nu toe geen problemen, maar zal dit inderdaad goed blijven, of ben ik toch mijn toestel naar de knoppen aan het helpen?

                              Zoja: is zo'n off shoe cord een oplossing om de flits toch te kunnen gebruiken zonder risico?


                              Geen probleem!

                              Comment

                              Working...
                              X