Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitser voor nikon D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitser voor nikon D90

beste

ik ben hier nieuw op dit forum
    ben in september gestart met digtale fotografie basis
    daar ik graag naar deel 2 zou doorschuiven heb ik een flitser nodig om mee te kunnen werken in de les( was het toch al van plan hoor)
    ik neem nogal vaak foto's in mijn garage
    een héél grote ruimte maar geen daglicht
    meestal worden de foto's voor een wit doek genomen met gevolge een lelijke schaduw
    een flitser biedt hier wel een oplossing zeker?
    welke zijn de voordelen van een flitser en welke aankoop doe ik best

Re: flitser voor nikon D90

Om te starten een SB600 met een SG 3IR erbij, dan kun je de flits ook nog draadloos aansturen en hem eventueel ook nog in een softbox stoppen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik zou eerder gaan voor een SB800 je krijgt er voor een kleine meerprijs heel wat functies bij, zeker als je wat wilt experimenteren. Als je uitkijkt kun je die 2de hands een stuk goedkoper op de kop tikken. Een paar jaar terug heb ik hier op het forum eentje gekocht van 3 maanden oud voor 250€.
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Ik ben zelf ook opzoek naar een flitser...dus zit zowat met hetzelfde dilemma.
        Kan je de Metz flitsers (48 en 58) vergelijken qua resultaat met sb600-800-900?
        Gr,
        Jan

Comment

Ik zit ben momenteel al vier maanden door Zuid-Oost Azië en India aan het fietsen met een D90 en een SB-900 én een flitsparapluutje (vreemde combinatie, I know...). De kwaliteit van het licht wordt vooral bepaald door de modifier (de paraplu), niet door de flits zelf en door het feit of je al dan niet 'off camera' flitst.
          Ik flits hier zeer veel 'off camera' (vaak als invulflits tegen het harde zonlicht) en ben zeer blij met de SB-900, die een aparte knop heeft waarmee je snel de flits op 'remote' kunt zetten. Ook de ingebouwde filterhouder is super handig.
          Ik trigger de SB-900 met de ingebouwde flits van de D90. Ik heb zelfs de Fn-knop van de D90 zo geprogrammeerd dat hij onmiddellijk naar het instelmenu voor wireless flitsen gaat, dat spaart wat gezoek in de menu's.
          Kortom: zeer tevreden van de combinatie D90 - SB900 en zou deze dan ook absoluut aanraden boven een SB800 of 600. Hij is gewoon stukken gebruiksvriendelijker. Enige nadeel is dat ie wat duurder is (maar met wat zoeken kan je soms wel een slag slaan) en dat hij wat zwaarder en groter is... Maar ik neem die kleine nadelen er graag bij.

Foto's die met de D90 en al dan niet de SB-900 genomen zijn kan je vinden op
          www.portraitsofasia.be (het reisblog)
          www.morethanwords.be/blog (de technische achtergrond)
          Last edited by MoreThanWords; 14 december 2009, 10:47.
          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Jammer dat hier niemand reageert op de vraag van Jan Cnudde, want ik overweeg zelf ook een Metz Mecablitz.
            Iemand ervaring daarmee?
            Nikon Df

Comment

Ik werk al jaren met Metz flitsers, en heb er nooit problemen mee gehad. Ik heb naast diverse staafflitsers ook een 54 AF-1 en een 58 AF-1. Deze laatste heeft een tweede hulpflitsje en kan firmware updates krijgen via een usb-aansluiting.
              Het zijn robuuste flitsers die alles kunnen wat de vergelijkbare Nikon flitsers ook kunnen.
              Nikon maakt trouwens zelf geen flitsers, deze worden gemaakt in onderaanneming.

Comment

voor de SB900 gebruikers:
                ik heb ook een D90 in combi met een SB900.. ( overstap van SB800+garyfong difuss) maar wat gebeurd er bij de SB900. Deze wordt nl warm waardoor indicatie te zien is van te hoge temperatuur en m'n flitser geeft het op. Ik gebruik hierbij herlaadbare van 2500mA. Dit gebeurd als ik de omi diff of zelf zonder diff in zalen enz.. . Bij navraag aan Nikon raadden ze me aan om geen diff te gebruik ( laat staan een garyfong ).. Temp. indicatie kan uitgezet worden , maar is dit schadelijk voor de flits.. zelfs hierop geen antwoord.. alleen algemene afwimpel antwoorden ... Dus mijn vraag.. heeft u ook problemen gehad met temperatuur bij de SB900? Ligt het aan de batterijen? Thanks voor de respons.

Comment

na ervaring met de SB600 - 800 en de 900 en de ervaring die collega's fotografen hebben met Metz flitsers en ik heb ze ook mogen uittesten, zeker de moeite waard voor wat ze kosten.. degelijk en betrouwbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ahmetos Bekijk bericht
                    Dus mijn vraag.. heeft u ook problemen gehad met temperatuur bij de SB900? Ligt het aan de batterijen? Thanks voor de respons.
                    Hier hetzelfde "probleem", ik gebruik de externe batterypacks SD-9 ... maar ook hier snel in oververhitting.

Ik heb dit probleem enkel op vol vermogen, bij 1/2 vermogen niet.
                    www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                      Hier hetzelfde "probleem", ik gebruik de externe batterypacks SD-9 ... maar ook hier snel in oververhitting.
                      Ook ik herken dit probleem soms...

Iemand die een oplossing weet of iets anders?
                      Altijd welkom!

Comment

Een voordeel van de D90 is dat je er draadloos, zonder hulpstukken, twee andere flitsers mee kan aansturen. Deze slave-flitsers moeten wel het signaal kunnen ontvangen, zoals de sb600 sb800 en sb900 van Nikon.
                        Voordelen van een externe flitser zijn talrijk. Slechts één ervan, en waarschijnlijk de minst gebruikte, is de draadloze bediening.
                        Een externe flitser heeft bovendien het voordeel dat je er mee kan bouncen. Je kan hem richten in alle mogelijk richtingen en via een wit of reflecterend vlak laten bouncen.
                        Nog een ander voordeel is, met o.a. de D90, met de AUTO-FP functie aan, dat je niet meer gebonden bent aan die maximum sluitertijd van 1/320ste, tot welke je je interne flitser kan gebruiken. Je kan ook op 1/2000ste flitsen, wat soms nuttig kan zijn om schaduwen te milderen (invulflitsen).
                        Nog voordelen van een externe flitser :
                        - minder kans op rode ogen, omdat de flash verder van de lens staat;
                        - veel meer bereik dan de interne flitser.

Metz zal ook wel goed zijn, ik gebruik het zelf niet, en weet ook niet of ze als "slave-flitser" kunnen gebruikt worden, zonder hulpmiddelen.

Wat betreft het opwarmen van de flitser...
                        Ook de SB800 heeft daar last van, alleen heeft hij geen temperatuurindicator. Op een avondfeest was ik samen met een andere fotograaf a volonté aan 't flitsen, voornamelijk aan het bouncen, tegen een vrij hoog plafond. Hij heeft de SB900 en merkte dat de temperatuur te hoog was. Ik heb de SB800 zonder temperatuurindicator, maar toen ik voelde aan de flash, verbrande ik bijna mijn hand. Ik kon de batterijen niet vasthouden, toen ik ze eruit haalde. Ze stonden gloeiend heet.
                        M.i. hebben die dingen nu éénmaal hun limieten. De SB900 indiceert de limiet, maar de SB800 heeft hem evenzeer, alleen weet je niet wanneer je hem aan 't pijnigen bent.

Btw... ik gebruik ALDI-batterijen van 2300mAh, nu ongeveer al 2,5 jaar, enkel voor de flashes. Nog geen spoortje van sleet te merken. Minstens 300 keer flitsen in normale omstandigheden, voor ze aan vervanging toe zijn. Voor mij van de betere batterijen.

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Btw... ik gebruik ALDI-batterijen van 2300mAh, nu ongeveer al 2,5 jaar, enkel voor de flashes. Nog geen spoortje van sleet te merken. Minstens 300 keer flitsen in normale omstandigheden, voor ze aan vervanging toe zijn. Voor mij van de betere batterijen.
                          Dat is geen probleem hier.
                          Ik kan ook zeer veel flitsen met mijn batterijen, alleen wordt de temperatuur soms héél snel oververhit!
                          Ik denk ook niet dat het met de batterijen te maken heeft, want ik kan ook genoeg flitsen met mijn batterijen...

Comment

Ik heb vrijdag avond mijn flits behoorlijk veel gebruikt maar heb het nog niet voorgehad.
                            Hout vast houden dat het niet gebeurt....
                            Racing Pics
                            Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lies MX Bekijk bericht
                              Ik heb vrijdag avond mijn flits behoorlijk veel gebruikt maar heb het nog niet voorgehad.
                              Dan zou ik eigenlijk mijn flitser eens moeten laten nakijken?

Comment

Working...
                              X