Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope monopod, waarom niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Goedkope monopod, waarom niet?

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Je kan je net dezelfde vraag stellen waarom mensen dure lichtsterke lenzen kopen met VR/IS terwijl en goedkopere lenzen zijn met hetzelfde bereik.

Net zoals bij een statief: investeer in een goede en kwalitatieve oplossing, je zal er geen spijt van krijgen.
    daar stel je een belangrijk punt: vind ik die kwaliteit en vooral het extra geld het waard?
    Als je vooral in gunstige lichtomstandigheden kan werken, is het weinig nuttig om die 1000 euro extra te geven voor VR/IS. Als je daarentegen concertfotografie od doet, kan het wel nuttig zijn.
    Zo ook voor al de rest. Waar wil je het voor gebruiken en wat wil je eraan geven. Aangezien de meeste mensen een monopod niet elke dag gebruiken, hoeft het ook geen topmodel te zijn. Bij monopods denk ik persoonlijk dat je héél veel betaalt voor in verhouding weinig betere kwaliteit bij weinig gebruik (waar sleet dus minder speelt).
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

.....
      Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:44.

Comment

Bovengenoemde link geeft al wat extremere posities aan, nl schuinzetten van de eenpoot. De neiging is dan ook om wat meer te drukken op de poot, die maximaal uitgeschoven dan kan buigen, en de knelkoppelingen kunnen slippen. Dus ook hier: hoe beter het statief,..... etc.

Groet Hans.

Comment

Soms moet ik lachen met mensen die denken dat ze betere foto's kunnen maken met duurder materiaal. Schokdemping op een monopod? Het is als een valscherm voor een hoogtewerker, het is daar, maar uiteindelijk bereik je daar weinig mee, je hebt namelijk je toestel nog altijd vast. Je stabiliseert je toestel maar in een as, die zelf namelijk zo stabiel blijft als de fotograaf.
          Kortom, ik vind dat een carbon monobod en alle marketingtermen er rond geen wereld van verschil zullen uitmaken vergeleken met een goedkope aluminium staaf met een schroef eraan. Het enige dat zal verschillen is het gewicht van je monopod en je portefeuille.
          Canon EOS 40D + 350D + 100-300 ƒ/5.6 + Helios 44M-6 58mm ƒ/2.0 + Helios 44-2 58mm ƒ/2.0 + Meyer-Optik auto 135mm ƒ/2.8 + Meyer-Optik 29mm ƒ/2.8^^

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gontcha Bekijk bericht
            Soms moet ik lachen met mensen die denken dat ze betere foto's kunnen maken met duurder materiaal.
            Het gaat niet om betere foto's. Het gaat erom dat je meer "comfortabel" kunt werken. Iedereen doet toch met z'n geld wat hij/zij wil? Jij gaat gewoon in de fout door te veronderstellen dat zij daar automatisch beter foto's denken te nemen.

Oorspronkelijk geplaatst door Gontcha Bekijk bericht
            Schokdemping op een monopod? Het is als een valscherm voor een hoogtewerker, het is daar, maar uiteindelijk bereik je daar weinig mee, je hebt namelijk je toestel nog altijd vast.
            Tja, voor hetgeen jij doet van fotografie is dat misschien zo. Maar als ik in de avond sportfotografen langs de kant van een slecht verlicht voetbalveld zie staan, dan denk ik dat ze dolblij zijn met een (degelijke) monopod waar ze hun dikke teleprimes op kunnen laten rusten Of moet je daar ook eens goed mee lachen?
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
              Het gaat niet om betere foto's. Het gaat erom dat je meer "comfortabel" kunt werken. Iedereen doet toch met z'n geld wat hij/zij wil? Jij gaat gewoon in de fout door te veronderstellen dat zij daar automatisch beter foto's denken te nemen.

Tja, voor hetgeen jij doet van fotografie is dat misschien zo. Maar als ik in de avond sportfotografen langs de kant van een slecht verlicht voetbalveld zie staan, dan denk ik dat ze dolblij zijn met een (degelijke) monopod waar ze hun dikke teleprimes op kunnen laten rusten Of moet je daar ook eens goed mee lachen?
              Het gaat me gewoon over het feit dat indien je geen duur materiaal ter beschikking hebt, dat je bijna automatisch niet serieus genomen wordt. Als een uitgebreid arsenaal van dure merknamen je geruststelt, des te beter...
              Canon EOS 40D + 350D + 100-300 ƒ/5.6 + Helios 44M-6 58mm ƒ/2.0 + Helios 44-2 58mm ƒ/2.0 + Meyer-Optik auto 135mm ƒ/2.8 + Meyer-Optik 29mm ƒ/2.8^^

Comment

Helemaal niet hoor, ik beoordeel fotografen op hun foto's, niet op welk materiaal ze gebruiken. Ik heb ook helemaal geen behoeft om mijn hele uitzet (goedkoop of duur) in m'n handtekening te vermelden.

Op m'n eigen materiaal ben ik wel kritisch. Als het niet voldoet wordt er naar iets beters uitgekeken.
                Last edited by ThierryM; 26 november 2009, 11:52.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

.....
                  Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:43.

Comment

ik beoordeel soms wel mensen op hun materiaal; Toen ik in de pikdonker zat met mijn 5D, iso op max en mijn f2-lens kwam er een student fotografie naar me toe met een standaardlens op een toestel van Nikon (weetik veel welk dus). Dus ja, wat ga je daarvan denken: ofwel heeft die mens graag een foto waar 1 grote wazige beweging opstaat ofwel heeft die nog niet veel geld/ervaring om lichtsterk materiaal te kopen.

No offense. Niet iedereen heeft behoefte aan dure dingen, en de portefeuille moet ook meewerken. Als ik extra geld (en een assistent) had zou ik ook rondlopen met de 1d Mark III en een 200mm f2.0 IS. Sportfotografen weten waarom
                    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Working...
                    X