Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope monopod, waarom niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goedkope monopod, waarom niet?

Hallo,

Op het forum lees je vooral over de duurdere statieven..
    Maar ik vroeg me af..wat kan er nu verkeerd zijn aan een goedkope monopod?
    zoals deze bv. : http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI...=STRK:MEWAX:IT

ik denk eraan om er één aan te schaffen, maar veel nut heeft het niet als ik er dan toch niks mee ben. Maar persoonlijk kan ik niet zomaar inzien wat er verkeerd aan kan zijn? Het is toch maar uitschuiven, richten, zelf stabiel proberen te houden...?
    Dus graag even wat informatie hierover
    Liefst mensen die iemand kennen die een goedkope monopod heeft of gehad heeft of er zelf één heeft..want die weten het natuurlijk het best..

Re: Goedkope monopod, waarom niet?

zelf heb ik een bilora 1119 (klik) als monopod heeft mij een 70 euro gekost.

gebruik hem niet super veel, maar kan er steeds op rekenen!!
    nikon stuff

Comment

heb zo een dingetje van HP voor ik dacht 20 euro gekocht.
      Behalve dat de koppeling niet zo fantastisch snel is (geen snelsluiting) vind ik het niet zo slecht.
      Voor het gebruik dat ik eraan stel, meer dan voldoende (paar keer per jaar maar dat het uit de kast komt) en niet op de snelste onderwerpen.
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Hello,

ik heb deze in de kast liggen 177cm Aluminium Pro Monopod, is natuurlijk wel zonder kop, maar op zich een heel goede en stevige monopod

Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

ikzelf heb er eentje van velbon, kostte eigenlijk geen ene drol, is wel wat licht, maar voor de keren, dat ik hem maar gebruik is het meer dan voldoende..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mellie Bekijk bericht
            Hallo,

Op het forum lees je vooral over de duurdere statieven..
            Maar ik vroeg me af..wat kan er nu verkeerd zijn aan een goedkope monopod?
            zoals deze bv. : http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI...=STRK:MEWAX:IT

ik denk eraan om er één aan te schaffen, maar veel nut heeft het niet als ik er dan toch niks mee ben. Maar persoonlijk kan ik niet zomaar inzien wat er verkeerd aan kan zijn? Het is toch maar uitschuiven, richten, zelf stabiel proberen te houden...?
            Dus graag even wat informatie hierover
            Liefst mensen die iemand kennen die een goedkope monopod heeft of gehad heeft of er zelf één heeft..want die weten het natuurlijk het best..
            Zelfde reden als bij statieven ....TRILLINGSDEMPING...
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Ik zou het trillingspreventie noemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                Ik zou het trillingspreventie noemen.
                Daarvoor gebruik je een goede monopod.
                Trillingsdemping is afhankelijk van het gebruikte materiaal en kwaliteit van de monopod.

Trillingen kunnen afkomstig zijn van de grond (rondlopende mensen) of van de monopod zelf (wiebelen) of van de fotograaf (trillende handjes) en zelfs van de wind.

Een ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel.
                Elk stuk materiaal die je inschakelt in je fotouitrusting bij het maken van een foto is determinerend voor de kwaliteit van de uitkomst.

om het even cru en uitvergroot weer te geven: Een monopod die staat te wiebelen en elke minimale trilling maximaal doorgeeft is niet bepaald gunstig om een bewegingsvrije foto te maken.

Je kan je net dezelfde vraag stellen waarom mensen dure lichtsterke lenzen kopen met VR/IS terwijl en goedkopere lenzen zijn met hetzelfde bereik.

Net zoals bij een statief: investeer in een goede en kwalitatieve oplossing, je zal er geen spijt van krijgen.

Comment

Ik heb een monopod van Manfrotto..Deze ga ik binnekort verkopen. Met de Manfrotto balhead..
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Sorry hoor maar alhoewel ik niet veel ken van "poten" moet ik daar eigenlijk heel hard mee lachen .. tenzij uw "poot" uitgerust is met speciale dempingsverbindingen zoals ondermeer gebruikt voor de opstelling van analytische balansen denk ik niet dat er veel demping te verwachten valt, zeker gezien de constructie van die dingen .. bij de statieven die ik tot nu toe in handen gehad heb kon ik die "stootkussens" nergens zien of vinden excuseer dus mijn scepticisme .. en trillingspreventie ? kom nou .. het voorkomen van trillingen die er nog niet zijn ??
                    (ooit al eens goed gekeken op welk soort "poot" een theodoliet staat? )
                    JMHO

Comment

ivm statieven gaat het toch gewoon om de rigiditeit van het geheel, maw hoe lang en hoe hevig trilt het statief mee na het opklappen van de spiegel?
                      Ik kan je verzekeren dat mijn manfrotto enthousiast meetrilt wanneer ik macrofoto's probeer te maken zonder mirror lockup.

Zie ook: http://markins.com/charlie/report4e6.pdf
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

ik heb van studio73 zo'n goedkope velbon (25 euro denk ik) gekocht met zo'n armpje eraam omdat ik graag met armpjes werk. Daar kocht ik dezelfde dag ook 2 lensdopjes van Canon en DAT ALLEEN KOSTTE AL 20 euro !! (kben er nog niet goed van)

Ik gebruik de monopod niet veel maar ik denk dati k hem wel leuk ga vinden als ik 3u lang ergns moet zitten met een lens van 3kilo. Dus eigenlijk gebruik ik hem alleen om het gewicht zelf niet te hoeven dragen. Als ik de foto maak verwacht ik niet dat er allerlei trillingen ontstaan rond me van mensen die rondlopen of zo. Of ja, het kan dat die rubber enzo de trillingen opvangt maar daarl ig ik nog niet wakker van.
                        Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                          ivm statieven gaat het toch gewoon om de rigiditeit van het geheel, maw hoe lang en hoe hevig trilt het statief mee na het opklappen van de spiegel?
                          Ik kan je verzekeren dat mijn manfrotto enthousiast meetrilt wanneer ik macrofoto's probeer te maken zonder mirror lockup.

Zie ook: http://markins.com/charlie/report4e6.pdf
                          Iets simpeler en in het nederlands http://www.tvwg.nl/testrapporten/sta.../statieven.htm
                          (gaat over statieven)

Comment

Dat men bij gewone statieven voor de duurdere varianten kiest/opteert kan ik heel goed begrijpen: creep, stabiliteit, sterkte, gewicht etc.

Maar bij een monopod is het nut enkel een ondersteuning/extra steun, waardoor het toestel nog altijd op de hand rust. Trilingsarm en dergelijke zijn dan geen vereiste meer, omdat je toch uit de hand werkt. Een goedkoper model voor monopod kan dus zeker geen kwaad, maar dat is mijn mening natuurlijk

Comment

Thx Zunoel, die link zocht ik eigenlijk

Ik vind het hierboven aangehaalde wel interessant. Ik ben ook geneigd te denken dat de kwaliteit van zo'n monopod minder cruciaal is.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                              X