Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro-ervaringen met Markins Q3 of M10?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro-ervaringen met Markins Q3 of M10?

Ik zit met een klein dilemma mbt een nieuw balhoofd.

Het zit namelijk zo: ik gebruik tot nu toe nog steeds mijn manfrotto 055ProB statief met 488RC4 balhoofd. Dit materiaal voldoet ruim aan m'n eisen voor "gewone fotografie", behalve voor macrofotografie: daar schiet de kop toch wel ruim te kort. Vooral wanneer de lens naar beneden toe gericht wordt is er na het vastdraaien nog een kleine verschuiving waardoor het heel moeilijk wordt om echt nauwkeurig te kadreren. Dit is erg lastig wanneer je op 1:1 werkt en een mm speling toch een enorm verschil maakt.

Nu ben ik aan het lonken naar die balhoofden van Markins, en zit ik een beetje te twijfelen tussen de Q3 en de M10. Relevante ervaringen met deze balhoofden naar het gebruik in macrofotografie (liefst met >150mm lens) toe zijn dus erg welkom. Als er mensen zijn die menen dat er in die prijscategorie (300-400€) goeie alternatieven zijn mogen die dat ook gerust laten weten. Ik zou wel liefst binnen Europa aankopen.

Alvast bedankt voor enige feedback.
    Last edited by ThierryM; 19 november 2009, 09:24.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Re: Macro-ervaringen met Markins Q3 of M10?

Ik gebruik een Markins M10 op een Feisol statief met een Sigma 150 mm op Nikon D200. Zoals ze in de US zeggen "rock solid"! Vroger had ik een Slik met klassiek panhead, maar de Markins-Feisol combinatie is ongelooflijk veel stabieler.
    Heb geen ervaring met de Q3.
    Markins is te koop in Europa bij o.a. Photoproshop https://www.photoproshop.com/index.p...e701f4dbf0bbd0

Comment

neem eens contact op met Roland Cuypers hier op het forum;
      Die maakt dikwijls macro's met een 200mm elns op een Gitzo met Markins Q3 (vroeger) en nu M10
      Heb zelf ook de markins en kan je zeggen dat deze zelfs met een zwaardere tele geen mm beweegt wanneer ik die ook maar half vast draai.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Super, alvast bedankt voor de waardevolle tips. Ik was idd van plan om bij photoproshop te kijken. Iets duurder alternatief is de really right stuff BH-40 bij konijn.

Comment

Ik volg dit topic nauwgezet.
          Ik werk ook met een 055Prob statief maar dan in combinatie met de 322RC2.
          Aangaande macrofotografie is dit heel moeilijk werken voor wat betreft het kadreren.
          Ik vind de speling enorm op 1:1.

Laat dus maar komen die gebruikerservaringen.

Danny
          SeALbe

Comment

De RRS BH-40 ziet er ook een erg goed balhoofd uit.

Momenteel neig ik naar een M10 of BH-40 met L-plaat voor de D90 en extra snelkoppeling voor de sigma 180mm, om dan (evt. later) het statief zelf te vervangen door een Gitzo G2531 explorer.

Het vetgedrukte komt uit op (zonder verzendkosten):
            - € 541,91 voor het really right stuff systeem bij konijn
            - € 547.34 voor het markins systeem bij photoproshop

Twijfels
            Last edited by ThierryM; 20 november 2009, 13:32.

Comment

Een Markins Q3 is zeker ok, alleszins geen creep, vast is vast.
              Ik heb er ca 3 jaar mee gewerkt; eigenlijk zonder enig probleem in combinatie met een micro 200/4.0.
              Het ball head werd/wordt altijd gebruikt met een Markins camera- lens- of L-plate (L-bracket)
              Een M10 is zwaarder, solider...maar ook duurder...
              ...ik heb een upgrade gemaakt wetende 'hoe solider, hoe beter'; alles kan altijd beter.
              Die M10 is onwrikbaar te noemen.
              Met het oog op een mogelijke aankoop van een (matige) tele, kon ik eigenlijk niet twijfelen: ik ben er alleszins klaar voor

Succes met je keuze!

Roland
              Last edited by Roland Cuypers; 20 november 2009, 20:25.

Comment

Bedankt Roland
                Ik denk dat ik met oog op de toekomst beter naar de M10 kijk dan.

Comment

Hallo Thierry,

Heb je ondertussen al een keuze kunnen maken?

Danny
                  SeALbe

Comment

Yep, ik heb ondertussen de M10. Prachtig ding
                    Nog niet kunnen testen "in the field" maar het verschil met de Manfrotto 488 kop is gigantisch.

-Lens staat echt wel vast wanneer je de bal vastdraait. Bij de Manfrotto zakte die nog wat door...
                    -Instelbaarheid van minimale frictie is superhandig
                    -Dovetail plaatjes zijn ook praktischer bij macrowerk: je kunt de lens wat naar voor of achter verschuiven zonder daarvoor je hele statief te moeten verplaatsen en zonder daarvoor een dure focusrail te moeten kopen (die toch vooral nuttiger is bij extreme vergrotingen voorbij 1:1).
                    -Lichter dan de Manfrotto maar voelt steviger aan.

Iemand een manfrotto 488RC4 nodig?

Comment

Ik vindt die ballheads van Markins ook goed, ik heb er nog niet mee gewerkt maar waar kan je die ergens in Belgie kopen? Met kopen bedoel ik in een winkel, eens vasthouden en bekijken .... en betalen en meenemen, zoiets kan ik niet bestellen via internet.
                      Is er een invoerder in Belgie, nederland of zelfs duitsland.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                        Yep, ik heb ondertussen de M10. Prachtig ding
                        Nog niet kunnen testen "in the field" maar het verschil met de Manfrotto 488 kop is gigantisch.

-Lens staat echt wel vast wanneer je de bal vastdraait. Bij de Manfrotto zakte die nog wat door...
                        -Instelbaarheid van minimale frictie is superhandig
                        -Dovetail plaatjes zijn ook praktischer bij macrowerk: je kunt de lens wat naar voor of achter verschuiven zonder daarvoor je hele statief te moeten verplaatsen en zonder daarvoor een dure focusrail te moeten kopen (die toch vooral nuttiger is bij extreme vergrotingen voorbij 1:1).
                        -Lichter dan de Manfrotto maar voelt steviger aan.

Iemand een manfrotto 488RC4 nodig?
                        Ik twijfel er niet aan dat je een heel bewuste keuze hebt gemaakt, maar heb je bij deze keuzebepaling ook even stilgestaan bij de Manfrotto 410?
                        (Deze komt heel goed uit de test bij 'Juza')

Of wou je resoluut een Markins?

Danny
                        SeALbe

Comment

Markins gaat in Europa jammer genoeg enkel via Duitsland: https://www.photoproshop.com/index.php

Wel een héél vlotte service
                          10 minuten na m'n betaling was mijn pakje reeds onderweg...

Ik heb uiteindelijk beslist door de talloze positieve gebruikservaringen te vinden op het net, inclusief die van enkele ervaren natuurfotografen. Gelijkaardige koppen van Arca-Swiss en Really Right Stuff worden wel bij konijnenberg verkocht.

Oorspronkelijk geplaatst door SeAlbe Bekijk bericht
                          Ik twijfel er niet aan dat je een heel bewuste keuze hebt gemaakt, maar heb je bij deze keuzebepaling ook even stilgestaan bij de Manfrotto 410?
                          (Deze komt heel goed uit de test bij 'Juza')

Of wou je resoluut een Markins?
                          Ja Danny, ik heb die ook een tijd lang overwogen. Prima ding, en zal nauwkeuriger werken dan gelijk welk balhoofd, maar het is minder veelzijdig naar andere soorten fotografie toe. Daarom toch de voorkeur voor een balhoofd.

Comment

Dan mag ik FLuKee feliciteren met zijn M10; doordachte keuze gemaakt!

mvg,

Roland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                              Super, alvast bedankt voor de waardevolle tips. Ik was idd van plan om bij photoproshop te kijken. Iets duurder alternatief is de really right stuff BH-40 bij konijn.
                              Ik heb de BH-40 sinds 2 weken geleverd gekregen. Veel fieldervaring heb ik er nog niet mee maar je mag em gerust komen testen als je dat wil. Ik heb wel geen dovetails voor andere camera's of lenzen dan m'n D300 L-plate...

EDIT: niet helemaal naar beneden gescrolled dus... Onnuttig antwoord gegeven dan maar!

Comment

Working...
                              X