Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeter nuttig ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lichtmeter nuttig ?

Lichtmeter... Mag ik een gokje doen ?

Het zal er ong zo aan toe gaan...

Je koopt een lichtmeter - het is een nieuw en leuk speelgoedje dus iedere foto die je neemt moet gemeten worden - Bij de eerste foto's is de kat in de zetel of de kleine die op bezoek komt het slachtoffer om uw licht op te gaan meten en een paar foto's te nemen - je trekt er een paar keer op uit met uw nieuwe lichtmeter - na een paar keer snap je er nog steeds niks van omdat al uw foto's niet juist belicht zijn - dan kom je tot de conclusie dat je dat spul moet eiken - na nog een paar keer gebruikt te hebben heb je het wel gezien - na een half jaar in de kast is die goedkope Chinese batterij uitgelopen en met een beetje geluk kan je hem nog zelf herstellen om dan in de onderste schuif van uw kast te belanden - na één jaar kom je die licht meter nog eens tegen in die schuifla en denk je aan dit topic en denk je " jah... lievenlens heeft gelijk "
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht

Je koopt een lichtmeter - het is een nieuw en leuk speelgoedje dus iedere foto die je neemt moet gemeten worden - Bij de eerste foto's is de kat in de zetel of de kleine die op bezoek komt het slachtoffer om uw licht op te gaan meten en een paar foto's te nemen - je trekt er een paar keer op uit met uw nieuwe lichtmeter - na een paar keer snap je er nog steeds niks van omdat al uw foto's niet juist belicht zijn - dan kom je tot de conclusie dat je dat spul moet eiken - na nog een paar keer gebruikt te hebben heb je het wel gezien - na een half jaar in de kast is die goedkope Chinese batterij uitgelopen en met een beetje geluk kan je hem nog zelf herstellen om dan in de onderste schuif van uw kast te belanden - na één jaar kom je die licht meter nog eens tegen in die schuifla en denk je aan dit topic en denk je " jah... lievenlens heeft gelijk "

Zoals al eerder aangehaald, of het nu met de lichtmeter van de camera of een externe is, leer het eerst gebruiken en weet waarom je het nodig hebt.
      In 99% van de gevallen volstaat de lichtmeter van de camera zelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
        Bij analoog meet je op de schaduwpartijen om geen dichtgelopen zwart te krijgen, door het grotere dynamisch bereik dan digitaal, komen de lichtere partijen er meestal ook goed uit.
        Is dit nog steeds zo? Ik dacht dat de laatste paar jaar digitaal het bereik had ingehaald en zelfs een iets groter had..
        Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -Will- Bekijk bericht
          Is dit nog steeds zo? Ik dacht dat de laatste paar jaar digitaal het bereik had ingehaald en zelfs een iets groter had..
          In kleur zal het verschil klein zijn, in z/w denk ik dat digitaal niet in de buurt komt van analoog. (persoonlijke mening, proefondervindelijk, maar als beginneling weet ik misschien niet wat ik aan het doen ben)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
            Het gemakkelijke leven van een digitale fotograaf

Lichtmeters in je toestel zijn heel nauwkeurig en je kunt ze op veel meer manieren gebruiken als een (betaalbare) externe lichtmeter.

Je gaat er vooral ééntje nodig hebben als je
            - analoog fotografeert met oudere toestellen. Mijn Leica M4 heeft bijvoorbeeld geen lichtmeter.
            - je het zonesysteem wilt toepassen
            - je zoals sommigen met héél donkere filters werkt

Wat eerder is aangehaald als verschil tussen analoog en digitaal is volledig juist. Bij analoog meet je op de schaduwpartijen om geen dichtgelopen zwart te krijgen, door het grotere dynamisch bereik dan digitaal, komen de lichtere partijen er meestal ook goed uit. Indien er een contrastrijk beeld is, kun je het best het zonesysteem toepassen.
            Voor digitaal meet je voornamelijk op de lichte partijen, zodat je geen uitgebeten partijen krijgt die niet meer recht te trekken zijn.

Lichtmeters bestaan er in verschillende soorten en prijsklassen. Let altijd op wat je nodig hebt. een landschapsfotograaf heeft niet dezelfde meter als een studiofotograaf nodig.

Groeten
            Mipstoo
            Ik weet dit allemaal van de academie waar ik 3 jaar zwart/wit fotografie heb gedaan..En ook het zonesysteem.Dus niets nieuws voor me.
            Ik kijk toch steeds na mijn eerste opname altijd mijn Hystogram na en kijk naar mijn details in de opnames..
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht

Lieven,
              Mijn ND 10 op de lens...
              stel nu voor dat ik mijn losse lichtmeter neem en meet..
              (Scherpstellen met de 17-40 en F11 zal niet het probleem zijn hé?)
              Ik meet en geef op in mijn camera...
              Kijk naar mijn Histogram,nie goed...hmmm pas het aan met een beetje meer of een beetje minder....Klaar..
              Met een ND 10 zie je nog altijd wat van de compo dus daarvoor moet ik dan die filter niet verwijderen..
              Wat een gedoe anders met
              Meten,zonnekap eraf,filterke erop,zonnekap erop...Klik...
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                Lieven,
                Mijn ND 10 op de lens...
                stel nu voor dat ik mijn losse lichtmeter neem en meet..
                (Scherpstellen met de 17-40 en F11 zal niet het probleem zijn hé?)
                Ik meet en geef op in mijn camera...
                Kijk naar mijn Histogram,nie goed...hmmm pas het aan met een beetje meer of een beetje minder....Klaar..
                Met een ND 10 zie je nog altijd wat van de compo dus daarvoor moet ik dan die filter niet verwijderen..
                Wat een gedoe anders met
                Meten,zonnekap eraf,filterke erop,zonnekap erop...Klik...
                Ik vrees dat wat Lieven Lens beschrijft heel dicht bij de realiteit zal zitten. Voor studiowerk kan zo'n lichtmeter nuttig zijn. Waar ga je je lichtmeter in het landschap houden om een meting van een scene te doen .....in de schaduw van een boom, naast de akker....ga je op een paar verschillende plaatsen meten en neem je dan een gemiddelde Hoe erg is het licht reeds gewijzigd tegen de tijd dat je de meting gedaan hebt en de foto met een langere sluitertijd(door de 10stops nd)genomen hebt Met een 10stops ND werken is rekening houden met veel meer misse dan juiste belichtingen ...veel bijsturen door je histogram te bekijken. De lichtmeter zal zeker en vast wel eens van pas komen Pascal....maar ik denk niet voor uw landschappen.Ik ben er ook zeker van dat je een 10stops ND filter wil gebruiken ipv een ND10.....de waarde van deze laatste filter ligt veel lager indien hij te koop zou zijn.Een ND8 is 3 stops
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Ik vrees dat wat Lieven Lens beschrijft heel dicht bij de realiteit zal zitten. Voor studiowerk kan zo'n lichtmeter nuttig zijn. Waar ga je je lichtmeter in het landschap houden om een meting van een scene te doen .....in de schaduw van een boom, naast de akker....ga je op een paar verschillende plaatsen meten en neem je dan een gemiddelde Hoe erg is het licht reeds gewijzigd tegen de tijd dat je de meting gedaan hebt en de foto met een langere sluitertijd(door de 10stops nd)genomen hebt Met een 10stops ND werken is rekening houden met veel meer misse dan juiste belichtingen ...veel bijsturen door je histogram te bekijken. De lichtmeter zal zeker en vast wel eens van pas komen Pascal....maar ik denk niet voor uw landschappen.Ik ben er ook zeker van dat je een 10stops ND filter wil gebruiken ipv een ND10.....de waarde van deze laatste filter ligt veel lager indien hij te koop zou zijn.Een ND8 is 3 stops
                  Peter,

Ik heb dezelfde filter gekocht die jij ook gebruikt of hebt..De link heb je laatst nog ergens gepost hier op BD..Een tien stops filter.

Het Histogram daar ga ik altijd vanuit Peter en zeker met de meerdere opnames..
                  Ik wik en weeg gewoon tot ik de juiste verhouding heb tot ik het gewenste resultaat heb..
                  De lichtmeter is handig omdat ik toch redelijk in de buurt zit van wat ik juist wil meten..Een stop meer of minder in Raw opnames kan ik nog altijd een beetje bijsturen
                  Het is gewoon een kwestie om niet steeds die filter van de lens te moeten halen wat zeer tijdrovend is..En je haalde het juist al aan..Ik zal wel dat wel moeten doen als ik s;morgens of met duisternis fotografeer omdat je dan helemaal niets meer kan zien..
                  Ik heb hem ook zeer goedkoop kunnen kopen in Engeland voor nog geen 30 euro dus daar zal het zeker niet om draaien..Vroeger mat ik altijd met een lunasix maar dan wel een gemiddelde meting op grijskaart.
                  Als ik van de voorgrond een meting maak en daarna de lucht dan kan ik toch identiek dezelfde opname maken van de compo maar met mijn verschillenden metingen en ze daarna in CS te blenden...
                  En ik ben er aan het denken om misschien in de nabije toekomst wat modellen te gaan zoeken en te shooten maar das nog ver af hoor...
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Working...
                  X