Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeter nuttig ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lichtmeter nuttig ?

Ik weet het, een typische vraag om ja/discussies mee uit te lokken :-)
    Echter, de meter in een digitale camera meet gereflecteerd licht waardoor de meting niet altijd accuraat is, waardoor je mogelijk langer je instellingen moet aanpassen.

Helpt een lichtmeter hierbij of valt dat van de situatie af ?
    Is zo'n kleintje al iets waard ?

Re: Lichtmeter nuttig ?

De meter in je camera is even goed als een externe meter. Je moet alleen kunnen lichtmeten, maar dat is een ander verhaal.

-m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

spotmeter gebruiken, meten op de schaduwen die je duidelijk doortekenend wil die spotmeting die je dan -2 stops
      stel, je doet een spotmeting op een belangrijke schaduw en je vind via de meter van je toestel 1/250 f8 dan moet je je camera instellen op 1/1000 f8 (of een andere combinatie natuurlijk) dus 2 stops korter. Dan belicht je je hele scene en je zou een deftige belichting moeten hebben (analoog werkt het toch )
      (genomen natuurlijk dat je geen extreem groot contrast hebt.)
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
        spotmeter gebruiken, meten op de schaduwen die je duidelijk doortekenend wil die spotmeting die je dan -2 stops
        stel, je doet een spotmeting op een belangrijke schaduw en je vind via de meter van je toestel 1/250 f8 dan moet je je camera instellen op 1/1000 f8 (of een andere combinatie natuurlijk) dus 2 stops korter. Dan belicht je je hele scene en je zou een deftige belichting moeten hebben (analoog werkt het toch )
        (genomen natuurlijk dat je geen extreem groot contrast hebt.)
        Volgens mij is dit een uitleg van een analoge fotograaf. De uitleg is volledig correct voor ANALOGE fotografie. Daar meet je op de schaduwpartijen. Bij digitale fotografie dient te worden gemeten op de lichte partijen. Dit ter voorkoming van ruis.

Gr. en correct me if I am wrong
        Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

Comment

Natuurlijk is een lichtmeter interessant.
          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BladeRunner Bekijk bericht
            Ik weet het, een typische vraag om ja/discussies mee uit te lokken :-)
            Echter, de meter in een digitale camera meet gereflecteerd licht waardoor de meting niet altijd accuraat is, waardoor je mogelijk langer je instellingen moet aanpassen.

Helpt een lichtmeter hierbij of valt dat van de situatie af ?
            Is zo'n kleintje al iets waard ?
            wat wil je fotograferen ? en waar en wanneer ?

een wilde leeuw in Afrika ga je niet ff benaderen met je lichtmeter denk ik ... bij een model in een studio is dat net iets minder gevaarlijk

Greetz,
            TravelToy
            www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Motokop Bekijk bericht
              Volgens mij is dit een uitleg van een analoge fotograaf. De uitleg is volledig correct voor ANALOGE fotografie. Daar meet je op de schaduwpartijen. Bij digitale fotografie dient te worden gemeten op de lichte partijen. Dit ter voorkoming van ruis.

Gr. en correct me if I am wrong
              @motokop
              Volledig correct analoog.
              Als ik een te grote contrastomvang heb kan ik altijd mijn ontwikkeling aanpassen

@traveltoy
              Oh ja, ik zou ook niet bij die leeuw gaan meten maar als de leeuw in de zon zit meet jij in jou zon en licht de leeuw in de schaduw dan meet je ook jou schaduw. Werkt picco bello
              en als de leeuw toch kortbij is dan kan je beter sneller lopen dan je schaduw.

andere optie, koop een reflectiemeter met een 1° meetpunt, kan je gelijk het zonesysteem toepassen
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Heb juist een losse meter gekocht...Omdat als je met een ND werkt van 10 stops dan moet je niet telkens die lens eraf draaien....
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                  Heb juist een losse meter gekocht...Omdat als je met een ND werkt van 10 stops dan moet je niet telkens die lens eraf draaien....
                  Mogen we weten welk model ? Ik denk eraan om een Sekonic L-308S FLASHMATE te kopen, die staat bij Studio73 aan 189 Euro, wat niet overdreven is denk ik, ofwel de L-358 Flash Master van hetzelfde merk ?

Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                    Mogen we weten welk model ? Ik denk eraan om een Sekonic L-308S FLASHMATE te kopen, die staat bij Studio73 aan 189 Euro, wat niet overdreven is denk ik, ofwel de L-358 Flash Master van hetzelfde merk ?

Mark
                    Gossen Lunasix 3...
                    Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Zie je nog wel iets door de zoeker dan?

Comment

Ik snap nog steeds het nut hier niet echt van als je over een histogram op je camera beschikt. Je doet een basis meting met je spotmeter en maakt een opname. Daarna evalueer je je opname via je histogram en schuif je op indien nodig. Of zie ik dat verkeerd?
                        Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          Zie je nog wel iets door de zoeker dan?
                          Neen..Maar ik zal eerst de compo bepalen en scherpte en daarna bepaal ik met de filter erop wel licht ik ga gebruiken...
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -Will- Bekijk bericht
                            Ik snap nog steeds het nut hier niet echt van als je over een histogram op je camera beschikt. Je doet een basis meting met je spotmeter en maakt een opname. Daarna evalueer je je opname via je histogram en schuif je op indien nodig. Of zie ik dat verkeerd?
                            Das de basis ja..Maar ik zal eerst een eerst een paar opnames maken en daarna om de compo te bepalen en achteraf ga ik echt verschillende belichtingen gebruiken om voor blends of HDR te gaan...
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Das de basis ja..Maar ik zal eerst een eerst een paar opnames maken en daarna om de compo te bepalen en achteraf ga ik echt verschillende belichtingen gebruiken om voor blends of HDR te gaan...
                              Het gemakkelijke leven van een digitale fotograaf

Lichtmeters in je toestel zijn heel nauwkeurig en je kunt ze op veel meer manieren gebruiken als een (betaalbare) externe lichtmeter.

Je gaat er vooral ééntje nodig hebben als je
                              - analoog fotografeert met oudere toestellen. Mijn Leica M4 heeft bijvoorbeeld geen lichtmeter.
                              - je het zonesysteem wilt toepassen
                              - je zoals sommigen met héél donkere filters werkt

Wat eerder is aangehaald als verschil tussen analoog en digitaal is volledig juist. Bij analoog meet je op de schaduwpartijen om geen dichtgelopen zwart te krijgen, door het grotere dynamisch bereik dan digitaal, komen de lichtere partijen er meestal ook goed uit. Indien er een contrastrijk beeld is, kun je het best het zonesysteem toepassen.
                              Voor digitaal meet je voornamelijk op de lichte partijen, zodat je geen uitgebeten partijen krijgt die niet meer recht te trekken zijn.

Lichtmeters bestaan er in verschillende soorten en prijsklassen. Let altijd op wat je nodig hebt. een landschapsfotograaf heeft niet dezelfde meter als een studiofotograaf nodig.

Groeten
                              Mipstoo

Comment

Working...
                              X