Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epson Stylus Pro 3880 of 4880

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Epson Stylus Pro 3880 of 4880

Hoi collega BDers.

Mijn Epson stylus color RX600 heeft de geest gegeven, en ik vind A4 net ietsje te klein om mooie deftige prints te maken van mijn favoriete foto's, vandaar dat ik op zoek ben naar iets groters.

Ik druk geen grote volumes af, integendeel, maar dat maakt ook dat ik liefst meteen de goede keuze maak en niet graag over 2 maand zou zeggen 'had ik nu maar die andere gekozen...'

Ik ben aan het twijfelen tussen een Epson Stylus Pro 3880 en een 4880, beide A2 formaat printers. (ik denk dat het met mijn 12MP D700 weinig zin heeft om nog groter te gaan, en de prijzen swingen wel echt de pan uit als je naar nog grotere printers gaat genre 7880 en groter). De 4880 is wel wat duurder dan de 3880 maar ziet er een behoorlijk soliede machine uit, net dat ietsje professioneler dan de 3880; de inktpatronen zijn iets duurder maar wel voor eenderde meer inkt; en je kan rolpapier gebruiken. Anderzijds kan hij blijkbaar niet om met kleine papiervellen, wat de 3880 wel kan (hoewel ik totnutoe eigenlijk nooit kleiner dan A4 afdruk wat de 4880 dan weer wel kan), en is er ook dat gezeur met de swap van het zwart tussen glossy en mat, wat de 3880 blijkbaar niet heeft. Ik denk dat rolpapier behoorlijk handig moet zijn voor brede pano's, waar dat op de 3880 wat omslachtiger lijkt te zijn.
    De wat hogere prijs van de 4880 lijkt me niet echt een argument ten voordele van de een of de andere, want over de levensduur van een printer zijn de prijs van papier en inkt een stuk belangrijker dan de afschrijving van de printer zelf.

Bij Luminous Landscape zweren ze bij Epson, heeft iemand van jullie de vergelijking met de concurrentie gemaakt (HP en Canon)?

Heeft iemand van jullie ervaring en goeie raad in mijn keuze?

een bijkomende vraag: welke software is best geschikt om deze printers aan te sturen? gebruikt iemand van jullie een RIP hiervoor (en dewelke?) ?
    erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Re: Epson Stylus Pro 3880 of 4880

Een boeiend topic, zeker omdat ikzelf een gebruiker ben van de 3800 pro, en daar voor de volle 100% tevreden van ben. Voor de aankoop overwoog ik ook een 4800 en heb me die zelfs laten demonstreren in de winkel, toch konden ze me niet overtuigen. Wat gaf de doorslag, wel eigelijk de mogelijkheid om ook eventjes gewoon een 10 X 15 in de printer te kunne stoppen en nu net is één beeldje op papier te zetten. Voor de rest is de output kwaliteit van beide omzeggens gelijk.

De aankoopprijs is merkelijk lager voor de 3800 reeks, en deze printer neemt ook minder plaats in op je bureau. Qua gebruikskosten is het voor mij althans een meevaller, steeds in vergelijk van je outputvolume's op jaarbasis, en dat ligt bij mij rond de 300 A3+ vellen al of niet in kleur of zwart-wit, versneden of in zijn geheel bedrukt maak allemaal niks uit. Druk je beduidend méér af op jaarbasis dan zou je een 4800 reeks kunne overwegen, de werkingskost gaat daar nog goedkoper zijn mits je aan het gewenste outputvolume kan komen, heb je dat volume niet ga je veel inkt verliezen door de nodige cleaning cycles, die je kostbare inkt naar de wastebin pompen.

Een bijkomend voordeel Nu, is misschien een prijsje einde reeks van de 3800 nu de 3880 zijn intrede doet.

Ik gebruik de printer met ilford papier de smooth Pearl voor normale kleur afdrukken en de Fibre Silk Gold voor het zwart-wit werk en de beter kleurafdrukken.
    Het printen zelf doe ik steeds met Qimage, en met de printerprofielen eigen aan het gebruikte papier en gedownload van de website.

Ik zou je dus zeker in de richting van een 3800 type sturen, als mij iemand een verschil op papier kan aantonen tussen de 3800 en de 3880, zou ik kiezen voor de nieuwe 3880, mocht ik echter een bijzonder prijsvoordeel kunnen genieten bij aankoop van een (oude) 3800 zou ik dat ook in overweging nemen. En dan bedoel ik toch een aankoop van rond de 1050 Euro voor een 3800.

Mocht je de afdrukken die ik er mee maak is willen bekijken ben je welkom bij mij thuis.

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ben in het bezit van een epson 3800 en heb de raad opgevolgd een paar maanden geleden van digipics, heb nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop. Uitprinten doe ik via qimage, daar haal ik de beste resultaten mee.

Comment

Hier hetzelfde

Comment

Wie kan mij helpen bij het downloaden van het profiel van Ilford Smooth Pearl papier voor een Epson 3880

Dank voor uw reactie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door betty2 Bekijk bericht
            Wie kan mij helpen bij het downloaden van het profiel van Ilford Smooth Pearl papier voor een Epson 3880

Dank voor uw reactie
            gewoon bij ilford op de website...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
            X