Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede grijsfilter voor EFs 10-22

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goede grijsfilter voor EFs 10-22

Ik zoek een grijsfilter voor op mijn canon efs 10-22 mm te schroeven. Ik zou overdag foto's willen maken van zo'n 5 sec belichtingstijd. Weet er iemand een goed modelletje?
    Jochenvde Photography
    Flickr

Re: Goede grijsfilter voor EFs 10-22

Cokin??? of B&W
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Comment

Bedankt! Nog iemand? Want ik zie de bomen niet meer door het bos.
      Jochenvde Photography
      Flickr

Comment

B+W 110 (10 stops Nd) of B+W 106 ( 6 stops Nd). Een combinatie(stack) van meerdere ND filters gaat ook maar eerder af te raden voor Efs 10-22 omdat je last krijgt met vignettering. De B+W nd's waar ik het hier hoger over heb zijn niet slim(dunne) filters. Het kan dus best zijn dat op 10mm er wat vignettering zichtbaar is. De filters hierboven beschreven zijn enkel op bestelling te verkrijgen......op mijn filter( B+W110) heb ik meerdere maanden gewacht. Hier heb ik mijn exemplaar gekocht. Voor de volledigheid ,er bestaat ook nog een 9 stops filter van Hoya.. de ND400 maar ik weet direct niet waar je deze kan bestellen.
        Even nog een opmerking; De sterke ND filters zijn niet echt kleurneutraal te noemen....zeker het 10stops ND filter geeft een warme gelige-paarse kleur aan je foto's. Het goeie nieuws is dat wanneer je in RAW werkt de witbalans altijd nog achteraf kan gecorrigeerd worden. Het is wel makkelijker wanneer je een witte kaart mee fotografeerd ( bv in de eerste foto van een reeks met dezelfde lichtomstandigheden).
        Last edited by RUPSELKOPKE; 23 oktober 2009, 19:49.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          .......De filters hierboven beschreven zijn enkel op bestelling te verkrijgen......op mijn filter( B+W110) heb ik meerdere maanden gewacht.
          Deze filters zijn idd erg lastig verkrijgbaar.... maar als je snel bent kun je ze hier bestellen want de 77mm exemplaren zijn op 't moment op voorraad
          www.indetailfotografie.nl

Comment

Peter (rupselkopke) adviseerde mij destijds deze http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...d_110_77e.html
            ik heb hem nog steeds niet maar ben wel van plan om hem te kopen.
            Is zo'n filter eigenlijk alleen maar interessant om bv stromend water te fotograferen of kun je er nog meer leuke dingen mee doen/
            Kan ik ergens voorbeelden zien van het gebruik van de filter zonder water?
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
              Peter (rupselkopke) adviseerde mij destijds deze http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...d_110_77e.html
              ik heb hem nog steeds niet maar ben wel van plan om hem te kopen.
              Is zo'n filter eigenlijk alleen maar interessant om bv stromend water te fotograferen of kun je er nog meer leuke dingen mee doen/
              Kan ik ergens voorbeelden zien van het gebruik van de filter zonder water?
              Zeker niet alleen voor stromend water. De mogelijkheden rijken veel verder. Het doel van deze filter is immers dat deze een groot deel (afhankelijk van de factor) licht tegenhoud. Hierdoor ben je in staat overdag foto's te maken met lange sluitertijden. Dat kunnen bv voorbij passerende mensen zijn, of wolken die langzaam bewegen enz... Foto's met lange sluitertijden vind ik vaak fascinerend Vandaar ik mij er eentje zal aanschaffen. Ik denk dat ik mij ook het exemplaar van Rupselkopke ga kopen.
              Jochenvde Photography
              Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
                Zeker niet alleen voor stromend water. De mogelijkheden rijken veel verder. Het doel van deze filter is immers dat deze een groot deel (afhankelijk van de factor) licht tegenhoud. Hierdoor ben je in staat overdag foto's te maken met lange sluitertijden. Dat kunnen bv voorbij passerende mensen zijn, of wolken die langzaam bewegen enz... Foto's met lange sluitertijden vind ik vaak fascinerend Vandaar ik mij er eentje zal aanschaffen. Ik denk dat ik mij ook het exemplaar van Rupselkopke ga kopen.
                Denk je dan aan 10 stops of bv 3 stops lichtverlies?
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Denk je dan aan 10 stops of bv 3 stops lichtverlies?
                  De 110 heeft een factor van 1000x, dus 10 stops lichtverlies. Ik zou toch graag sluitertijden van 2 a 3 sec kunnen halen.
                  Jochenvde Photography
                  Flickr

Comment

Word dan het scherpstellen geen probleem?
                    Filter zal wel donker zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
                      De 110 heeft een factor van 1000x, dus 10 stops lichtverlies. Ik zou toch graag sluitertijden van 2 a 3 sec kunnen halen.
                      2-3 seconden bij heel zonnig weer zijn geen probleem tenzij je met je objectief volledig open wil fotograferen.Daar ga je vlot over geraken. Indien je dit 10 stops filter in minder goeie lichtomstandigheden wil gebruiken en tevens een lage isowaarde wil houden( bv in het bos.....of bij donker weer) dan ga je snel over 10tallen seconden heen. Verscheidene minuten zelfs tegen de avond( vergeet dan vooral je afstandbediening niet zodat je in BULB modus kunt werken).

Bij het gebruik van dit filter moet je eerst je compositie bepalen en scherpstellen.....daarna autofocus afzetten en dan pas je filter op de lens plaatsen.Je ziet echt niks door een 10 stops filter...zoeker is pikzwart. Bedek(met je hand of lichaam) ook de zoeker van je camera tijdens de lichtmeting.......het kleine beetje licht wat er langs de zoeker de camera binnendringt heeft enorme gevolgen op de lichtmeting. Veelal zijn de foto's volledig onderbelicht indien je dit zou vergeten. Tijdens langere sluitertijden kan je buiten wateroppervlakken bv ook windmolenwieken watermolens e.d beweging geven zodat het lijkt dat ze zeer snel draaien.......je kan mensen op schimmen(geesten) laten lijken.....bomen, struiken en gras krijgen een wollig effect omdat ze heen en weer bewegen tijdens een lange sluitertijd........je kan lichtsporen van auto's creeren ....je kan voorwerpen transparant maken door ze halverwege de lange sluitertijd uit beeld te halen.......wolken in slierten veranderen....enz . Experimenteren om te leren
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 29 oktober 2009, 20:25.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Verscheidene minuten zelfs tegen de avond( vergeet dan vooral je afstandbediening niet zodat je in BULB modus kunt werken).
                        Volgens mij kan ik maar maximaal 30 sec belichten met de D300

Comment

Volgens mij kan ik maar maximaal 30 sec belichten met de D300
                          Ik geloof dat je je Nikon op de manuele modus(M) moet zetten en dan de sluitertijd voorbij 30 sec verdraaien om in de BULB modus te geraken. Probeer het even. Volgens wat ik lees moet je het op pag 112 en 113 van de handleiding vinden.

Comment

Ik heb m'n 77mm filters gekocht bij: http://maxsaver.net/ een webshop in Hong Kong.
                            Je moet wel wat langer wachten eer je ze hebt, maar wel minder dan de helft van prijs.
                            Canon 40D Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM - Canon EF 50mm F:1.4 USM - Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro - Canon EF 70-200mm F:4.0 L USM - Speedlite 430EX II

Comment

Ik geloof dat je je Nikon op de manuele modus(M) moet zetten en dan de sluitertijd voorbij 30 sec verdraaien om in de BULB modus te geraken. Probeer het even. Volgens wat ik lees moet je het op pag 112 en 113 van de handleiding vinden.
                              Maar dan ben je wellicht genoodzaakt een afstandsbediening te gebruiken? En stel je je sluitertijd dan in op die afstandsbediening of blijft de sluiter gewoon open tot als je de knop van je afstandsbediening lost?
                              Last edited by jochenvde; 29 oktober 2009, 22:22.
                              Jochenvde Photography
                              Flickr

Comment

Working...
                              X