Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Wie geeft nu eens antwoord op haar vraag:
Nog een belangrijke vraag, op welke afstand heb je nog goed licht bij een SB600?
Verder dan 5 meter sta ik nooit!
Oorspronkelijk geplaatst door stephanie.debackerBekijk bericht
paly, je hebt gelijk! Ik luister niet naar jullie hé :-))
Je zal het niet geloven, maar ik heb beslist!! hihihi
Het wordt een SB900 (wat zal mijn man blij zijn dat ik niet meer langer twijfel!), het eerste wat ik vanavond doe als de kindjes in bed liggen is hem bestellen!!
Daarnet eens naar een winkel geweest en voor de 1ste x vastgehad :-)) ok groot maar zoals velen van jullie zeggen, ook het enige nadeel!
Je hebt volgens mij een goede keuze gemaakt Stephanie, de top der flitsers, en waarschijnlijk ook volledig draadloos aanstuurbaar van uit je D80, enige nadeel, als er eventueel een firmware update moet gedaan worden, zal je dat wel via een D300/D700/D3 moeten doen, maar steeds welkom moest het nodig zijn, momenteel is er nog steeds maar één update, versie 5.02 deze is er reeds van in het begin dat hij op de markt is.
Je hebt volgens mij een goede keuze gemaakt Stephanie, de top der flitsers, en waarschijnlijk ook volledig draadloos aanstuurbaar van uit je D80, enige nadeel, als er eventueel een firmware update moet gedaan worden, zal je dat wel via een D300/D700/D3 moeten doen, maar steeds welkom moest het nodig zijn, momenteel is er nog steeds maar één update, versie 5.02 deze is er reeds van in het begin dat hij op de markt is.
Dus als we géén D300/D700/D3 hebben kunnen we er naar fluiten ?
oei oei, hihihi, lig daar nu nog niet van wakker! Eerst bestellen, massa's oefenen en we zien wel later....
thanks
Dus als we géén D300/D700/D3 hebben kunnen we er naar fluiten ?
Inderdaad, dit zijn momenteel de enige camera's waarmee je de SB900 firmware kan updaten, is ook de enige flits waar een firmware update mogelijk is, maar wie zijn flits in een winkel heeft gekocht, ook geen probleem, update duurt enkele seconden eenmaal je deze op een geheugenkaartje hebt staan.
Natuurlijk zullen hier ook steeds mensen bereid zijn om dat even te doen voor je.
Inderdaad, dit zijn momenteel de enige camera's waarmee je de SB900 firmware kan updaten, is ook de enige flits waar een firmware update mogelijk is, maar wie zijn flits in een winkel heeft gekocht, ook geen probleem, update duurt enkele seconden eenmaal je deze op een geheugenkaartje hebt staan.
Natuurlijk zullen hier ook steeds mensen bereid zijn om dat even te doen voor je.
Zie net dat het richtgetal 38 is voor de SB-800 en 34 voor de SB-900
Mijn SB-20 heeft 32.....
Een verschil van slechts 2 tussen 1986 en 2009
Zie net dat het richtgetal 38 is voor de SB-800 en 34 voor de SB-900
Mijn SB-20 heeft 32.....
Een verschil van slechts 2 tussen 1986 en 2009
één van de grote verrassingen die ik had toen ik 3 jaar geleden weer mijn fotodraadje opname na meer dan 20 jaar reflex-inaktiviteit, was dat de flitsers nu inzoomen samen met de lens. Het was fenomenaal om van achteraan in een vergaderzaal perfekt geflitste foto's te kunnen maken van een spreker waarop ik zwaar inzoomde. Eén van de collega's had een compactje bij en vroeg me een foto te maken terwijl hij zijn voorstelling deed. Ik vertelde hem dat zijn flits voornamelijk de ruggen van de toeschouwers voor onze rij zou verlichten waarop hij me wat ongelovig aankeek. Ik flitste dus met zijn compactje, en (ik ben een vriendelijke mens, soms) ik maakte ook enkele foto's met (indertijd) mijn D200 met mijn SB800 erop. Na zijn voorstelling toonde ik hem de foto's met zijn toestel en dan met het mijne. Hij snapte toen wat ik bedoelde.
dus vandaar mijn vraag: zoomde je SB-20 al?
(ik heb zelf even gegoogeld en het antwoord is: ja dus, maar wel beperkt 28-35-85 mm, handmatig in te stellen)
wat betreft het richtgetal van de SB-800 en SB-900 tov SB-20, dat is relatief, want de SB-900 zoomt tot 200 mm, de sb-800 tot 135 mm, dus ik denk dat de SB-900 op 200 mm meer licht aflevert op het onderwerp dan de SB-800 ondanks zijn lagere richtgetal (we zouden de tabellen eens naast mekaar moeten leggen).
by the way, nu met mijn D700 gebruik ik nauwelijks nog een flitser, ik laat mijn auto-ISO tot 6400 gaan.
één van de grote verrassingen die ik had toen ik 3 jaar geleden weer mijn fotodraadje opname na meer dan 20 jaar reflex-inaktiviteit, was dat de flitsers nu inzoomen samen met de lens. Het was fenomenaal om van achteraan in een vergaderzaal perfekt geflitste foto's te kunnen maken van een spreker waarop ik zwaar inzoomde. Eén van de collega's had een compactje bij en vroeg me een foto te maken terwijl hij zijn voorstelling deed. Ik vertelde hem dat zijn flits voornamelijk de ruggen van de toeschouwers voor onze rij zou verlichten waarop hij me wat ongelovig aankeek. Ik flitste dus met zijn compactje, en (ik ben een vriendelijke mens, soms) ik maakte ook enkele foto's met (indertijd) mijn D200 met mijn SB800 erop. Na zijn voorstelling toonde ik hem de foto's met zijn toestel en dan met het mijne. Hij snapte toen wat ik bedoelde.
dus vandaar mijn vraag: zoomde je SB-20 al?
(ik heb zelf even gegoogeld en het antwoord is: ja dus, maar wel beperkt 28-35-85 mm, handmatig in te stellen)
wat betreft het richtgetal van de SB-800 en SB-900 tov SB-20, dat is relatief, want de SB-900 zoomt tot 200 mm, de sb-800 tot 135 mm, dus ik denk dat de SB-900 op 200 mm meer licht aflevert op het onderwerp dan de SB-800 ondanks zijn lagere richtgetal (we zouden de tabellen eens naast mekaar moeten leggen).
by the way, nu met mijn D700 gebruik ik nauwelijks nog een flitser, ik laat mijn auto-ISO tot 6400 gaan.
Het "probleem" van de spreker en de vergaderzaal heb ik ook.
Het gaat om andere situaties maar het "probleem" is hetzelfde.
Bijv. een schoolfeest of een optreden van artiesten waarbij ik ongeveer tot 6 meter
van het onderwerp sta.
Gewoonlijk gebruik ik een Nikon 24-85 omdat dit toch wel een goede lens is.
Ik heb wel nog kortere lenzen en een oude 70-210, die laatste is een geweldige lens.
Dus ik moet opnieuw gaan testen
Harde schaduwen lost je niet op met ISO 6400.
Ik gebruik mijn flitser bij de D700 net zoveel als ik vroeger deed.
Dit komt waarschijnlijk dat ik de flitser altijd gebruik als invul licht en niet als hoofdlicht.
mvg
Antoine
Je kunt ook mij terecht zou het ooit zover komen.
mvg
Antoine
Wat zijn jullie vriendelijk!!
Als het ooit zover komt....
Ik moet zeggen, al die richtgetallen ea. voor mij nog een beetje chinees. Als ik dat allemaal lees denkt ik, amai, wat moet ik nog veel leren.
Binnen enkele weken is het ouderfeest in de kleuterschool, vorig jaar had ik véél te donkere foto's met mijn ingebouwde flits op mijn D80 (lens 55-135), mijn buurman gebruikte toen een SB800, wat een verschil!!!!!! Gelukkig had hij ook van ons zoontje wat foto's genomen, toen wist ik het, ik heb een externe flitser nodig. Zo'n verschil, zelf met photoshop kreeg ik mijn foto's niet goed. Dus ik ben benieuwd, nog enkele weken en het is zover. Nu eerst wachten op mijn "pakje" en dan beginnen oefenen!!
Hebben jullie tips hoe ik het best deze foto's neem? Een erg donkere grote zaal! En toch op 6meter afstand.
Oorspronkelijk geplaatst door stephanie.debackerBekijk bericht
Wat zijn jullie vriendelijk!!
Als het ooit zover komt....
Ik moet zeggen, al die richtgetallen ea. voor mij nog een beetje chinees. Als ik dat allemaal lees denkt ik, amai, wat moet ik nog veel leren.
Binnen enkele weken is het ouderfeest in de kleuterschool, vorig jaar had ik véél te donkere foto's met mijn ingebouwde flits op mijn D80 (lens 55-135), mijn buurman gebruikte toen een SB800, wat een verschil!!!!!! Gelukkig had hij ook van ons zoontje wat foto's genomen, toen wist ik het, ik heb een externe flitser nodig. Zo'n verschil, zelf met photoshop kreeg ik mijn foto's niet goed. Dus ik ben benieuwd, nog enkele weken en het is zover. Nu eerst wachten op mijn "pakje" en dan beginnen oefenen!!
Hebben jullie tips hoe ik het best deze foto's neem? Een erg donkere grote zaal! En toch op 6meter afstand.
Stephanie,
Gewoonlijk kom ik goed weg met ISO400, F8 of F5.6 en 1/60 sec.
De camera staat op "A" > diafragma-voorkeuze.
Maar ik kan dus niet anders met mijn D70 en die SB-20.
Soms is 1/60 te langzaam bij bewegende onderwerpen.
Je krijgt dan na-ijlen van bijv. de handen of de armen.
Bij mijn laatste serie was die 1/125sec brood nodig.
(ook hier weer even testen indien mogelijk)
Maar jij kan dus ook i-TTL gebruiken.... moet je ook een keer testen.
Na de eerste foto direct het histogram controleren.
Probeer die "bergjes" in het midden te krijgen.
(alles links= te donker; alles rechts overbelicht of te licht)
Dus dan moet je de instellingen wat aanpassen.
Bijkomende probleempjes:
- de haren van kinderen (of volwassenen) > felle reflecties > overbelichting
- de kleding : veel contrasten en ook reflecties
- de ogen > rode ogen dus.
- slagschaduw: hangt af van de achtergrond en de afstand van het onderwerp tot die achtergrond.
- reflecties op gezichten: iets of wat overbelichting > plekken op de kin, voorhoofd en neus. (kan je een beetje verhelpen door een diffuser)
Uiteindelijk is het de eigen ervaring die alles zal verbeteren
RAW bij flitsen heb ik nog nooit gebruikt.
Comment