Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon flitser SB900/800 of 600

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
    De SB-900 is heel groot, vreselijk groot eigenlijk en ook nogal zwaar. Dat is wat mij betreft het enige nadeel. Hij is veel handiger, de menustructuur is veel minder cryptisch, je moet niets onthouden, het spreekt allemaal voor zich.
    De SB-600 is wat mij betreft een pain in the ass (traaaaaaaage refresh cycle.)
    Zowel de SB-600 als de SB-800 hebben een beetje een gekke manier van instellingen. Het gaat wel maar ik moet toch altijd eens denken. De SB-900 wijst zichzelf uit, het enige dat je moet onthouden is dat even duwen op de OK knop het menu opent, de rest spreekt voor zich.
    Ik vind dat persoonlijk toch wel even het vermelden waard.
    Ik heb een SB-600 en twee SB-900's en heb nog een SB-800 gebruikt, de enige redenen waarom ik het nog redelijk zou vinden een SB-800 te kopen is omdat hij kleiner is en omdat hij ook werkt op de film camera's die voor de F6 kwamen in TTL, voor de mensen die nog film gebruiken (ikzelf bijvoorbeeld, dat is dan ook de reden dat ik mijn SB-600 niet weg doe.) Ik heb zelf indertijd een SB-600 gekocht omdat die toen evenveel kostte als een SB-900 nu en de SB-800 bijna het dubbele, wat toch wel wat veel was toen ik nog niet professioneel bezig was met fotografie en ook bijna nooit flitste.
    Gisterenavond de ervaring gelezen van Thom Hogan.
    En ik kan je enkel gelijk geven over dat gebruiksgemak van de SB900.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
      Dat kan je inderdaad, maar je zult natuurlijk mooiere resultaten bereiken als je manueel gaat werken en het aanwezige licht laat meespelen. Maar dat leer je wel. Voorlopig zal je goede foto's maken in de auto-stand.
      mmm... 'manueel' ?

Op je camera draai je je flitsinstelling (het knopje met een bliksem rechts van het prisma als je op de voorkant van je toetsel kijkt indrukken + aan het achterwiel draaien) van 'bliksem' naar 'bliksem-slow', dan gaat hij automatisch inflitsen terwijl je foto belicht wordt op omgevingslicht. De intensiteit van dat inflitsen kan je eventueel nog aanpassen (datzelfde knopje plus het voorwiel). (deze handelingen moet ik uitvoeren op mijn D700, ik weet niet hoe het er op een D80 aan toe gaat). Maar het blijft automatisch.

De tijd is al lang voorbij dat je eerst moest scherpstellen, het aantal meter aflezen, het richtgetal van je flitser delen door dat aantal meters (richtgetal afhankelijk van de ISO van je film natuurlijk), en je had je diafragma berekend dat je dan moest instellen op je toestel. Dàt was pas manueel flitsen
      Ik mis het niet echt...
      erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
        mmm... 'manueel' ?

Op je camera draai je je flitsinstelling (het knopje met een bliksem rechts van het prisma als je op de voorkant van je toetsel kijkt indrukken + aan het achterwiel draaien) van 'bliksem' naar 'bliksem-slow', dan gaat hij automatisch inflitsen terwijl je foto belicht wordt op omgevingslicht. De intensiteit van dat inflitsen kan je eventueel nog aanpassen (datzelfde knopje plus het voorwiel). (deze handelingen moet ik uitvoeren op mijn D700, ik weet niet hoe het er op een D80 aan toe gaat). Maar het blijft automatisch.

De tijd is al lang voorbij dat je eerst moest scherpstellen, het aantal meter aflezen, het richtgetal van je flitser delen door dat aantal meters (richtgetal afhankelijk van de ISO van je film natuurlijk), en je had je diafragma berekend dat je dan moest instellen op je toestel. Dàt was pas manueel flitsen
        Ik mis het niet echt...

Dit is inderdaad een omslachtige manier van werken. Wel goed om sfeerverlichting mee te laten spelen. Ik werk ook met een D700 en gebruik dit wel eens bvb op reis om in een kerk te fotograferen.
        Met manueel werken bedoel ik eigenlijk Flits op TTL of A en toestel op M. Toestel stel je in op bvb opening 5.6 of 8 of wat je wenst en een sluitertijd van 1/15 tot 1/60 sec. Zo kan je manueel het omgevingslicht laten meespelen en weet je nog wat je aan het doen bent.
        En natuurlijk met de dome op de flitser. En eventueel flits op -1/3 of -2/3 zetten.
        Probeer dit eens op verschillende tijden en diafragmawaarden en je zult zien....
        Maar probeer dit eerst uit hé, niet zoals in een andere discussie op dit forum dat je zoiets gaat experimenteren op een huwelijksreportage.

Comment

Heb je al eens overwogen om voor de SB 400 te gaan ? Voor het wat "kleinere" flitswerk binnenshuis en als invulflits is hij ideaal volgens Ken Rockwell. Bovendien een héél stuk goedkoper dan de SB900, klein en met snelle flitsrecycling. Reeds voor 99,- Euro bij Kamera-Express.be.
          PhilipM
          Nikon D80

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilipM Bekijk bericht
            Heb je al eens overwogen om voor de SB 400 te gaan ? Voor het wat "kleinere" flitswerk binnenshuis en als invulflits is hij ideaal volgens Ken Rockwell. Bovendien een héél stuk goedkoper dan de SB900, klein en met snelle flitsrecycling. Reeds voor 99,- Euro bij Kamera-Express.be.
            PhilipM
            Philip,

Je zou daar eveneens de flits van de D80 zelf voor kunnen gebruiken.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Je zou daar eveneens de flits van de D80 zelf voor kunnen gebruiken.
              De SB-400 is toch wel een stuk krachtiger dan de ingebouwde flits van de D80. Bovendien kan je de flits kantelen in drie standen voor 'bounce flash' (0, 60, 75 en 90 graden) wat je met de ingebouwde flits niet kan doen. Je kan de SB-400 ook voorzien van een diffusor (vb. van Sto-Fen) en je kan kleurgels (bv. van Lumiquest) gebruiken. Allemaal niet mogelijk met de ingebouwde flits van de D80.
              Eerlijk gezegd denk ik dat er veel gebruikers rondlopen met een dure geavanceerde flits die eigenlijk als een veredelde ingebouwde flits gebruikt wordt. De veel simpelere SB-400 zal in veel gevallen al ruim voldoen en de ruim 200 Euro die je uitspaart t.o.v. een SB-900 kan je beter aan iets anders besteden.

My 2 cent ...
              PhilipM
              Nikon D80

Comment

De SB-400 is toch wel een stuk krachtiger dan de ingebouwde flits van de D80. Bovendien kan je de flits kantelen in drie standen voor 'bounce flash' (0, 60, 75 en 90 graden) wat je met de ingebouwde flits niet kan doen. Je kan de SB-400 ook voorzien van een diffusor (vb. van Sto-Fen) en je kan kleurgels (bv. van Lumiquest) gebruiken. Allemaal niet mogelijk met de ingebouwde flits van de D80.
                Eerlijk gezegd denk ik dat er veel gebruikers rondlopen met een dure geavanceerde flits die eigenlijk als een veredelde ingebouwde flits gebruikt wordt. De veel simpelere SB-400 zal in veel gevallen al ruim voldoen en de ruim 200 Euro die je uitspaart t.o.v. een SB-900 kan je beter aan iets anders besteden.

My 2 cent ...
                Ok Philip maar ik dacht aan wat je zei: "Voor het wat "kleinere" flitswerk binnenshuis en als invulflits"

Zelf zit ik meestal met grote afstanden: 6 à 10 meter soms.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

My 2 cent ...
                  PhilipM
                  Eindelijk eens iemand die zegt dat ik geen SB900 moet kiezen! Iedereen (bijna) raad mij de SB900 aan maar inderdaad, ik neem gewoon foto's omdat ik het zo leuk vind, meestal van de kindjes en op allerlei feestjes (doop, verjaardag, bbq,...) en uitstappen.
                  MOET ik dan écht die SB900 hebben? Met "mijn" kennis? Ik had bijna de Sb900 besteld gisteren en toen, tja, die twijfels hé!! Vooral het gewicht en de omvang van de 900.
                  De fotograaf in de straat heeft zelf vele jaren met een SB600 gewerkt en zegt me dat dat meer dan genoeg is voor mij!
                  Dan lees ik weer de reacties van iedereen: je zal het je niet beklagen als je de SB900 koopt.....

HELP!!!

Mijn man moet al lachen met mij, koop gewoon die SB900!

Nog een belangrijke vraag, op welke afstand heb je nog goed licht bij een SB600? Verder dan 5meter sta ik nooit!

allé, wachtend op nog enkele antwoorden

btw, op een andere discussie, is de vraag, een SB400 of 600, daar spreken ze helemaal niet van een 900 en daar is de 600 dan plots super !?
                  groetjes

Stéphanie

Comment

Stéphanie
                    Voor 80% van de flitsfotografie is de SB600 voldoende.
                    Gezien jouw reactie kom je lang niet aan die 80%.

mvg
                    Antoine

Comment

Ik heb de indruk dat je gewoon wil wachten tot iedereen sb-600 zegt. :-)

Ja, als ik moet kiezen tussen 400 en 600 zal het een sb-600 zijn. Al ik moet kiezen tussen een 600 en een 900 zal het de sb-900 zijn.

Een sb600 is een goed flitsertje (heb zelf enkele), en je zal er geen miskoop mee doen, maar een sb900 heeft weer net wat meer mogelijkheden.
                      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Wat de juiste keuze is, zal ieder voor zich zelf moeten beslissen op basis van wat je bereid bent ervoor te betalen én wat je ervaringsniveau is. Een D3X met SB-900 heeft de potentie om technisch betere foto's te maken dan een D80 met SB-400, maar je moet wel de ervaring hebben om dat eruit te halen.
                        Mijn ervaring met externe flitsers is een analoge Nikon F60 met Metz flits. Voor mijn D80 overweeg ik sterk de SB-400 aan te schaffen voor gebruik binnenshuis en als invulflits buiten. Een lichtsterke Nikkor 50 mm 1.8 heb ik reeds. Ik ben niet van plan om met meer dan één flits te werken, dus commander/slave opties heb ik niet nodig. Om de kosten binnen de perken te houden, denk ik dat in mijn situatie en ervaring een goedkope SB-400 voldoende is. Wat ik uitspaar t.o.v. een SB600/900 investeer ik liever in een diffusor en kleurengels om de kleur van het flitslicht in overeenstemming te brengen met het omgevingslicht. Dat zal artistiek betere foto's opleveren dan een SB-600/900 zonder diffusor/kleurengels. Bovendien zal je die compacte SB-400 véél sneller meenemen dan de toch wel volumineuze SB-900.
                        Een lang verhaal, maar laat je eigen beurs en ervaring spreken.
                        PhilipM
                        Nikon D80

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht

Ja, als ik moet kiezen tussen 400 en 600 zal het een sb-600 zijn. Al ik moet kiezen tussen een 600 en een 900 zal het de sb-900 zijn.

Een sb600 is een goed flitsertje (heb zelf enkele), en je zal er geen miskoop mee doen, maar een sb900 heeft weer net wat meer mogelijkheden.
                          Die indruk had ik ook.

Ik heb nu de SB800 en als ik nu een nieuwe moest kopen werd dat ook de SB900.

mvg
                          Antoine

Comment

Wie geeft nu eens antwoord op haar vraag:
                            Nog een belangrijke vraag, op welke afstand heb je nog goed licht bij een SB600?
                            Verder dan 5 meter sta ik nooit!
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Richtgetal van een sb-600: 30 bij iso 100 en 35mm

5m afstand: 30/5 = diafragma 6
                              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht

paly, je hebt gelijk! Ik luister niet naar jullie hé :-))
                                Je zal het niet geloven, maar ik heb beslist!! hihihi
                                Het wordt een SB900 (wat zal mijn man blij zijn dat ik niet meer langer twijfel!), het eerste wat ik vanavond doe als de kindjes in bed liggen is hem bestellen!!
                                Daarnet eens naar een winkel geweest en voor de 1ste x vastgehad :-)) ok groot maar zoals velen van jullie zeggen, ook het enige nadeel!

thanks voor al jullie tips (en tijd!)!!
                                groetjes

Stéphanie

Comment

Working...
                                X