Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser of batterygrip?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitser of batterygrip?

Geachte mensen,

Ik ben aan het twijfelen of ik eerst mijn batterijgrip zou kopen, of eerst een externe flitser?

Wat denken jullie dat het beste is voor mij? Ik werk nu met de 450D maar zou af en toe wel eens wat meer grip willen. Maar een externe flitser zou ik ook wel eens willen kopen... Maakt een externe flitser veel verschil met een ingebouwde flitser? zo ja, welke zijn de grootste verschillen, voordelen? Maakt dit mooiere kleuren etc etc?

Groetjes

Re: Flitser of batterygrip?

Een batterijgrip kan heel makkelijk zijn maar je gaat er geen mooiere foto's mee nemen... (sommige toestellen worden er wel sneller door) een externe flitser daarentegen... Ik zou ook wel eens een grip willen kopen maar mijn SB900 zou ik niet meer willen missen.
    Kijk hier voor tips!
    Flickr

Comment

dat is een nobrainer

Grip bied geen extra fotografische mogelijkheden (enkel een grotere body).
      Flitser daarentegen....

De ingebouwde flitser is enkel maar een noodflitsertje voor als je je flitser vergeten bent en snel een fototje wil maken.

verschillen:
      Richtgetal: intern = max 17, extern is tot 58
      Externe flitser kan bouncen (mooiere belichting)
      Je kan off camera werken (stobist -> mooiere belichting).

zoals gezegd is een interne flitser maar een noodoplossing voor foto's binnen een afstand van 3 a 4 meter.
      Externe flitser reikt véél verder en geeft ook een mooiere belichting.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ligt eraan waar je prioriteiten liggen. Een grip levert wat meer comfort voor portretstand, wat meer massa, andere balans, meer batterijvermogen. Een externe flitser geeft meer mogelijkheden om donkere situaties te verlichten. Externe flitsers hebben meer vermogen waardoor je kleinere diafragma's kunt gebruiken

Groet Hans.
        Last edited by J.Hoes; 4 oktober 2009, 18:33.

Comment

Met een externe flitser kun je ook indirect via muren e.d. flitsen. Ziet er veel mooier en natuurlijker uit.
          Een grip maakt alleen de camera wat groter om vast te pakken.
          Natuurlijk heeft een grip ook een ontspanknop voor verticale foto's alleen gebruik ik die zelden omdat ik zoiets de eerste 30 jaar van mijn fotohobby heb mogen ontberen, ik hecht daar dus niet zo veel waarde aan.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

no brainer: flits... Alle argumenten zijn hierboven al aangehaald. Leer bouncen met een goede flitser en je hebt véél mooiere foto's! idem met inflitsen bij zonnig weer...

Comment

In plaats van de bijzonder goede 580EX II koop je nu de nog altijd heel goede 430EX II én een batterygrip ... totaal kostenplaatje is ongeveer even hoog

Ik heb altijd een grip bij mijn Eos gekocht van in het begin, gewoon omdat ie dan beter in mijn (grote) hand ligt, ik had al een oude 380EX flits die ik gebruikte voordat ik de 580EX II gekocht heb.

Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ik zou ook zeggen: eerst de flits (geeft meer fotografische mogelijkheden), maar langs de andere kant weet ik niet hoelang de grip voor een EOS 450D nog beschikbaar blijft (of is die van de 500D compatibel?).
                M.a.w. een nieuwe flits ga je binnen 5 jaar nog vinden voor je toestel, maar een grip niet.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                  M.a.w. een nieuwe flits ga je binnen 5 jaar nog vinden voor je toestel, maar een grip niet.
                  Gesteld dat je toestel dan nog werkt...

G
                  fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                  Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Ik denk ook dat ik voor de Flitser ga 430 EX...
                    Maar ik zou toch graag het verschil eens zien (liefst interieur) met de Externe flitser en de ingebouwde flitser, zou het mogelijk zijn als iemand van jullie de 2 verschillende foto's even post?

Groetjes

Comment

Ik heb hier geen vergelijkende foto's, maar met een externe flitser heb je veel meer mogelijkheden dan met het kleine ingebouwde flitsertje dat het licht alleen maar recht vooruit stuurt...

Het gaat dus niet alleen maar om de maximale flitssterkte.
                      Je kan een externe flitser omhoog zetten om het onderwerp indirekt te belichten, een externe flitser in de high-speed mode kan gebruikt worden op een kortere sluitertijd dan de kortst mogelijke flitssynchronisatietijd van de camerabody....

Dit zijn nog maar twee voorbeelden van de extra mogelijkheden, het is teveel werk om hier alle mogelijkheden van een externe flitser uit te leggen (en dan zou ik er zeker nog een aantal vergeten).

Een externe flitser is dus een veel betere investering dan een grip.
                      Een batterygrip kan handig zijn als de de camera geregeld in de "portretstand" gebruikt, maar dat is eigenlijk het enige pluspunt.
                      (tenzij je graag met een grotere camera rondloopt zodat je eerder opvalt).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Niet twijfelen: voor alle reeds aangehaalde redenen moet je gaan voor de flitser.
                        Weet trouwens zelf niet of ik ooit nog geld besteed aan een grip, maar een goeie flitser is z'n geld meer dan waard.
                        The quickest way to make money at photography is to sell your camera

Comment

Cedricje,

ik heb niet zo direct een paar vergelijkingsfoto's liggen maar ik heb al ettelijke feestjes gefotografeerd hier (amateur stijl wel he) en door via het plafond te bouncen krijg je prachtige resultaten. Dit doe ik al 3 jaar met een compact (S5 met hotshoe) zo en 2 weken geleden voor de eerste keer maar met de DSLR.

Ik gebruik soms ook een plastic kaartje voor reflectie en binnenkort moet ik me toch eens een diffusor aanschaffen.

buiten het feit dat de flits recycle tijd VEEEL korter is, en ik veel verder kan flitsen zijn de gezichten met indirecte (bounce) flits zo veel beter.

Patrick

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perk Bekijk bericht
                            ...
                            buiten het feit dat de flits recycle tijd VEEEL korter is...
                            Een waarheid als een koe die, eens je het gewend bent, niet zo gemakkelijk nog te missen valt...

Comment

Jullie hebben mij overtuigd
                              Bedankt allemaal!

Comment

Working...
                              X