Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Softboxen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Softboxen

    Ik had een vraagje ivm softboxen.

    Binnenkort heb ik extra ruimte op mijn appartement. Een kamer van 4mx4m komt vrij, ik had hier graag een ministudio van willen maken om me eens voorover te buigen voor modellenfotografie.
    Nu ik ben echt geen liefhebber van flitsers, toch niet die opzet flitsers zoals 430ex en 580 ex etc ...
    Is het perfect mogelijk om enkel met softboxen zo een ruimte in te richten en te spelen met het licht of zijn flitsers echt van doen.
    Indien ja, wat raden jullie dan aan als set ( opgelet is enkel om te testen of dit mij ligt, dus niet afkomen met peperduur materiaal, want als het me dan niet ligt dan moet dit ook allemaal de deur weer uit ) maar het moet wel deftig werken en voor veel toepassingen bruikbaar zijn.
    Ik had ook graag geweten of dit ook zou werken voor buitenfotografie met modellen, zijn die dingen nu krachtig genoeg, wat over de levenscyclus van zo een softbox, kosten die lampen veel ? ...

    Alvast heel vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden.
    Mvg,
    Oli
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

  • #2
    Re: Softboxen

    Als ik het goed heb, moet je flitsers en softboxen los van mekaar zien. Een softbox, maakt het licht zachter door het diffuus te verspreiden. De lichtbron kan dus een constante bron zijn (een ordinaire lamp of eentje met een speciale kleurtemperatuur), of een studioflitser (de dure dingen die je vernoemt) of zelf op een gewone, zij het remote triggered opzetflitser.

    Vb: één of meer Nikon SB-600 of 800 / 900 flitsers kunnen door de ingebouwde flitser van een D90 of higher end toestel draadloss getriggered worden om vb vanop een statief te flitsen. rond die flitsers kan je een softbox hangen om het gewenste effect te bekomen.

    Het systeem van Canon ken ik niet zo goed, maar ik dacht wel dat Nikon iets eenvoudiger was.

    Je kan welke flitser dan ook ook steeds wireless triggeren met toestelletjes zoals pocketwizards of een ander merk. Zo heb je voor weinig geld toch een mini-studiootje.

    grtn en succes ermee

    Comment


    • #3
      Re: Softboxen

      Een goedkoop setje 'dure dingen' heb je tegenwoordig al voor een prijs lage of gelijk aan een SB900 incl. statieven, softbox(en), paraplu'(s).
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Softboxen

        Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
        Is het perfect mogelijk om enkel met softboxen zo een ruimte in te richten en te spelen met het licht of zijn flitsers echt van doen.
        waarom starten met licht toevoegen? probeer als het modellen shooten je ligt met bestaand licht... en eventueel een reflectie scherm...
        ga licht gaan zoeken, ook in je 4X4 ruimte... (is trouwens wat klein om als studio in te richten, beetje kort) en vermits je geen liefhebber van flitsen bent...
        Last edited by d_oracle; 23 september 2009, 15:03.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Softboxen

          Ik dacht eigenlijk aan gewoon licht, "spot" lampen maar verzacht door de softboxen.
          Ik hou niet van flitsen door slechte ervaring met de 430 ex
          Ik zal de kamer eens afmeten, want het is wel een enorme kamer hoor, als je me zegt dat dat al klein is.
          Momenteel is het een slaapkamer volledig bemeubeld en 2 persoonsbed enzo, maar dat vleigt eind oktober allemaal weg, ik ikzelf neem deze grote kamer niet als slaapkamer maar ga in een iets kleinere ruimte met terras )
          Ik vindt flitsen irriterend,niet zozeer voor mij,maar meer voor de persoon die voor de flits staat.
          Waarom licht toevoegen ?
          Omdat het economisch lampje in deze ruimte niet echt veel licht geeft 's avonds. en avondlicht is maar avondlicht.
          Plus zowieso is het ook de bedoeling buiten iets mee te kunnen gaan doen.
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Softboxen

            Ik begrijp Oli zijn vraag denk ik heel goed, omdat ik hiet ook al een hele tijd mee rondloop en maar niet weet hoe ik het moet aanpakken.
            Mijn wens is eigenlijk om gewoon constante verlichting aan te brengen wat voldoende is om lekker uit de hand te fotograferen zonder flits.
            Maarja, wat heb ik minimaal nodig, ook niet te vergeten de achtergrond.
            Ik hoop Oli, dat we nog meer goeie reacties krijgen met heldere uitleg en misschien nog wat voorbeelden.

            Gr Kees
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Re: Softboxen

              Continulicht is niet erg krachtig. Een lampje van 100W geeft eigenlijk nog niet veel licht.
              Constant richting een lamp van 100W kijken is volgens mij ook irritant voor het model om maar te zwijgen van nog grotere vermogens.


              Minimaal nodig...met 1 licht kan je veel.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Softboxen

                Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                Ik vindt flitsen irriterend,niet zozeer voor mij,maar meer voor de persoon die voor de flits staat.
                continu licht is veel irriterender dan flash licht... neem maar eens een foto van iemand die in de richting van de zon kijkt... heel kleine oogjes...

                ga eens zoeken op continu licht en op bouwlampen op dit forum... en je zal vaststellen dat allen die er mee begonnen zijn, het opgegeven hebben en op flash overgeschakeld zijn.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Softboxen

                  Als je per se wilt werken met kunstmatig (flits) licht, waarom dan niet investeren in een kleine bescheiden studio set-up? Je zou kunnen beginnen met 2 strobes. Elinchrom heeft een aardige optie met de D-Lite's. Twee softbox-jes en een flitsmeter erbij en je komt een heel eind. Voor jouw ruimte hoeven de strobes helemaal niet zo sterk te zijn. 200w/s is ruim voldoende.

                  Zo een set is leuk om mee te experimenten. Continue lampen hebben een heleboel nadelen. Warmte is er een van. Zeker in zo een kleine studioruimte. Kleine pupillen is een ander nadeel.

                  Maar als je niet zoveel geld hebt... Je kunt al een heleboel met de 430 en 580 flitsers. Gebruik ze wel op handmatige instelling van de power. In die zin werken ze gewoon als een studiostrobe. Je moet dan dus de output meten met een flitsmeter. Plaats ze ook los van de camera (in ieder geval 1 flitser) op een statief. De output is meer dan genoeg voor zo een kleine studioruimte.

                  Het nadeel is dat de softboxen ed voor deze hot shoe flitsers het niet halen bij de modifiers voor studiostrobes qua kwaliteit van licht. Hierbij geldt, hoe groter en meer dichtbij de lichtbron, hoe zachter het licht. De softboxjes voor de hot shoe flitsers zijn eigenlijk te klein om ze van een afstandje te gebruiken vind ik. Het licht blijft altijd aan de harde kant.

                  Je zou de 430/580 ook gewoon kaal kunnen gebruiken en ze kunnen bouncen tegen de muren. In die zin werken de muren dan als softbox. Maar het wordt dan wel lastiger om het licht te sturen/controleren.
                  Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Softboxen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
                    De softboxjes voor de hot shoe flitsers zijn eigenlijk te klein om ze van een afstandje te gebruiken vind ik. Het licht blijft altijd aan de harde kant.
                    vind je? kijk eens naar een westcott apollo...
                    absoluut niet klein, en absoluut zacht licht...

                    als je trouwens licht "van een afstand" gebruikt... krijg je met om het even welke softbox... hard licht... want dan wordt de lichtbron kleiner...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Softboxen

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      vind je? kijk eens naar een westcott apollo...
                      absoluut niet klein, en absoluut zacht licht...

                      als je trouwens licht "van een afstand" gebruikt... krijg je met om het even welke softbox... hard licht... want dan wordt de lichtbron kleiner...
                      Ja, ik kan natuurlijk ook mijn 580exII in mijn Elinchrom 190x190cm Octa hangen...

                      Ik doelde meer op die Lumiquest softboxjes ed speciaal ontworpen voor op de hot shoe flitser. Die blijven altijd wat hard licht produceren simpelweg omdat ze vrij klein zijn.

                      En ja, ik weet dat het licht harder wordt wanneer je de afstand vergroot. Volgens mij zei ik dit ook. Alleen als je een grote en kleine softbox op dezelfde afstand gebruikt, dan zal de kleine softbox harder licht produceren dan de grote softbox
                      Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Softboxen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht

                        Ik doelde meer op die Lumiquest softboxjes ed speciaal ontworpen voor op de hot shoe flitser. Die blijven altijd wat hard licht produceren simpelweg omdat ze vrij klein zijn.
                        ja hoor! volledig mee eens!

                        maar gelukkig bestaan er ook grote softboxen speciaal ontworpen voor flashlights...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Softboxen

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          maar gelukkig bestaan er ook grote softboxen speciaal ontworpen voor flashlights...
                          Die Westcott softboxen zijn speciaal ontworpen voor de speedlights? Goed om te weten. Ik ben benieuwd hoe je die dan bevestigd. Kan leuk zijn voor op locatie...
                          Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Softboxen

                            Kan dit ook met een 430 ex MK I ?
                            UnicornPictures on Facebook & Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Softboxen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                              Kan dit ook met een 430 ex MK I ?
                              als deze flits manueel in te stellen is van 1/1 tot 1/16 of lager... dan kan het... persoonlijk ken ik deze flits niet... maar ik doe het net zo goed met een SB-24, SB-80DX als met een SB800...

                              't is net hetzelfde als flitsen met een paraplu... je hebt een statief nodig, een swivel en eventueel een trigger (nikon kan met CLS).
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X