Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

continu licht in studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • continu licht in studio

    Ik heb wat studio apparatuur van een collega geleend en heb hierover een algemene vraag.
    1 van de onderdelen is een continu lamp met 4 lampen van 35W van 5500K (volgens het doosje vergelijkbaar met 150W Gloeilamp licht??????) Is deze lamp nu vergelijkbaar met een flitslamp van 140W/s of van 600W/s????

    De reden dat ik het vraag is het volgende:
    Als ik deze lamp richt op een onderwerp (het hoofd van mijn vrouw bijvoorbeeld) krijg ik de volgende instellingen op mijn camera:
    * lamp ca. 3 meter afstand tot onderwerp : ISO100: F/4 : S/ 1/10 (sluitertijd onbruikbaar)
    * lamp ca. 1 meter afstand tot onderwerp : ISO100: F/4 : S/ 1/60 (afstand waardeloos aangezien mijn vrouw behoorlijk werd verblind)

    De continu lamp geeft blijkbaar te weinig licht. Maar volgens de winkel zal deze lamp eerder teveel dan te weinig licht geven om zonder flitser te kunnen werken. Hoe zit dit. Heb ik voor fotograferen met een continulamp dan nog meer vermogen nodig?????
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: continu licht in studio

    Is deze lamp nu vergelijkbaar met een flitslamp van 140W/s of van 600W/s
    Met geen van beide.
    Ws van een flitser en W van een continulamp kan je niet vergelijken.

    G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

    Comment


    • #3
      Re: continu licht in studio

      Een van de nadelen van continu-licht is dat je het model de hele tijd verblindt als je voldoende licht wil om op iso 100 te werken.

      Een paar weken geleden hebben we in de fotoclub een modelshoot gedaan met drie verschillende opstellingen (bouwlampen en studioflitsers), met twee halogeen bouwspots van 500W was het mogelijk om op iso 400 te werken met een sluitertijd van 1/60sec en het diafragma op f5,6 (voor de camera's met kitlens).
      Maar daardoor had het model wel veel last van de warmte, en het verblindende licht...

      Met studioflitsers gebruik je een veel zwakker instellicht, alleen als je een foto maakt is er de flits, dat is veel "vriendelijker" voor je modellen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment

      Working...
      X