Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

slave trigger voor SB24

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• slave trigger voor SB24

Hoi

Ik heb me vandaag een slave unit gekocht voor mijn SB24.

Nu wil ik die aansturen met de interne flits van mijn fuji S5, maar om de een of andere reden wil dat maar niet goedkomen.
    Ik zie de flits wel afgaan, maar om de een of de andere reden flits mijn intern flitsje nog een keer net voor de sluiter opent (ik zie de SB24 door de zoeker afgaan).
    Weet er iemand hoe dit aangepast kan worden? Op deze manier heb ik er namelijk niets aan om een extra flits te gebruiken.
    Als ik de interne flits op rear zet, gaat ie toch nog een keertje af in het begin en dan nog eens op het einde.

Ik heb al aan allerlei instelling gezeten, maar voorlopig nog niet aan de juiste
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Re: slave trigger voor SB24

de rode ogen flits staat vermoedelijk aan....

waarom wil je die zo aansturen? radio gestuurd is toch veel makkelijker...

kost je amper 16€ voor een zender en ontvanger
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Pop-up flits op M zetten, dan worden er geen pre-flashes gedaan, daar triggert je flits waarschijnlijk op.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        de rode ogen flits staat vermoedelijk aan....

waarom wil je die zo aansturen? radio gestuurd is toch veel makkelijker...

kost je amper 16€ voor een zender en ontvanger
        omdat ik geen ebay liefhebber ben en ze elders meer kosten.
        dat flitsen op M ga ik dan straks of morgen een testen, maar ik vind het vreemd dat er 2 flitsen zouden zijn bij TTL

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
          maar ik vind het vreemd dat er 2 flitsen zouden zijn bij TTL
          waarom vind je dat vreemd bij een systeem dat ontworpen is voor 2 flitsen?????
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik vind het raar dat er 2 flitsen afgaan op mijn toestel als ik met ttl werk. dus in feite gaat er 3 keer een flash af: 1 keer de interne, meteen samen (voor het oog) met de SB24 en dan nog eens de interne (de SB24 heeft dan nog niet voldoende opgeladen). Dat eerste flitje is blijkbaar nog iets anders dan wat ik eerst dacht. Ik heb vanalles uitgeprobeerd, maar nu modeling flash uit gezet (dat stond eerst uit, omdat het niet werkte eens aan gezet en nu dus weer uit).

Ik snap het allemaal niet meer zo goed

maar toch eindelijk een foto kunnen maken van een afgaande flits mooi is het niet, maar dat wil wel zeggen dat het werkt

**=ol

Comment

Je moet je interne flits op M zetten en op minimale kracht (1/64ste of zo) zodat hij weinig of geen invloed heeft op de eigenlijke belichting (normaalgezien zal dat oogje gevoelig genoeg zijn om hem toch nog waar te nemen.
              Daarnaast moet je zoals reeds aangegeven rode ogen reductie (en vaak zelfs AF-assist lichtje) af zetten, want anders laten die de SB-24 flitsen nog voor je een foto maakt.
              Ten slotte moet je ook je SB-24 op manueel zetten, want anders zal die waarschijnlijk ook gekke dingen doen.
              Dan heb je normaalgezien reproduceerbare resultaten, dus kun je beginnen testen met je diafragma (hoeveel het dicht moet) of door je SB-24 zwakker te zetten.

Comment

zo staat het nu en het werkt
                ik heb wel nog enkel maar op mijn kamer getest. Binnenkort eens een opstelling maken met wat extra flitsen (kabels) en kijken wat ik daar uit krijg!

Is een SB24 overigens op het net aan te sluiten? Dan moet ik niet zo zien naar het aantal test enzo voor de batterijen. Ook handig als je een tijdje in een studio of op een feestje bezig bent. flits opstellen en eens ze goed staat er de rest van de avond niet meer naar moeten kijken. Ook niet als er nog iemand anders met een flits jouw flits laat afgaan

**=ol

Comment

Waarschijnlijk werkt de S5 met i-DDL, net zoals de D200.
                  De SB-24 is D-DDL en werkt met een ander voorflits systeem.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

zo staat het nu en het werkt
                    ik heb wel nog enkel maar op mijn kamer getest. Binnenkort eens een opstelling maken met wat extra flitsen (kabels) en kijken wat ik daar uit krijg!

Is een SB24 overigens op het net aan te sluiten? Dan moet ik niet zo zien naar het aantal test enzo voor de batterijen. Ook handig als je een tijdje in een studio of op een feestje bezig bent. flits opstellen en eens ze goed staat er de rest van de avond niet meer naar moeten kijken. Ook niet als er nog iemand anders met een flits jouw flits laat afgaan
                    Zo eenvoudig is het niet. De hoeveelheid flitslicht die je nodig hebt hangt af van de afstand van flits tot onderwerp. Dus als je op een feestje dicht bij de flits een foto maakt of ver ervan zal je een ander diafragma nodig hebben (of de flitssterkte moeten veranderen.) Ik denk eigenlijk dat je een losse flitslichtmeter nodig hebt om echt optimaal een flits op manueel te gebruiken. Ge kunt ook trial en error gebruiken, maar daar zou ik niet veel zin in hebben.

Maar om op je vraag te antwoorden: Sommige Nikon flitsers (de duurdere) kunnen externe stroombronnen gebruiken. Dat dient vooral voor het aansluiten van zeer zware batterijen of kastjes waarin 12 AA's kunnen, dat was vroeger zeer populair bij reportagefotografen (nu nog maar minder extreem omdat de AA's beter worden.) In theorie zou je die aansluiting ook kunnen gebruiken om de flits met een adapter op het lichtnet aan te sluiten, als het nog niet bestaat kan een beetje electricien het waarschijnlijk snel maken. Maar ik ben niet zeker of de SB-24 zo'n aansluiting heeft.
                    Zowiezo als er geen zo'n aansluiting is dan zou je nog een adapter kunnen maken die past op de plaats waar je je AA's moet steken. Maar ik denk dat dat allemaal veel centjes gaat kosten als je het niet zelf kunt maken.

Comment

Is een SB24 overigens op het net aan te sluiten?

Ook niet als er nog iemand anders met een flits jouw flits laat afgaan
                      Er bestaat een extern batterij pack, waardoor de flits herlaadtijd gehalveerd wordt en de flits dubbel zo lang mee gaat. Werkt goed, gebruik ik dikwijls...

op een feestje kan je beter radio gestuurd werken, want niet alleen zal een andere camera jouw flits gebruiken, eventueel net voor dat jij wilde shooten, en daardoor zal hij voor jou niet afgaan, is dan aan't herladen, maar ook zal de flash voor de anderen de foto verknoeien, want die houden helemaal geen rekening met die extra lichtbron.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                      X