Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gratis grijskaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gratis grijskaart

Omdat dit wel eens handig kan zijn en een grijskaart bij fotoshoots altijd van pas komt, maar niet iedere beginner onmiddellijk geld wenst uit te geven aan een 'dom kleurkaartje' heb ik een eenvoudige afbeelding gemaakt die je zelf kan afdrukken en zo kan gebruiken.

Het 'kaartje' is geschikt voor zowel drie als vier kleur-regelaars.

Re: Gratis grijskaart

Waarom die inkt verspillen? Het kan dan toch evengoed zonder die inkt.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Als er in de omgeving iets zwart, wit en correct grijs kan geplaatst worden, inderdaad.
      Maar zo'n A4'tje is waarschijnlijk toch iets handiger Ook in het meenemen op locatie.

En de prijs voor het afdrukken van een A4'tje weegt niet op tot de prijs de soms vragen voor grijskaarten!

Comment

en je bent er zeker van dat je zelfgeprinte grijskaart de correcte tint weergeeft?
        Met een gekalibreerd systeem tot en met je printer kom je wel in de buurt, en dan zit je nog met de reflectiegraad van het materiaal, basiskleur van het papier...

De kaart in grijswaarden ter beschikking stellen, was ook net iets handiger, nu slaat ze nogal groen uit!

Hmmmm... doe een ander een plezier en verwijder die maar!
        Er is een reden waarom grijskaarten geld kosten hé.

Verder raad ik iedereen hier aan om zo'n tips en handige spullen alleen maar te accepteren van een gevestigde waarde. 't is hier internet, blijf dus kritisch!

G
        Last edited by geertvandenbroeck; 2 september 2009, 12:16.
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Ik zeg ook nergens dat het een heiligmakend middel is, maar een startersalternatief!

De kleuren zijn trouwens wel door een respectabel digitaal product geleverd volgens de normen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
            en je bent er zeker van dat je zelfgeprinte grijskaart de correcte tint weergeeft?
            Met een gekalibreerd systeem tot en met je printer kom je wel in de buurt, en dan zit je nog met de reflectiegraad van het materiaal, basiskleur van het papier...
            Idd en sommige (goedkopere?) printers kan men blijven calibreren helemaal goed komt het nooit ... als "beter dan niets" oplossing kan het er nog wel mee door

De kaart in grijswaarden ter beschikking stellen, was ook net iets handiger, nu slaat ze nogal groen uit!

Hmmmm... doe een ander een plezier en verwijder die maar!
            Er is een reden waarom grijskaarten geld kosten hé.

Verder raad ik iedereen hier aan om zo'n tips en handige spullen alleen maar te accepteren van een gevestigde waarde. 't is hier internet, blijf dus kritisch!

G
            Ziet er hier op mijn scherm al groenachtig uit ???
            FWIW

Comment

Vind het een mooi gebaar, ik heb er zelf ook eentje gemaakt omdat de vraagprijs gewoon belachelijk is.

Afgedrukt en dan met een Eye One Pro opnieuw ingemeten tot ik 18% grijs had zonder andere tinten ... op 250gr papier werkt dit prima, gebruik hem altijd in mijn lichttent en laatst zelfs op een outdoor shoot, is ie stuk of waait ie weg dan maak ik gewoon een nieuwe.

Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                ...ik heb er zelf ook eentje gemaakt omdat de vraagprijs gewoon belachelijk is...
                Hey Mark,

Rare houding voor een professional...
                Wat zou je ervan zeggen als iemand dat over de prijs van één van je foto's of reportages zegt?

G
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

@ Geert: hij bedoelt misschien dat het prijsverschil niet ten volle opweegt tegen dat extra verschil?

Dure shoot ==> Prachtige foto's en Goedkope shoot ==> veel kans op prul foto's
                  Dure kaart ==> Perfecte kleuren en goedkopere kaart ==> Nagenoeg perfect, mits wat extra werk.

De bedoeling van het aanbod was ook gewoon als 'je hebt iets om mee te starten zonder dat het pakken geld kost'. Ik zal later nog eens de kleuren controleren of de grijswaarden inderdaad correct zijn of niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                    Hey Mark,

Rare houding voor een professional...
                    Wat zou je ervan zeggen als iemand dat over de prijs van één van je foto's of reportages zegt?

G
                    Vind je, elke Euro is er eentje die ik moet verdienen, net zoals iedereen, als ik het voor minder zelf kan maken waarom dan (in mijn ogen) veel geld voor uitgeven, er zat een grijskaart in één van de boeken van Scott Kelby die ik gekocht heb, met die als basis heb ik gewoon een PhotoShop template gemaakt die ik telkens opnieuw kan afdrukken ... ben ik dan in jouw ogen geen professional ... zou kunnen, maar het werkt wel en ik vind mezelf eerder een gevorderde amateur

Ik moet wel toegeven dat ik de vergelijking met een foto niet echt van toepassing vind ... je hebt de foto die bestaat uit compositie, locatie, hoek en de post processing, dat is de persoonlijke stijl van een fotograaf, een grijskaart is een grijskaart hé.

Trouwens, met de prijzen die ik hanteer voor een reportage of shoot ... als iemand dat nog te duur vindt wil ik er zelfs geen tijd in steken, voor niks gaat de zon op hoor ... een foto is niet klaar wanneer de shutter ingeduwd werd, er komt nog redelijk wat werk achteraf bij, ik bewerk AL mijn foto's manueel, geen enkele komt recht uit de camera, daar mag een prijs aan verbonden zijn vind ik.

Mark
                    Last edited by LamboCars; 2 september 2009, 15:33.

Comment

vinden jullie die kaarten echt zo duur? op ebay hier 7euro voor 2 kaarten.... incl. verzendingskosten...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb al andere prijzen gezien hoor! 5-voud en meer zelfs!

Met mijn vergelijking tot de fotograaf bedoelde ik dus ook bij 'duurdere' shoot de nabewerking en compo etc. die het resultaat maakt tot een goede foto en dergelijke en bij goedkopere dat dit allemaal al eens durft tegenvallen of afwezig zijn.

Comment

Als een grijskaart niet goed is dan kun je beter de de A WB van de camera gebruiken.
                          Er zijn goedkope grijskaarten op de markt.
                          Ik zelf heb voor de duurdere optie gekozen, de Lastolite KLIK

Het is een zeer handig kaart die ook nog met het witte gedeelte als reflectiescherm kan worden gebruikt.
                          Opgevouwen past hij zo in een broekzak.
                          Dus altijd bij de hand.

mvg
                          Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            vinden jullie die kaarten echt zo duur? op ebay hier 7euro voor 2 kaarten.... incl. verzendingskosten...
                            Dat zijn wel vrij kleine kaartjes hé (10x15cm en 15x20 cm ... da's ongeveer een A5), akkoord het is niet veel, en eerlijk gezegd had ik die nog niet gevonden meestal zie ik prijzen van 15 tot 40 Euro, wat ik toch wel duur vind voor zo'n kleine gevalletjes.

Die Lastolite ziet er wel goed uit, maar om als reflector te gebruiken dan weer veel te klein ... en met de klassieke Lastolite prijs

Mark

Comment

Wie zo'n wankel geval van Lastolite écht gebruikt als grijskaart ziet toch een aantal essentiële zaken over het hoofd... luminantie verandert met de hoek waaronder het licht invalt. Ik heb nog nooit een perfect platte lastolite gezien, gebruik die dus niet voor (spot-) lichtmeting.

Even toch nog een paar zaken verduidelijken:
                              - grijskaart: om je lichtmeting vast te leggen of om tijdens de post (ná de opname) je witbalans op de PC in te stellen;
                              - witte kaart: om je witbalans vóór de opname in te stellen;
                              - Met een trichrome grijskaart weet je wel snel waar de pieken in je histogram vallen en kan je in post je limieten zetten. Ook handig.

Ik heb aan mijn set Kodak grijskaarten (in verschillende formaten: 2 stuks van 20x25cm en eentje van 10x13cm!) 35 Euro betaald en nog geen seconde spijt van gehad.

G

Comment

Working...
                              X