Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens kopen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lens kopen

Ik wil heel graag een macro lens gaan kopen alleen ik heb er nog niet heel veel verstand van..
    Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen? Waar moet ik op letten etc?

Re: Macro lens kopen

1:1 vergroting

goeie lenzen:

tamron 90mm
    sigma 105 - 150 - 180
    nikon 105
    canon 100

uitleg gevonden op't forum via de zoekfunctie:

klikkie

klikkie1

klikkie2

klikkie3

klikkie 4
    nikon stuff

Comment

welke macroobjecten wil je fotograferen:

objecten (juwelen,postzegels) , bloemen, insecten heel klein, vliegende/schuwe insecten

dat kan mee je keuze bepalen

voor macro heb je niet alleen je lens nodig, vaak komen daarbij draadloze flitsers, ringflits, aangepast statief, draadontspanner, bevestigsklemmen, achtergronden,

een veeeeeel geduld
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        welke macroobjecten wil je fotograferen:

objecten (juwelen,postzegels) , bloemen, insecten heel klein, vliegende/schuwe insecten

dat kan mee je keuze bepalen

voor macro heb je niet alleen je lens nodig, vaak komen daarbij draadloze flitsers, ringflits, aangepast statief, draadontspanner, bevestigsklemmen, achtergronden,

een veeeeeel geduld
        Vooral goeie ringflits maakt veel denk ik.
        Imagination is more important than knowledge...
        http://www.kiekje.be

Comment

Hier heb je wat informatie ivm macrofotografie:

en macrolenzen:
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            Dat hangt er toch ook vanaf hoeveel geld je er tegenaan wil/kan gooien
            Ik doe het momenteel voor 12.5EURO, weliswaar met beperkingen, maar ik denk dat ik niet mag klagen over de resultaten.
            (al staat een echte macrolens wel op mijn verlanglijstje )
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Dan zou ik lekker een goede lens kopen en een statief. De rest is leuk maar niet echt nodig.
              Groeten Remco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                Denk je? Als je houdt van frontaal en vlakke belichting met eventueel de typische zwarte achtergrond zijn we natuurlijk uitgesproken Een ringflitser is ooit ontworpen voor fotografie in de medische sector en daarvoor is het ook goed maar voor een ietwat interessante belichting kan je best een gewone flitser nemen die je onder een hoek plaatst t.o.v. de lensas of de zogenaamde twin lights.
                Last edited by Wim Meeus; 18 augustus 2009, 20:10.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
                https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                  Probeer maar muntstukken te fotograferen met een ringflits! Een ringflits haalt alle relief weg.
                  Een mini-softbox die naar beneden straalt, gemonteerd op een externe flitser doet wonderen:

En een extension tube (van Canon of Kenko) tovert je kitlens om tot een heuse macro-lens. Ik heb prachtige resultaten bekomen met de EF-S 18-55 f/3.5-5.6 (uiteindelijke beelden zijn zelfs beter dan met een EF 100 f/2.8 !)
                  Marc Doigny | Portretfotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mdoigny Bekijk bericht
                    Probeer maar muntstukken te fotograferen met een ringflits! Een ringflits haalt alle relief weg.
                    Een mini-softbox die naar beneden straalt, gemonteerd op een externe flitser doet wonderen:

En een extension tube (van Canon of Kenko) tovert je kitlens om tot een heuse macro-lens. Ik heb prachtige resultaten bekomen met de EF-S 18-55 f/3.5-5.6 (uiteindelijke beelden zijn zelfs beter dan met een EF 100 f/2.8 !)
                    sorry dat ik me er even tussenvoeg, zijn dat van die tussenringen of zit ik fout, ben ook wat aan het rond kijken voor eventueel een macro lens maar dat is alweer zoveel geld , en of het me zal bevallen macro is dan nog de vraag. Daarom dacht ik iets goedkoper te proberen maar dan is het de vraag geeft dit wel goede resultaten, grtn Ingrid
                    groetjes Ingrid

Comment

Zoals iemand ver naar boven al suggereerde voor €12,50 ben je al klaar bij Fotoshop Aalten: een omkeerring.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een omkeerring is niet zo'n ideaal systeem: je hebt een ring nodig voor ieder lensdiameter. Een echte tussenring is ideaal, want daarmee kan je ook de lens besturen (opening). Met een tussenring maakt je de lens bijziend: daardoor bekom je de beeldvergroting.

Er zijn drie soorten tussenringen: de goedkoopste (een paar euro) zonder signaaloverbrenging. De lens zit dan altijd op zijn maximale opening, behalve indien je nog een oude lens bezit met mechanische regeling van de opening.

Dan heb je tussenringen van bijvoorbeeld Kenko. Omdat er geen glas tussen zit moet je niet bang zijn dat de kwaliteit achteruit gaat. Kenko verkoopt een zeer interessante kit bestaande uit meerdere ringen, waardoor je de vergroting kan instellen. Het fototoestel stuurt de opening alsof je met een gewone lens zou werken. Zelfs de AF werkt nog (zowel stigmometer AKA afstandsmeting als live preview AKA contrastdetectie) Scherpstellen op meer dan één meter is echter niet meer mogelijk.

En uiteindelijk heb je de merkgebonden tussenringen, bijvoorbeeld canon EF 25 II. Zelfde voordelen als Kenko, maar duurder, en geen kit.
                        Van de EF-S 18-55 f/3.5-5.6 maak je een macro-lens, met zelfs een wat hogere beeldvergroting dan een EF 100 f/2.8 MACRO USM (éénmaal beeldvergroting)
                        Last edited by mdoigny; 22 augustus 2009, 18:19.
                        Marc Doigny | Portretfotografie

Comment

Working...
                        X