Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen Gitzo gt2530 + gh1780qr?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen Gitzo gt2530 + gh1780qr?

    Ik ben al een tijdje op zoek naar een statief met een goed balhoofd. Mijn verste bereik is 420mm (300mm+converter). Daarnaast heb ik ook een 105mm macrolens. Nu ben ik al tijden aan het kijken maar vind het een lastige aankoop. Ik heb de gt2530 pas in mijn handen gehad en vond het een mooi en degelijk statief. Eerst wilde ik voor een manfrotto gaan vanwege de prijs. Toch vind ik een gitzo lekker degelijk overkomen. Toen ben ik gaan kijken voor een gt2540. Deze vind ik het mooist alleen houd de stevigheid tussen 3 en 4 segmenten mij tegen. Die 10cm korter is wel veel handelbaarder.

    Als balhoofd dacht ik aan een gh1780qr. Ik kan alleen weinig tot geen info over dit balhoofd vinden. Ook niet over zijn grotere broer de gh2780qr.

    Hier de gegevens van de spullen:


    Gitzo Serie 1 balhoofd met snelkoppeling.

    Kenmerken:

    •360° draaibaar
    •Tilt: +95° / -13°
    •Hoogte: 9.5 cm
    •Gewicht: 0.35 kg
    •Draagvermogen: 10 kg

    The best choice for DSLR or for lightweight camcorders. Recommended for 200mm lens, up to 300mm maximum. Series 2 offers an excellent maximum load capacity and very good torsional rigidity. Weight and size are still convenient for travelling or trekking. Available in 3- and 4-section models at standard and compact heights. Series 2 is the ideal solution for photographers that are looking for a solid and yet lightweight tripod.

    Maximale hoogte 170.0 cm
    Aantal delen 3
    Gewicht 1.8 kg
    Minimale hoogte 3.0 cm
    Middenzuil rapid
    Draaghoogte 68.0 cm
    Hoogte zonder middenzuil 141.0 cm
    Belastbaarheid 12.0 kg
    Groeten Remco.

  • #2
    Re: Ervaringen Gitzo gt2530 + gh1780qr?

    Een goed statief koop je slechte één keer in je leven.
    Handelbaarheid kan van belang zijn, maar is niet waar het bij een statief om draait.
    Een statief moet stabiel zijn. En hoe langer je objectief hoe kritischer dat wordt.

    Nu zijn er twee formules om voor jouw het beste statief te berekenen.

    vuistregel 1 gewicht

    Een goed statief heeft massa en is zwaar. Denk eens aan een start gewicht van 3 kilo en daarna nog 1 kilo per 100 millimeter. Werk je dus met een 300 mm op een digitale DX reflex, dan wordt dat dus door de crop factor een 450 millimeter en dan kom je op een gewicht uit van ongeveer 7,5 kilo.
    Bij basalt en carbon statieven kan het start gewicht 1 kilo lager zijn.

    Nu is deze vuistregel heel strikt te nemen als je echt met een 300 millimeter aan de gang wilt met een sluitertijd van zeg 0,5 seconde. Elke trillingsonscherpte wordt genadeloos afgestraft door een niet stabiel statief. Zelf gebruik ik m’n statief met name om tot een betere compositie te komen, en m’n eigen statief is dan ook geen 6 of 7 kilo.

    vuistregel 2 draagvermogen

    De meeste fabrikanten geven een draagvermogen op voor een statief. Dat is dan ook het draagvermogen en niet meer dan dat. Voor stabiliteit moet het draagvermogen van het statief 3 keer meer zijn dan het gewicht van je camera, objectief en statiefkop.

    Meer lezen: de statieven publicatie op m'n website.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen Gitzo gt2530 + gh1780qr?

      Wat Hans concreet bedoeld is dat je beter af zou zijn met een Gitzo 3xxx-serie, en ik geef hem hier volledig gelijk in.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringen Gitzo gt2530 + gh1780qr?

        Bedankt voor jullie antwoorden! Al met al wordt een 3 serie mij eerlijk gezegd veel te duur. Ik heb mijn budget al heel ver omhoog geschroeft en wil eigenlijk niet nog verder gaan. Misschien anders toch maar voor een alternatief kijken.
        Groeten Remco.

        Comment


        • #5
          Re: Ervaringen Gitzo gt2530 + gh1780qr?

          Heeft er iemand ervaring met een gt3530s? Misschien is dit nog wel wat met een midden kolom er extra bij. Ik wil ook macro's maken en dan vind ik de middenkolom wel erg makkelijk. Moet ik dan perse een 3 serie middenkolom hebben of kan bijvoorbeeld een 5serie ook?
          Groeten Remco.

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringen Gitzo gt2530 + gh1780qr?

            .....
            Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 02:57.

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringen Gitzo gt2530 + gh1780qr?

              Mijn combinbatie is de gt2530 + gh2750qr

              Hierop gebruik ik een nikon d90 met 16-85VR, 70-300VR en een 50mm prime. Statief doet het prima, volgende aankoop wordt ook een 105 micro, welke het ook goed zou moeten doen op deze combi!

              Ik kan enkel maar beamen dat dit een statief voor het leven is, enkel vind ik het persoonlijk wat groot voor eventjes mee te nemen...

              Indien je nog specifiekere gebruikerservaring wenst, mag je me dit steeds vragen!

              Mvg
              Nikon D90 - Nikkor glaswerk van 16mm tot 300mm - Gitzo GT2530EX + GH2750QR
              Aan't sparen voor wat lichtsterker glaswerk
              Groetjes

              Comment

              Working...
              X