Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude CRT wegdoen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude CRT wegdoen?

    Beste forumleden

    Voor gewone doeleinden (typen teksten edm) doen mijn ogen nogal snel pijn van mijn oude CRT-scherm, zodat de overgang naar een tft aangewezen lijkt.
    Aangezien ik als beginnend fotograaf toch ook een scherm zou willen hebben waarop je wat deftig foto's kunt bewerken (waarop zwart zwart is...) heb ik hier o.a. op dit forum al gelezen dat een crt zeker zijn voordelen heeft?

    Mij lijkt het echter raar gezien de snelle technische evolutie dat het beter zou zijn op mijn +- acht jaar oude scherm te werken ipv op een nieuwere tft (stel dan nog dat het geen TN paneel is, maar zo'n S-PVA paneel of een S-IPS)

    Hou ik dan beter mijn CRT-scherm (ik zou sowieso naar een tweeschermsconfiguratie gaan) ipv het te vervangen door twee verschillende TFT?

    Indien beter te vervangen door een tft => op wat moet ik dan het best letten (los van het type paneel)? Ik ga ervan uit dat hoe beter het contrast is en hoe meer resolutie op een niet al te groot scherm ik een goed beeldscherm zal overhouden om wat foto's op te bewerken niet? Is het dan belangrijk om bijvoorbeeld een full hd te nemen?

    Sorry voor de hoeveelheid vragen en alvast bedankt voor jullie reacties

  • #2
    Re: Oude CRT wegdoen?

    Dit kan je misschien op weg helpen:
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

    Comment


    • #3
      Re: Oude CRT wegdoen?

      Full HD? Nee als dat op de verpakking staat zou ik het zeker laten liggen

      Je moet het zo bekijken, Apple die toch een groot marktaandeel bezit binnen beeldbewerking brengen al jaren geen CRT's meer uit. Hun klanten schakelen niet en masse over op andere schermen en blijven meestal trouw aan de door Apple geleverde schermen. Kijk dus gewoon eens naar de specificaties van Apple scherm en vergelijk die met de modellen in de prijsklasse die je je kan veroorloven want die schermen van Apple zijn echt wel duur en zijn bijvoorbeeld identiek aan die van Dell.

      Comment


      • #4
        Re: Oude CRT wegdoen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
        Dit kan je misschien op weg helpen:
        http://users.telenet.be/beertjesfoto...dschermen.html
        Dit staat er oa:

        Contrast

        Wat betreft het contrast: de beeldbuis zelf wordt aangestuurd door een analoog video signaal.
        Het aantal contrast stappen, tussen zwart en max helderheid van de drie kleuren, is in principe dus onbeperkt.
        De beperkende factor is de processor op de videokaart in de computer.
        Het beeld wat in de computer wordt opgewekt is digitaal opgebouwd.
        De processor op de videokaart moet dit digitaal signaal omzetten naar analoog om het aan de beeldbuis aan te bieden.
        Gezien de rekensnelheid van de processor beperkt is zal er een compromis moeten gezocht worden tussen het aantal beelden per seconde, het aantal horizontale en verticale beeldpunten per beeld en het aantal contrast stappen (contrast diepte ) per kleur.
        Hoe sneller de beeldprocessor hoe beter.
        Dat is gewoonweg compleet fout! Een crt heeft ook een maximaal contrast. Als je een compleet zwart beeld op een crt laat zien, zal dat ook licht geven en niet volledig zwart zijn. Hoe zwart zwart is hangt af van de kwaliteit van het crtscherm, oneindig is dit NOOIT, ongeacht de videokaart. En dit is het enige titeltje dat ik heb gelezen, dus op die site zou ik niet afgaan.

        Comment


        • #5
          Re: Oude CRT wegdoen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
          Dit staat er oa:
          Contrast

          Wat betreft het contrast: de beeldbuis zelf wordt aangestuurd door een analoog video signaal.
          Het aantal contrast stappen, tussen zwart en max helderheid van de drie kleuren, is in principe dus onbeperkt.
          De beperkende factor is de processor op de videokaart in de computer.
          Het beeld wat in de computer wordt opgewekt is digitaal opgebouwd.
          De processor op de videokaart moet dit digitaal signaal omzetten naar analoog om het aan de beeldbuis aan te bieden.
          Gezien de rekensnelheid van de processor beperkt is zal er een compromis moeten gezocht worden tussen het aantal beelden per seconde, het aantal horizontale en verticale beeldpunten per beeld en het aantal contrast stappen (contrast diepte ) per kleur.
          Hoe sneller de beeldprocessor hoe beter.

          Dat is gewoonweg compleet fout! Een crt heeft ook een maximaal contrast. Als je een compleet zwart beeld op een crt laat zien, zal dat ook licht geven en niet volledig zwart zijn. Hoe zwart zwart is hangt af van de kwaliteit van het crtscherm, oneindig is dit NOOIT, ongeacht de videokaart. En dit is het enige titeltje dat ik heb gelezen, dus op die site zou ik niet afgaan.
          Heb je goed gelezen wat er staat? (In dit stuk tekst wat je hier aanhaalt dus)
          Wat betreft het contrast: de beeldbuis zelf wordt aangestuurd door een analoog video signaal.
          Het aantal contrast stappen, tussen zwart en max helderheid van de drie kleuren, is in principe dus onbeperkt.
          Een analoog signaal heeft in principe inderdaad een onbeperkt aantal stappen dit in tegenstelling tot een discreet (digitaal) signaal dat altijd verdeeld wordt in een aantal stappen. Er wordt niet gesteld dat er een onbeperkt contrast is.... enkel een onbeperkt aantal stappen.... toch een simpel maar elementair verschil....

          Comment


          • #6
            Re: Oude CRT wegdoen?

            Bedankt , ik.niet, voor de rechtzetting, het is inderdaad juist wat u zegt.
            Een stukje verder staat ook het volgende:
            Contrast
            Het contrast van de elektronenstraal beeldbuis wordt bepaald door de maximum helderheid van de lichtspot, maar evenzeer door de diepte van het zwart van een niet oplichtende beeldbuis (hoe zwarter het scherm hoe beter het contrast)
            Ook hier komt Teun_2 met niets nieuws.

            En dit is het enige titeltje dat ik heb gelezen, dus op die site zou ik niet afgaan
            Sommige mensen trekken wel heel snel conclusies, terwijl ze niet eens de moeite doen om te lezen wat er staat.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: Oude CRT wegdoen?

              Ik sluit me hierbij aan. Ik denk dat op de site van Beertje heel veel nuttige informatie staat waar velen nog iets van kunnen leren.
              Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

              Comment


              • #8
                Re: Oude CRT wegdoen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                Bedankt , ik.niet, voor de rechtzetting, het is inderdaad juist wat u zegt.
                Een stukje verder staat ook het volgende:
                Contrast
                Het contrast van de elektronenstraal beeldbuis wordt bepaald door de maximum helderheid van de lichtspot, maar evenzeer door de diepte van het zwart van een niet oplichtende beeldbuis (hoe zwarter het scherm hoe beter het contrast)
                Ook hier komt Teun_2 met niets nieuws.....
                Nu herinner ik mij nog uit verschillende discussies (toen TFT nog nieuw was ) dat het zwarte gelijkgesteld moest worden met absoluut zwart (geen licht dus!!!) bij de betere CRT's omdat het onmogelijk was om de lichtopbrengst te meten (meetwaarde was 0 in een donkere kamer want anders meet men reflexie van het scherm... wat weer een ander verhaal is).

                Comment


                • #9
                  Re: Oude CRT wegdoen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
                  Ik sluit me hierbij aan. Ik denk dat op de site van Beertje heel veel nuttige informatie staat waar velen nog iets van kunnen leren.
                  Volledig akkoord, wie zeurt er nu nog over CRT
                  Met zijn uitleg over TFT-schermen kan je een teleurstelling vermijden

                  Ik heb een paar jaar geleden na eigen opzoekwerk een eindereeks DELL 1905-FP scherm met een AU Optronics P-MVA panel op de kop getikt, daarop zie ik fotos nog altijd het liefst

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude CRT wegdoen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                    Heb je goed gelezen wat er staat? (In dit stuk tekst wat je hier aanhaalt dus) Een analoog signaal heeft in principe inderdaad een onbeperkt aantal stappen dit in tegenstelling tot een discreet (digitaal) signaal dat altijd verdeeld wordt in een aantal stappen. Er wordt niet gesteld dat er een onbeperkt contrast is.... enkel een onbeperkt aantal stappen.... toch een simpel maar elementair verschil....
                    Sja, op een CRT ga je toch eerst een digitaal signaal omvormen tot een analoog. Dus dat 'onbeperkte aantal stappen' mag je in het geval van digitale beeldverwerking ook wel best met een korreltje zout nemen. In windows bijvoorbeeld, heb je per kleurkanaal (rood, groen, blauw) 8 bits informatie. Bij digitaal-analoog conversie ga je daar echt geen extra stappen aan kunnen toevoegen.

                    Moderne videokaarten ondersteunen 24bits per pixel (8 bits voor resp. rood, groen en blauw en in totaal dus 16 miljoen en een sjiek kleuren), die door elk deftig TFT-scherm kunnen weergegeven worden.
                    Nota: In windows heet de 24-bits kleurenmidus "32-bits kleuren"; de laatste 8 bits bevatten echter geen kleurinformatie maar doorzichtigheidswaarden en Z-waarden voor zogenaamde bump-mapping (gebruikt voor fake 3D-effecten).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude CRT wegdoen?

                      Sja, op een CRT ga je toch eerst een digitaal signaal omvormen tot een analoog. Dus dat 'onbeperkte aantal stappen' mag je in het geval van digitale beeldverwerking ook wel best met een korreltje zout nemen. In windows bijvoorbeeld, heb je per kleurkanaal (rood, groen, blauw) 8 bits informatie. Bij digitaal-analoog conversie ga je daar echt geen extra stappen aan kunnen toevoegen.
                      Dit was nu juist de kern van mijn betoog, de beperkende factor ligt bij het "digitale" stuk en niet bij de CRT.

                      Moderne videokaarten ondersteunen 24bits per pixel (8 bits voor resp. rood, groen en blauw en in totaal dus 16 miljoen en een sjiek kleuren),
                      Inderdaad, maar bij de omschakeling van CRT naar TFT is het toch raadzaam om de videokaart eens te bekijken, met oudere computers zou je vooral met breedbeeld schermen wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan. Niet iedere "amateur" gooit meteen bij aankoop van een nieuw scherm ook zijn computer weg.
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude CRT wegdoen?

                        OKee, ik was wat te snel, mijn excuses. heb de site nog eens bezien en die is inderdaad wel okee.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude CRT wegdoen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                          Dit was nu juist de kern van mijn betoog, de beperkende factor ligt bij het "digitale" stuk en niet bij de CRT.



                          Inderdaad, maar bij de omschakeling van CRT naar TFT is het toch raadzaam om de videokaart eens te bekijken, met oudere computers zou je vooral met breedbeeld schermen wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan. Niet iedere "amateur" gooit meteen bij aankoop van een nieuw scherm ook zijn computer weg.
                          Zolang je DVi (en dus digitaal) gebruikt om je tft aan te sturen, zit je bij zo goed als alle videokaarten wel veilig. Soms kan het inderdaad zijn dat je je beeldschermdriver zal moeten aanpassen (of gewoon installeren) om de juiste resolutie te bekomen. de VGAuitgangen zijn inderdaad niet bij elke videokaart even goed.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oude CRT wegdoen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ELDD Bekijk bericht
                            op mijn +- acht jaar oude scherm
                            Ongeacht CRT of TFT, ik denk dat een scherm van acht jaar oud stilaan zijn beste tijd gehad heeft! Ik heb op het werk nog enkele proff CRT van 10 en zelfs van 15 jaar oud. Ze geven nog een beeld, maar meer is er niet over te zeggen. Ingebrand, vale kleuren...
                            https://waltertalboom.be-
                            Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude CRT wegdoen?

                              Dat is inderdaad ook weer waar, alvast bedankt voor jullie reacties.

                              Comment

                              Working...
                              X